Smarta Hem.

PanPan

Nedtystad
Är det någon som har styrenhet för Smart home installerat hemma och kan styra det mesta med röstkontroll eller App.
Funderar på att installera det i hemmet kollar lite nu på Inetdata vad dom har om jag skall köpa med mig ifrån Sverige eller har någon köpt här nere och vet någon bra butik?
Samt om någon har en bra styrenhet att rekomendera?

Vet inte om detta är vad du menar
Men kjell.com har sommarea och säljer ut denna
Jag har ingen erfarenhet av smarta hem

Telldus Control Startpaket - Startpaket | Kjell.com

• Styr hemmet från mobilen
  • Tellstick Net v2 ingår
  • Inga månadsavgifter
Startpaket för att komma igång med hemautomatisering och fjärrstyrning. Allt styrs av Tellstick Net v2 som kopplas till hemmets router. Via den kan sedan hemmets alla fjärrströmbrytare styras via mobilapp och webbläsare. Levereras med tre små runda fjärrströmbrytare (50814), en fjärrströmbrytare för utomhusbruk (50319), en magnetkontakt (50466), en termometer/hygrometer (50433) och en kompletterande fjärrkontroll som kan styra mottagarna. Utöver möjligheten att styra allt från mobilen och webbläsaren kan exempelvis termometerns temperaturvärde trigga påslagningen av ett fjärrströmbrytaranslutet element. Systemet kan lätt byggas ut efter behov och är helt fritt från månadsavgifter och andra extrakostnader.

Skall åka ner och prata med dom på Inetdata, fick iden när jag läste en artikel i Bangkokpost idag om Smart homes och där stod det att utbudet är än sålänge väldigt dåligt i Thailand, skall man ha det får man oftast beställa ifrån utlandet.
Så då kan jag ju köpa med mig ifrån Sverige och installera hemma.

Kanske skulle öppna en Smart home butik åt frugan i Pattaya ;)

Visa sig att den vikarierande styrmannen är prylnörd och håller på och bygger om sitt hus till ett smart home och gav mig lite tips att kolla på nu.
Han tyckte jag skulle satsa på Z-Wave jag får kolla in lite mer på det.

Skall åka ner och prata med dom på Inetdata, fick iden när jag läste en artikel i Bangkokpost idag om Smart homes och där stod det att utbudet är än sålänge väldigt dåligt i Thailand, skall man ha det får man oftast beställa ifrån utlandet.
Så då kan jag ju köpa med mig ifrån Sverige och installera hemma.

Kanske skulle öppna en Smart home butik åt frugan i Pattaya ;)
Jag som trodde att ni var tillräkligt smarta hemma hos dig;)

Kolla in vera secure,,Kör själv med den, Har bara z wave plus tillbehör,, funkar klockrent. Men man blir lätt en smart home nörd o då kan det bli dyrt.

Blir ingen tv i Thailand, kör projektor istället 120" tillräckligt smart för mig;)

20180804_203028.jpg

Innan du köper så läs igenom noga vilket system som passar just dig med familj. Bättre att ha ett system som e integrerat i en app o inte typ flera appar med olika sys o inte passar ihopa. Som sagt innan lätt o fastna i Nördsmarthome ….Men tips... kör på z wave gen 5 (plus). Då kan du välja många startpaket från olika fabrikat ( finns en eu o en us verision så där får man se upp). Varför jag valde vera secure var för sim kort men tyvärr inte ännu i Sverige. Homey tror jag på , Men finns så mycket....

Innan du köper så läs igenom noga vilket system som passar just dig med familj. Bättre att ha ett system som e integrerat i en app o inte typ flera appar med olika sys o inte passar ihopa. Som sagt innan lätt o fastna i Nördsmarthome ….Men tips... kör på z wave gen 5 (plus). Då kan du välja många startpaket från olika fabrikat ( finns en eu o en us verision så där får man se upp). Varför jag valde vera secure var för sim kort men tyvärr inte ännu i Sverige. Homey tror jag på , Men finns så mycket....
Ja jag märker att det kommit mycket, satt i 4 timmar igår och gick igenom olika sidor på internet.
En Homey verkar ju kunna styra det mesta och med en Amazon Echo så behöver jag bara säga till Alexa vad Homey skall göra, så meningen är att allt skall vara röststyrt ;)
Valet står mellan en Google Home eller en Amazon Echo men överallt där jag kollat så ligger Amazon Echo före.
https://www.amazon.com/gp/product/B...8a3-49b7-8131-258170d52fd9&pf_rd_i=9818047011

Den kan jag fråga om det mesta, kopplas enkelt samman med Homey och Huey light går att styra både med Alexa och Homey så vad jag läst är dom bra integrerade, Homey skall klara 40.000 devices och har stöd för Z-Wave, Zigbee, 433 MHz, wifi, NFC, IR och Bluetooth.

Hade ju varit kul att koppla upp det mesta runt vardagsrummet, och lite vitvaror, sprinklesystem, robotgräsklippare och damsugare, A/C, Tvättmaskin, TV, hemmabio, brandsläckare, baby call, lampor, Homey fungerade ihop med IKEAS trådlösa lampor ;)
Fick ju tvättmaskin i husköpet som inte är uppackad än kanske sälja den och köpa en smart, dom säljer tvättmaskiner på homepro med wifi som man kan koppla samman med sin Homey ;)

Fast börjar smått och kopplar upp allt eftersom, det här verkar kul ;)

Senast ändrad:
Ja jag märker att det kommit mycket, satt i 4 timmar igår och gick igenom olika sidor på internet.
En Homey verkar ju kunna styra det mesta och med en Amazon Echo så behöver jag bara säga till Alexa vad Homey skall göra, så meningen är att allt skall vara röststyrt ;)
Valet står mellan en Google Home eller en Amazon Echo men överallt där jag kollat så ligger Amazon Echo före.
https://www.amazon.com/gp/product/B...8a3-49b7-8131-258170d52fd9&pf_rd_i=9818047011

Den kan jag fråga om det mesta, kopplas enkelt samman med Homey och Huey light går att styra både med Alexa och Homey så vad jag läst är dom bra integrerade, Homey skall klara 40.000 devices och har stöd för Z-Wave, Zigbee, 433 MHz, wifi, NFC, IR och Bluetooth.

Hade ju varit kul att koppla upp det mesta runt vardagsrummet, och lite vitvaror, sprinklesystem, robotgräsklippare och damsugare, A/C, Tvättmaskin, TV, hemmabio, brandsläckare, baby call, lampor, Homey fungerade ihop med IKEAS trådlösa lampor ;)
Fick ju tvättmaskin i husköpet som inte är uppackad än kanske sälja den och köpa en smart, dom säljer tvättmaskiner på homepro med wifi som man kan koppla samman med sin Homey ;)

Fast börjar smått och kopplar upp allt eftersom, det här verkar kul ;)
Det ser bra ut @PanPan .

Nya recievern har ju alexa stöd så kanske skulle hoppa på tåget.
Men tror att man lätt blir toknördig med sånt här så fortsätter nog att vrida på kranar och strömbrytare.
Bla därför som jag vägrar spel, frågesporter å dyl i mobilen, man blir beroende skitsnabbt. Räcker med 30 min TS om dan..

Liknande trådar

L
Svar
38
Visningar
11 K
Anonym
A
H
Svar
71
Visningar