Sjukvårdsförsäkring i Thailand

Nej , det skall inte fungera , men fungerar ju så länge du äger tillex en BRF och är skriven i landet , man kan ju som jag tänker göra hyra ut den tom ... Eller sälja den och teckna en hemförsäkring på grabbens lägenhet där även jag kan vara skriven ,, finns många sätt som du säkert förstår . Ett år kan du absolut vara försäkrad genom denna med en tilläggs-reseförsäkring

Har inte grabben redan en hemförsäkring. Tidigare gällde hemförsäkringen alla som bodde där men det kanske har ändrats?
Är det verkligen värt besväret att låtsasbo i Sverige?, kniper det kan du väl be att få tillbaka lite från henne med det feta bankkontot :-)

/ SatanG

Jag har samma uppfattning att samtliga boende under samma tak omfattas av hemförsäkringen, man uppger hur många som bor och betalar premien efter detta, sen så var det detta med FK som säger, pensionär som stannar utomlands mer än 6 månader ska anmäla detta till FK, och stannar pensionären utomlands mer än 1 år så ska personen skriva ut sig ifrån Sverige, detta enligt FK, men det går att fibbla och dribbla lite som man vill med detta...:)

Jag har samma uppfattning att samtliga boende under samma tak omfattas av hemförsäkringen, man uppger hur många som bor och betalar premien efter detta, sen så var det detta med FK som säger, pensionär som stannar utomlands mer än 6 månader ska anmäla detta till FK, och stannar pensionären utomlands mer än 1 år så ska personen skriva ut sig ifrån Sverige, detta enligt FK, men det går att fibbla och dribbla lite som man vill med detta...:)

Ja, det var därför jag undrar om det verkligen är värt besväret?
Jag vet inte, bara antar det beror på olikas situation och möjligheter. Ska Phonta hyra ut sin lägenhet så bör det väl ingå ev. problem med hyrestagare samt slitage på lägenheten i beräkningarna.

/ SatanG

Spelar ingen roll, det är INTE sant.. har själv vid flera tillfällen gjort sjukvård och tandvård på allmänt sjukhus så jag vet. Billigt som bara den, men absolut INTE gratis, Inte gratis för thailändare heller....

Hej

Som vanligt så skiljer det runt om i Thailand, i princip alla lagar och regler tolkas helt olika.

Vi har haft helt gratis sjukvård, tandvård och mediciner enda sedan sjukvårdsreformen genomfördes, detta har vi ännu och vår familj inklusive mig själv använde oss av denna gratisvård även nu i vintras.

Så ditt ”absolut inte” stämmer inte alls i vår del av landet, hos oss är det ”absolut” gratis, men jag tror inte att det var tanken ifrån början att allt skulle bli gratis, men så är det och det är bara att gilla läget.

Mvh isan lover

Nej, informationen kommer från Isan Lover att det är gratis, han om någon borde veta ;)
även tandvård.........

Hej

Du har helt rätt, jag har flera gånger berättat hur detta fungerar hos oss, men vissa medlemmar fortsätter trots detta att påstå något annat, men dom har naturligtvis helt fel.

Dom beskriver säkert helt riktigt hur det fungerar i deras region men det säger ju ingenting om hur det fungerar hos oss, vi har helt gratis sjukvård, tandvård och mediciner och detta tog vi del av senast nu i år.

Mvh isan lover

Har inte grabben redan en hemförsäkring. Tidigare gällde hemförsäkringen alla som bodde där men det kanske har ändrats?
Är det verkligen värt besväret att låtsasbo i Sverige?, kniper det kan du väl be att få tillbaka lite från henne med det feta bankkontot :)

/ SatanG
Haha, det får jag säkert , men jag har råd själv med detta , men jag vill ta med de eventualiteter som kan infinna sig , visst blir det mycket strul ,, Om grabben redan har en hemförsäkring ? Det tvivlar jag på , massor med folk som inte har detta .. men jag säljer nog och lämnar detta skitland där snart Islam är den förhärskande religionen , går valet fel i september så är Sveriges öde beseglat ;) Fö , så förlorar jag 180 kr i månaden på att vara utskriven , men även den planerade sjukvården förlorar jag , den anser jag mig ha betalat för många ggr om .. men hittills aldrig nyttjat .

Tycker nog Du ska föreslå din son att införskaffa en hemförsäkring, varför? utav den enkla anledningen att i hemförsäkringen ingår rättsskydd, och det är egentligen svenska staten som säger att rättsskydd ska finnas, det ska finnas speciella skäl för att man inte har rättsskydd.

Tycker nog Du ska föreslå din son att införskaffa en hemförsäkring, varför? utav den enkla anledningen att i hemförsäkringen ingår rättsskydd, och det är egentligen svenska staten som säger att rättsskydd ska finnas, det ska finnas speciella skäl för att man inte har rättsskydd.
Har sagt många ggr till honom , men hur många tror du inte har det i detta land ,, gissar på nån miljon , minst. Fö skiter jag i vad Svenska staten säger , Sosse och MP muppar har jag valt bort att lyssna på ,, Sveriges lagar följer jag , men ej resterande, och det finns ingen lag på Hemförsäkring

Jag skrev rättsskydd...jag skrev inget om att det var lag på hemförsäkring.

Senast ändrad:
Är det nånting här i livet det är dumsnålt att spara in på så är det en hemförsäkring!
Just för rättsskyddets skull. Även den mest försiktige kan ställa till med något som kostar miljoners miljoner i skadestånd utan försäkringen. Tro mig, det vet jag från den säkraste av källor!

Haha, det får jag säkert , men jag har råd själv med detta , men jag vill ta med de eventualiteter som kan infinna sig , visst blir det mycket strul ,, Om grabben redan har en hemförsäkring ? Det tvivlar jag på , massor med folk som inte har detta .. men jag säljer nog och lämnar detta skitland där snart Islam är den förhärskande religionen , går valet fel i september så är Sveriges öde beseglat ;) Fö , så förlorar jag 180 kr i månaden på att vara utskriven , men även den planerade sjukvården förlorar jag , den anser jag mig ha betalat för många ggr om .. men hittills aldrig nyttjat .

Ok, nu är det ju ett tag sedan jag stämplade ut men vad jag minns var det en självklarhet att ha hemförsäkring tidigare. Men det är kanske andra tankar hos många om detta numera, tycker annars det är en bra grej att ha men det finns inte härnere utan det gäller att slanta upp för varje detalj man vill ha försäkrad.

/ SatanG

Har en polare som vägrade hemförsäkring. Sen fick han inbrott. Efter det tycker han att det bara är idioter som inte har hemförsäkring, åtminstone en åsikt vi har gemensamt.
Hemförsäkring har man bara anser jag , har haft sen jag flyttade hemifrån 1968 , men många har inte trots att vissa påstår att man är tvungen ...:rolleyes:

Du har din tolkning, jag har min, nu stannar vi här, men jag rekommenderar att alla ska ha ett rättsskydd...

Du har din tolkning, jag har min, nu stannar vi här, men jag rekommenderar att alla ska ha ett rättsskydd...
Hahaha:):) Uppenbarligen har du läst en gång till ....:rolleyes:

Vi gör juridiken enkel
Juridisk rådgivning
Få gratis svar till din mail

FASTIGHETSRÄTT

Övrigt
Hemförsäkring - ej tvång men att rekommendera
2010-10-09 i FASTIGHETSRÄTT
FRÅGA
Är det lag på att man måste ha hemförsäkring oavsett typ av boende?
SVAR
Hej,

Det finns ingen skyldighet enligt lag att ha hemförsäkring, detta oavsett vilken boendeform du väljer.

En hemförsäkring är emellertid oavsett boendeform att rekommendera, inte minst för att den regelmässigt innehåller mer än det skydd för hemmet som man naturligt nog förknippar med försäkringen. Som exempel kan nämnas rättsskydd (som krävs för att staten ska stå för dina ombudskostnader m.m. om du skulle hamna i en rättstvist), ansvarsförsäkring (som kan få stor betydelse om du skulle skada någon eller någon annans egendom) och reseskydd (som gäller de 45 första dagarna utomlands).

I valet av typ av hemförsäkring får boendeformen betydelse. Omfattningen vad gäller ditt ansvar för boendet varierar med formen. Naturligt nog varierar därmed även innehållet i och kostnaden för de olika typerna av hemförsäkring.

Om du har en hyresrätt ansvarar du endast för din lösa egendom. Din hemförsäkring behöver inte täcka övriga områden, dessa har istället din hyresvärd anledning att införskaffa försäkring för.

Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du förutom för lös egendom även för fast inredning (badrum, köksskåp, parkettgolv etc.). Försäkringsbolagen erbjuder därför ofta olika sorters tilläggsförsäkringar för bostadsrätter. Bostadsrättsföreningar har visserligen ofta fastighetsförsäkringar som täcker hela fastigheten men villkoren för dessa innehåller många gånger mycket höga självrisker.

En hemförsäkring för en villa täcker även skador på själva huset och tomten.

Försäkringsbolagen erbjuder olika varianter på dessa typer av hemförsäkringar och ofta finns möjlighet att kombinera olika sorters försäkringar med din hemförsäkring. Även om försäkringsbolagen följer varandra i stor utsträckning så är en ordentlig jämförelse mellan försäkringsvillkoren och försäkringskostnader att rekommendera.

Med vänlig hälsning,

Sofie Bjärtun
Advokat

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp