Så hamnade vi då på flyget till Köpenhamn och barnen sov som stockar nästan hela tiden vilket jag och frugan inte gjorde. Deras sömn var orolig så man fick sig en och annan spark i sidan med ojämna mellanrum.
Väl på Kastrup så hade jag redan innan avresan beställt en stor taxi, det hade blivit lite väl bökigt med barn och allt bagage på tåget med byte etc. Dyrt men värt pengarna. Vi hann inte ur bilen förrän ungarna var på lekplatsen utanför dörren och härjade runt. Dom var ju pigga och utvilade.
Efter lite uppackning gav vi oss iväg till Skatteverkets servicekontor i Lund för att lämna in ansökan om personnummer för barnen. Ingenting fungerar ju i Sverige utan dessa, så det är viktigt att ordna detta omgående. Observera nu - för Folkbokföringens skull vill Skatteverket se alla handlingar i ORIGINAL, dvs födelseattester och bevis på att mamman har ensam vårdnad. Min fru hade glömt originalen på attesterna i Thailand, så hon fick ringa och få dom skickade hit med post vilket tog 4 dagar. Sen blev det då ytterligare en tur in till Lund för att visa upp dessa.
Personnummren kom efter en vecka, ganska OK. Så nu gäller det att gå igång med att anmäla till Försäkringskassan, dom måste ju in i deras system snarast. Vi lämnade också in ansökan om namnändring - vi vill att barnen skall ha ett svenskt förnamn som tillägg samt mitt efternamn. Det tyckte rektorn på skolan var en god idé, namnen var lite krångliga annars.
Eftersom barnen skall börja i skolan krävs en läkarundersökning. Jag har ordnat med detta nu. Först skall dom till Infektionskliniken och ta ett prov för koll av resistenta bakterier. Därefter till Barnkliniken för tuberkulinprov samt blodprov för bl a HIV-test. När alla provsvaren är klara är det så dags att träffa barnläkaren.
Jag återkommer med mera detaljer om detta när allt är klart och även om förberedelserna inför skolstarten.