Du som verkar ha järnkoll på korten, jag håller på att se över mitt bankanvändande i Sverige pga ränteläget på lån och undrar då om det finns någon svensk bank som har något förmånligt kort för att kunna samla poäng för flygresor?
SHB verkar ha något.
SEB är det som står bakom många flygbolagsanknutna kort. Det finns kort för att samla poäng hos SAS Eurobonus, Finnair Plus och Lufthansas Miles & More.
Som boende i Sverige är Eurobonus oftast det mest fördelaktiga. Massor av partners i form av hotell, restauranger, butiker, bensinstationer, matbutiker osv. där du får mer poäng.
Amex har även satsat ordentligt i Sverige och med ett samarbete med SAS Eurobonus. Deras kort ger poäng samt rabattkupong på poängresa, nackdelen är att de inte funkar överallt, 80-90% av mina köp görs på Amex men för de sista behöver jag ändå ett SEB-kort. Så dubbla kortavgifter är en nackdel.
Har man inte så hög poängintjäning kan det vara en långsiktig plan att använda ett SEB-kort i 2-3år för att få ihop poängen, för att sedan hårdköra ett år med Amex för sista poängen och för rabattkupongen.
Samlar du Eurobonuspoäng så kan du flyga med Thai när du vill använda poängen. Köpta flygresor med Thai ger också poäng till Eurobonus.
Korten har olika förmåner, rabatter, poängnivåer, försäkringar osv... detta påverkar såklart årsavgiften. Så vad som är mest lämpligt för dig måste du titta på. Hur mycket handlar du för, vilka förmåner kan du använda osv...
Reser man mycket men inte så långt, då saknar man troligtvis status hos flygbolagen. Då kan ett kort som ger PP vara intressant så man kan lounga på flygplatsen. Likaså kan då en bra reseförsäkring vara bra.
Men reser man inte mycket, då är det onödigt att ta ett exklusivt/dyrt kort med dessa förmåner. Så det är en individuell bedömning från person till person.