Att ta hem barn från Thailand till Sverige

Hur fungerade det med hälsokontoll och vaccinationer? Min flickvän och hennes barn i dagisålder har fått TUT och kommer hit snart. Får man en kallelse, eller måste man själv ringa någonstans?
Jag vill minnas att vi fick kallelse men det är drygt 7 år sedan. Börja med att omgående ansöka om personnummer, utan det fungerar inget. Görs hos Skatteverket.

Jag vill minnas att vi fick kallelse men det är drygt 7 år sedan. Börja med att omgående ansöka om personnummer, utan det fungerar inget. Görs hos Skatteverket.
Helt rätt. Utan de sista 4 är de ute ur systemet, men för oss 2 1/2 år sedan gick det snabbt..
Men någon läkarundersökning blev de aldrig kallade till. Den fick man beställa själv, givetvis gratis för dottern.
Men @Ziplock försök ta reda på så mycket du kan om vilka vaccinationer hennes dotter fått i Th.

Enligt vad vi för 10 år sen fick reda på så anser svenska myndigheter att Thaibarn är relativt väl vaccinerade mot i stort sett samma åkommor som våra svenska barn

Sonens vaccinationsbok i Thailand.

20171104_103509.jpg

20171104_103222.jpg

Det är klockrent. Och betyder att Thailändska barn (iaf ditt barn @PanPan ) är bättre vaccinerat än Svenska som @andrejsdenruskige skriver, med något undantag..
Bättre vaccinerat är väl inte säkert bara för dom är fler till antalet.
Det finns alltid risker med dessa vaccinationer, några drabbas av biverkningarna och får livet förstört.
EU och Sverige har börjat revidera nyttan av vaccinering mot allt.
Vissa vaccinationer har väl upphört i Europa.

Man blir inte en bättre läkare för man injecerar alla mot allt eller skriver ut antibiotika mot allt från nageltrång till snuva.

Bättre vaccinerat är väl inte säkert bara för dom är fler till antalet.
Det finns alltid risker med dessa vaccinationer, några drabbas av biverkningarna och får livet förstört.
EU och Sverige har börjat revidera nyttan av vaccinering mot allt.
Vissa vaccinationer har väl upphört i Europa.

Man blir inte en bättre läkare för man injecerar alla mot allt eller skriver ut antibiotika mot allt från nageltrång till snuva.
Nej det är sant, människor reagerar också olika på vacciner, för någon kan det vara jättebra, för en annan rena giftet, det såg vi ju speciellt när svininfluensan kom, och många, speciellt barn fick stora problem.
För ett antal år sedan blev det känt att man kunde vaccinera sina flickor mot livmoderscancer, några gjorde det, andra inte, och OM de som inte tog detta vaccinet senare i livet får just den sjukdomen så är det hemskt.

Sonens vaccinationsbok i Thailand.

20171104_103509.jpg

20171104_103222.jpg
Dengue vaccination från 9 år kan inte stämma? Det finns ings godkända mot Dengue.
Vilka influensa vaccinationer är det?
Finns massor men inget dundervaccin.
Kanske Tamiflu-vaccin som ej ska ges till barn och bara har kort effekt.
Snygg bok men jag är tveksam.

Nej det är sant, människor reagerar också olika på vacciner, för någon kan det vara jättebra, för en annan rena giftet, det såg vi ju speciellt när svininfluensan kom, och många, speciellt barn fick stora problem.
För ett antal år sedan blev det känt att man kunde vaccinera sina flickor mot livmoderscancer, några gjorde det, andra inte, och OM de som inte tog detta vaccinet senare i livet får just den sjukdomen så är det hemskt.
Där är vi överens och vaccinationer mot influensa och barn avråder alla för.

Dengue vaccination från 9 år kan inte stämma? Det finns ings godkända mot Dengue.
Vilka influensa vaccinationer är det?
Finns massor men inget dundervaccin.
Kanske Tamiflu-vaccin som ej ska ges till barn och bara har kort effekt.
Snygg bok men jag är tveksam.
Samma deunge vaccine som godkändes i fillipinerna för par år sen.
Boken är från innan man uppdagades på Fillipinerna att det vaccinet kunde göra det värre om man inte haft dengue innan och den nationella vaccinationsplanen stoppades på Fillipinerna.
Vet inte om det vaccinet har dragits tillbaka internationellt nu?
Såg sist att alla denguevaccinationsplakat var borta på Bangkokhospital.
Men vaccine finns men som sagt bör inte tas om man inte haft dengue.
Det är ett optional vaccine och ingår inte i den Thailändska vaccinationsplanen
Vaccinationer i svart text i boken ingår i den Thailändska vaccinationsplanen, dom i blå är tillval som man kan välja själv.

Samma deunge vaccine som godkändes i fillipinerna för par år sen.
Boken är från innan man uppdagades på Fillipinerna att det vaccinet kunde göra det värre om man inte haft dengue innan och den nationella vaccinationsplanen stoppades på Fillipinerna.
Vet inte om det vaccinet har dragits tillbaka internationellt nu?
Såg sist att alla denguevaccinationsplakat var borta på Bangkokhospital.
Men vaccine finns men som sagt bör inte tas om man inte haft dengue.
Det är ett optional vaccine och ingår inte i den Thailändska vaccinationsplanen
Vaccinationer i svart text i boken ingår i den Thailändska vaccinationsplanen, dom i blå är tillval som man kan välja själv.

Dengue vaccinet fick en väldigt kort historik i Filippinerna.
Rena katastrofen och massor av drabbades av biverkningar trots att det bara de riktigt rika som hade råd.
Regeringen betalar nu ut skadestånd till drabbade men inte en peso från leverantören.
Så går det när stora inom läkemedelsindustrin köper tillstånd i tredje världen. Korruption....

Där är vi överens och vaccinationer mot influensa och barn avråder alla för.
Från folkhälsomyndigheten i Sverige.
Verkar inte vara någon fara dom varnar för gällande influensa vaccine, dock avråder dom om man inte är i en riskzon då dem tycker det är bättre barnen får ett naturligt försvar.

20181106_094006.jpg

Så hamnade vi då på flyget till Köpenhamn och barnen sov som stockar nästan hela tiden vilket jag och frugan inte gjorde. Deras sömn var orolig så man fick sig en och annan spark i sidan med ojämna mellanrum.

Väl på Kastrup så hade jag redan innan avresan beställt en stor taxi, det hade blivit lite väl bökigt med barn och allt bagage på tåget med byte etc. Dyrt men värt pengarna. Vi hann inte ur bilen förrän ungarna var på lekplatsen utanför dörren och härjade runt. Dom var ju pigga och utvilade.

Efter lite uppackning gav vi oss iväg till Skatteverkets servicekontor i Lund för att lämna in ansökan om personnummer för barnen. Ingenting fungerar ju i Sverige utan dessa, så det är viktigt att ordna detta omgående. Observera nu - för Folkbokföringens skull vill Skatteverket se alla handlingar i ORIGINAL, dvs födelseattester och bevis på att mamman har ensam vårdnad. Min fru hade glömt originalen på attesterna i Thailand, så hon fick ringa och få dom skickade hit med post vilket tog 4 dagar. Sen blev det då ytterligare en tur in till Lund för att visa upp dessa.

Personnummren kom efter en vecka, ganska OK. Så nu gäller det att gå igång med att anmäla till Försäkringskassan, dom måste ju in i deras system snarast. Vi lämnade också in ansökan om namnändring - vi vill att barnen skall ha ett svenskt förnamn som tillägg samt mitt efternamn. Det tyckte rektorn på skolan var en god idé, namnen var lite krångliga annars.

Eftersom barnen skall börja i skolan krävs en läkarundersökning. Jag har ordnat med detta nu. Först skall dom till Infektionskliniken och ta ett prov för koll av resistenta bakterier. Därefter till Barnkliniken för tuberkulinprov samt blodprov för bl a HIV-test. När alla provsvaren är klara är det så dags att träffa barnläkaren.

Jag återkommer med mera detaljer om detta när allt är klart och även om förberedelserna inför skolstarten.
Ja det är känt sedan tidigare att skatteverket enbart nöjer sig med orginal.
De vill alltså inte ens ha översättningar oavsett hur mycket legaliserade de är.
Skatteverket säger att de har egna översättare som är de enda som är godkända.
Gäller allt, barn, registrering av vigsel etc.
Allt i Thai orginal, försök inte ens översätta.

Från folkhälsomyndigheten i Sverige.
Verkar inte vara någon fara dom varnar för gällande influensa vaccine, dock avråder dom om man inte är i en riskzon då dem tycker det är bättre barnen får ett naturligt försvar.

20181106_094006.jpg
Det viktigaste är att amma sina barn den naturliga vägen.
Då kommer mammas immunförsvar på köpet.
Dårar som byter ut ett naturligt bröst mot artificiella ersättningar kan räkna med ett sämre immunförsvar.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar