sink kontra skattetabel

Nej det är inte samma belopp men det är olika avdrag som görs av skattemyndigheterna automatiskt och får liknande effekter att det gynnar de med lägst inkomst.
För SINK 35035kr dras från den årliga pensionen innan beskattning.

För vanlig beskattning varierar grundavdraget med den årliga inkomsten enligt fastställda tabeller, det görs också av SKV automatiskt. Grundavdraget sjunker vid högre inkomster och gynnar de med lägre.
Sen finns ett högre grundavdrag för de för födda 1952 och tidigare enligt särskilda villkor och även ett jobbskatteavdrag för de som jobbar och tar ut pension samtidigt.

Om det kallas fribelopp eller grundavdrag är synonymer för ett avdrag från bruttopensionen innan skatt dras.

Fribeloppet, för SINK, dras av utbetalaren, inte av SKV, och det blir det slutliga skatten. SKV talar om för utbetalarna vilken som ska göra avdrag för fribeloppet. Ingen deklaration sker, skatten är redan fastställd.

Grundavdraget är inbakat preliminärt i skattetabeller som SKV tillhandahåller och som utbetalaren utnyttjar för att beräkna prel. skatt. Efter deklaration fastställs skatten och då med grundavdragen inräknade av SKV. Därefter får löntagaren skattebeslut och besked om restskatt eller om de får tillbaks.

Där av olika namn och SKV gör inte avdrag för fribeloppet.

Fribeloppet, för SINK, dras av utbetalaren, inte av SKV, och det blir det slutliga skatten. SKV talar om för utbetalarna vilken som ska göra avdrag för fribeloppet. Ingen deklaration sker, skatten är redan fastställd.

Grundavdraget är inbakat preliminärt i skattetabeller som SKV tillhandahåller och som utbetalaren utnyttjar för att beräkna prel. skatt. Efter deklaration fastställs skatten och då med grundavdragen inräknade av SKV. Därefter får löntagaren skattebeslut och besked om restskatt eller om de får tillbaks.

SKV meddelar den största utbetalaren hur stort fribeloppet är varje år. Det är endast den största utbetalaren som gör avdrag för fribeloppet ingen annan. Eftersom det är ett fast belopp.

Senast redigerad av en moderator:

Mellersta stycket gäller för er som bor i SWE utan sink. Ursäkta mitt förtydligande.

Du har inget grundavdrag om du har SINK, då gäller fribeloppet som nämnts i andra inlägg.

Jag har gjort tabellen själv men alla siffrorna är tagna från skatteverkets tabeller och uträkningar.

Det står i rubrikerna vad som avses, boende i Sverige och utflyttade, SINK:are eller beskattning enligt tabell 32, född under och före eller efter 1952

Sitta och skapa tabeller mm för att övertyga andra och tjöta hål i huvet på varandra om olika namn.
Ni måste ju bo i värsta hålan där inget finns att göra så mycket energi som ni lägger ner på det här.

Sitta och skapa tabeller mm för att övertyga andra och tjöta hål i huvet på varandra om olika namn.
Ni måste ju bo i värsta hålan där inget finns att göra så mycket energi som ni lägger ner på det här.
Om man kan spara några skattekronor så är det väl värt att få "ett hål i huvudet". Om det inte intresserar dig är det bättre du skrollar i någon tråd?

Om man kan spara några skattekronor så är det väl värt att få "ett hål i huvudet". Om det inte intresserar dig är det bättre du skrollar i någon tråd?
Intresant ämne men är det inte lite som det nya ordet, Kill gissa i tråden, förstår ni inte googla på Killgissa
Och är väl överlag vad som sker i ett sånt här forum, folk killgissar både på gott och ont, kan bli skoj om
foromgubbarna tar det som det är, förlåt flickorna också. Inget i detta forum eller dom andra te.x MPr är
mera än ett skoj snack när vi alla fattar det blir det inget bråk

Intresant ämne men är det inte lite som det nya ordet, Kill gissa i tråden, förstår ni inte googla på Killgissa
Och är väl överlag vad som sker i ett sånt här forum, folk killgissar både på gott och ont, kan bli skoj om
foromgubbarna tar det som det är, förlåt flickorna också. Inget i detta forum eller dom andra te.x MPr är
mera än ett skoj snack när vi alla fattar det blir det inget bråk
Tyvärr använder vissa det som skrivs som fakta och då tycker jag att man måste tala om att det är fel och rätta till och förklara oavsett hur mycket skit man får.

Sen tycker jag inte generellt man ska tipsa om sätt att smita undan eller gråzoner, men man bör ju påtala detta då inte alla har dessa möjligheter.

Tyvärr är ju ekonomi något alla behöver mer eller mindre av, att då pga okunskap eller av ren skär elakhet ge felaktiga råd tycker jag inte hör hemma här!

Nja ... SINK-skattare skattar 25%, inget annat men med avdrag för fribeloppet som Mackes och Långeman förklarat.

Nja ... är man utskriven, och inte har andra avdrag (typ lån) så skattar man 32% eller 31,5% (beroende vad som Skatteverket anser vara medelvärdet.

Känns som du jämför med om man är skriven i Sverige. Du måste innan du börjar jämföra fundera på vad du har ditt hem, det har du ju sagt tidigare är i Filippinerna och då får du inget grundavdrag!
Stämmer om du inte sinkar

Har du inte förstått något i tråden?

Kan man få SINK, dvs är utlandsskriven är det mest fördelaktigt oavsett inkomst kom ju Mackes fram till igår. Kan man inte få SINK är det ju inget snack.

Varför hänvisa till tabeller?

Så din travploare som tjänare under 20 000 SEK/månad skulle du rekommendera att inte SINKa fast han bor på heltid i Thailand?

Återigen rekommenderar jag alla som känner sig tveksamma att ringa Skatteverket!
Idag fick jag ett beslut ang skatten ,man har beslutat att jag skall skatta enligt inkomstskattelagen.

Ja vad innebär det
Så gick inn på skattverket sida och slog upp inkomstskattelagen.
och läser om Vanlig skatt istället för sink. Där kan man läsa att man skall betala en genomsnittlig komunalskatt är det detta du menar med att det blir ca 31%

Ja inte blir jag klokare när jag läser detta

Idag fick jag ett beslut ang skatten ,man har beslutat att jag skall skatta enligt inkomstskattelagen.

Ja vad innebär det
och läser om Vanlig skatt istället för sink. Där kan man läsa att man skall betala en genomsnittlig komunalskatt är det detta du menar med att det blir ca 31%

Det är så om du är utskriven och skattar enl. inkomstskattelagen.
Hade du sökt sink så skall den gälla från den dagen SKV har fått din ansökan.

Ja vad innebär det

Då vad det ju det vi kom fram till rakt av 31% katt på allt, så det tjänade du väl inte på. Återigen är 25 lägre än 31!

Men du kan väl ångra beslutet!

Då vad det ju det vi kom fram till rakt av 31% katt på allt, så det tjänade du väl inte på. Återigen är 25 lägre än 31!

Men du kan väl ångra beslutet!
Jo vist kan jag ångra, men jag vill ha ett svar på hur stor blir skatten.
Har ifrågasatt min ansökan i två mejl men ej fått svar,
konstigt att man ej tar kontakt innan beslut fattas.
Nu får man ju till baka om det visar sig att jag hade fel så jag får väl ansöker om sink en gång till.

Att överklaga beslutet verkar mycket om ständigt.

Skall skicka ett mejl till o fråga om hur mycket skatten blir på min inkomst, nu ger det väl sig attomatiskt när nästa ut betalning kommer

Jo vist kan jag ångra, men jag vill ha ett svar på hur stor blir skatten.
Har ifrågasatt min ansökan i två mejl men ej fått svar,
konstigt att man ej tar kontakt innan beslut fattas.
Nu får man ju till baka om det visar sig att jag hade fel så jag får väl ansöker om sink en gång till.

Att överklaga beslutet verkar mycket om ständigt.

Skall skicka ett mejl till o fråga om hur mycket skatten blir på min inkomst, nu ger det väl sig attomatiskt när nästa ut betalning kommer

Du kan inte ansöka om sink via mail bara skriftligt.

Tillbaka
Topp