Ink, det gäller frugan nu för sfi och hon är inte riktigt så ung
Janne, vi ska gå i skolan i Karlstad. Det var deras hemsida jag kopierade ifrån. 1 månad garanterar dom, statliga kravet ligger på 3 månader. Dock brukar det gå fortare än 1 månad men just nu var det många som ville börja så det kunde ta några veckor sa dom. Hur länge det blir i verkligheten får jag återkomma med
men drygt att tiden börjar räknas från man får personnummer. Vi har ju redan väntat 8 veckor på personnummer och skola egentligen...
Vi får se, hon har försökt plugga hemma istället men det börjar gå trögt då hon gjort det sedan vi sökte UT i februari.
Tycker alltid det är mycket "just nu". Det sa dom när vi väntade på UT från migrationsverket och personnummer från skatteverket också. Fattas bara det är många "just nu" för idkort också hehe
Angående bankkonto så gick vi in på min bank dagen efter vi fått Personnummer. Där sa dom det går ordna konto för dem utan personnummer med hjälp av passet. Men har man personnummer så behövs svensk legitimation och inget annat kan göras. Det var hon på banken som sa vi behöver söka idkort ett på banken och att det brukar ta ca 2 veckor.
Inte hört om det du sa med personbevis för konto men kanske funkar på annan bank?
Nu ska vi till skatteverket imorgon och söka id kort i alla fall. Avgiften är redan betalad och kvitto utskrivet så som dom vill enligt hemsidan så hoppas slippa krångel nu.
Mitt i detta ska vi flytta 1 november till ett hus också så det är fullt upp nu!