Att ta hem barn från Thailand till Sverige

Jodå, det finns tidsbegränsade Uppehållstillstånd för besök. Min svägerska hade ett sådant tidigare i år.
Kanske något nytt? Ett UT är ett uppehållstillstånd med begränsning, ett så kallat tillfälligt uppehållstillstånd, och gäller normalt i 2 år. Ett PUT är ett permanent uppehållstillstånd som gäller 5 år i taget. För besök får man ett besöks VISA utfärdat. Det är ett bevis som klistras in i passet. Det kan gälla normalt i 3-6 månader. För ett UT eller PUT skall man få ett UT/PUT kort utfärdat av myndigheterna. Oftast på ambassaden i Thailand.
Men det har kanske ändrats i år? De ändrar reglerna rätt ofta. Men TUT har jag aldrig hört talas om? Kan vara så att man blandar ihop VISA med UT?

Kanske någon som kan visa var det står TUT på någon myndighet? Kul att veta ...
Just TUT hittar du nog inte. Men kolla under MIG eller ambassadens hemsida om att besöka Sverige, där finns informationen. Vill man stanna t ex 6 månader här kan man söka ett Uppehållstillstånd för besök direkt, rekommendationen är att man gör så. Jag vet, har gjort det för svägerskan.

Jodå, det finns tidsbegränsade Uppehållstillstånd för besök. Min svägerska hade ett sådant tidigare i år.
Hej @Berralund ! Jag blev lite nyfiken och ställde frågan till en vän som är jurist. Angående UT, PUT och TUT, VISA.. Många roliga förkortningar.. :)
Se nedan hans svar.. Jag har tagit bort namn eftersom det inte har med saken att göra. Du hade rätt!! Det finns ett TUT!! Men inte direkt för Thai... De är inte asylsökande.. ( 5555 )

Svar:

Hej !
Jag kan väl svara lite kortfattat på din fråga nedan angående UT, PUT och TUT.
Vad gäller vänner och familj från Thailand är det bara juridiskt sett VISA, UT och PUT som gäller.
Har någon fått TUT, som kommer från Thailand, har de säkerligen haft tur eller trixat med ansökan på något sätt.

Lite kortfattad info. För ibland kan saker bli mer komplexa. Men håll till godo med nedan:

Uppehållstillstånd, UT
En utländsk medborgare som vill stanna i Sverige mer än tre månader måste ha uppehållstillstånd (gäller inte EU/EES-medborgare och deras anhöriga). Det gäller normalt i 2 år.

Uppehållstillståndskort, UT-kort ( Uppskjuten invandringsprövning )
Ett bevis på att en person har uppehållstillstånd. Oftast med arbetstillstånd om man bor i Sverige.
I ärenden där de sökande hänvisar till ett äktenskap eller sammanboende som varat kort tid ger Migrationsverket inte ett permanenta uppehållstillstånd på en gång. I stället får den sökande ett tidsbegränsat tillstånd — oftast på två år. Efter två års prövotid kan Migrationsverket bevilja ett permanent uppehållstillstånd.

Permanent uppehållstillstånd, PUT ( Nu 5 år i taget )
En utländsk medborgare som har beviljats ett permanent uppehållstillstånd har tillstånd att bo och arbeta i Sverige under obegränsad tid. Tillståndet gäller så länge utlänningen är bosatt i Sverige.

Uppehållstillstånd för besök – eller visum
En medborgare i ett land utanför EU som vill besöka Sverige under längre tid än 90 dagar måste
ha ett uppehållstillstånd. Ett uppehållstillstånd för besök gäller som längst
upp till ett år, men oftast högst sex månader. Normalt är 3 månader för ett VISA.

Tidsbegränsat uppehållstillstånd, TUT ( Gäller för asylsökande med anhöriga )
Ett uppehållstillstånd som bara gäller för en viss tid. Jämför med Permanent uppehållstillstånd.
Sveriges riksdag har fattat beslut om flera lagändringar som påverkar asylsökande och dem som ansöker om uppehållstillstånd för att flytta till en anhörig i Sverige.
Tidigare fick majoriteten av sökande som beviljades uppehållstillstånd permanent uppehållstillstånd (PUT). Nu är huvudregeln tidsbegränsade uppehållstillstånd (TUT) i 13 månader eller tre år, med undantag för kvotflyktingar som beviljas permanenta. De tidsbegränsade förlängs om skyddsskäl kvarstår. Ändringen är tillfällig till 2019.

Hej @Berralund ! Jag blev lite nyfiken och ställde frågan till en vän som är jurist. Angående UT, PUT och TUT, VISA.. Många roliga förkortningar.. :)
Se nedan hans svar.. Jag har tagit bort namn eftersom det inte har med saken att göra. Du hade rätt!! Det finns ett TUT!! Men inte direkt för Thai... De är inte asylsökande.. ( 5555 )

Svar:
Hej !
Jag kan väl svara lite kortfattat på din fråga nedan angående UT, PUT och TUT.
Vad gäller vänner och familj från Thailand är det bara juridiskt sett VISA, UT och PUT som gäller.
Har någon fått TUT, som kommer från Thailand, har de säkerligen haft tur eller trixat med ansökan på något sätt.

Lite kortfattad info. För ibland kan saker bli mer komplexa. Men håll till godo med nedan:

Uppehållstillstånd, UT
En utländsk medborgare som vill stanna i Sverige mer än tre månader måste ha uppehållstillstånd (gäller inte EU/EES-medborgare och deras anhöriga). Det gäller normalt i 2 år.

Uppehållstillståndskort, UT-kort ( Uppskjuten invandringsprövning )
Ett bevis på att en person har uppehållstillstånd. Oftast med arbetstillstånd om man bor i Sverige.
I ärenden där de sökande hänvisar till ett äktenskap eller sammanboende som varat kort tid ger Migrationsverket inte ett permanenta uppehållstillstånd på en gång. I stället får den sökande ett tidsbegränsat tillstånd — oftast på två år. Efter två års prövotid kan Migrationsverket bevilja ett permanent uppehållstillstånd.

Permanent uppehållstillstånd, PUT ( Nu 5 år i taget )
En utländsk medborgare som har beviljats ett permanent uppehållstillstånd har tillstånd att bo och arbeta i Sverige under obegränsad tid. Tillståndet gäller så länge utlänningen är bosatt i Sverige.

En medborgare i ett land utanför EU som vill besöka Sverige under längre tid än 90 dagar måste
upp till ett år, men oftast högst sex månader. Normalt är 3 månader för ett VISA.

Tidsbegränsat uppehållstillstånd, TUT ( Gäller för asylsökande med anhöriga )
Ett uppehållstillstånd som bara gäller för en viss tid. Jämför med Permanent uppehållstillstånd.
Sveriges riksdag har fattat beslut om flera lagändringar som påverkar asylsökande och dem som ansöker om uppehållstillstånd för att flytta till en anhörig i Sverige.
Tidigare fick majoriteten av sökande som beviljades uppehållstillstånd permanent uppehållstillstånd (PUT). Nu är huvudregeln tidsbegränsade uppehållstillstånd (TUT) i 13 månader eller tre år, med undantag för kvotflyktingar som beviljas permanenta. De tidsbegränsade förlängs om skyddsskäl kvarstår. Ändringen är tillfällig till 2019.
Benämningar är svårt. Hon hade Uppehållstillstånd för besök, inget annat. Beviljat för 6 månader.

Benämningar är svårt. Hon hade Uppehållstillstånd för besök, inget annat. Beviljat för 6 månader.
Jaaaa.. Det är inte lätt att hänga med i alla benämningar och begrepp. Jag tror att di svärmor har fått ett 6 månaders VISA.

I ert fall handlar det nog om VISA på 6 månader. Men det är inget TUT.. :wai::wai:

Hej

Frugan har hoppat in i en skola här i vår kommun nu eftersom dom hade en mindre grupp nyanlända barn ifrån Thailand, frugan ska var studiehandledare och sitta med på så många lektioner hon hinner, barnen kan inte mycket Svenska och har nyligen kommit hit.

Men frugan har ont om tid eftersom hon jobbar 60% som undersköterska i hemtjänsten, studerar på folkhögskola 50%, dessutom jobbar hon som tolk också åt flera tolkföretag, men jag tror att hon tycker om att vara med och lära barnen i skolan, det finns tydligen inte så många studiehandledare och tolkar att tillgå, så skolan var glada att hon kunde ställa upp, dom lade ett schema åt henne som passade med hemtjänsjobbet.

Mvh isan lover

Hej

Frugan har hoppat in i en skola här i vår kommun nu eftersom dom hade en mindre grupp nyanlända barn ifrån Thailand, frugan ska var studiehandledare och sitta med på så många lektioner hon hinner, barnen kan inte mycket Svenska och har nyligen kommit hit.

Men frugan har ont om tid eftersom hon jobbar 60% som undersköterska i hemtjänsten, studerar på folkhögskola 50%, dessutom jobbar hon som tolk också åt flera tolkföretag, men jag tror att hon tycker om att vara med och lära barnen i skolan, det finns tydligen inte så många studiehandledare och tolkar att tillgå, så skolan var glada att hon kunde ställa upp, dom lade ett schema åt henne som passade med hemtjänsjobbet.

Mvh isan lover
Min Svägerska såg en annons för många år sedan där dom behövde hjälp med barnen från Thailand, hon sökte och fick tjänsten som då var på ca 20%, hon jobbade på "min" fabrik och studerade resten.
Hennes tjänst utökades termin efter termin, nu jobbar hon 100% på skolan i Gislaveds kommun med en fast tjänst som lärare, och samtidigt har hon läst till ett ämne på distans varje termin.

Min Svägerska såg en annons för många år sedan där dom behövde hjälp med barnen från Thailand, hon sökte och fick tjänsten som då var på ca 20%, hon jobbade på "min" fabrik och studerade resten.
Hennes tjänst utökades termin efter termin, nu jobbar hon 100% på skolan i Gislaveds kommun med en fast tjänst som lärare, och samtidigt har hon läst till ett ämne på distans varje termin.

Hej

Låter ju fint, frugan var hemspråkslärare tidigare i några år, hon jobbade åt några små kommuner men fick ändå inte ihop till en heltid, så hon hoppade av när pojken föddes, men tolkningen ökar hela tiden och kanske kommer hon att minska tiden som undersköterska nästa år.

Mvh isan lover

Hej igen

Nu har frugan kört några veckor med dom Thailändska barnen i skolan som studiehandledare, det går fint och hon tycker att det roligt att jobba med barnen, på skolan är dom väldigt tacksamma eftersom dom saknade alternativ till frugan, dom känner inte till någon mer behörig med liknande erfarenhet i kommunen.

Frugan har fått sin nedgång i tjänst inom hemtjänsten beviljad och börjar jobba 50% där när vi kommer tillbaka ifrån Thailand i mars, men enligt mig är det inte tillräckligt, att jobba 50% inom hemtjänsten, studera 50%, jobba som studiehandledare i skolan samt tolka är helt enkelt för mycket, dygnets timmar räcker knappt till.

Men Thailändskor är ju kända för att vara extremt arbetsamma och frugan är inget undantag här, dom kör ofta mer än heltid och tar gärna på sig extraknäck.

Förmodligen kommer det att sluta med att hon måste minska hemtjänsten ändå mer eller sluta helt där om tolkning och annat tar upp så mycket av hennes tid, fast det kanske är lika bra eftersom hemtjänstjobbet är väldigt tungt, stressigt och lågavlönat, men hon trivs med att hjälpa dom gamla och dom gillar henne, så det är synd att det finns så lite pengar inom omsorgen att dom måste driva personalen så hårt att dom går i väggen eller säger upp sig.

Mvh isan lover

Så var det som sagt i vårt fall, men därav blev intet tack vare byhövdingen.

Hej

Ja det är du långt ifrån ensam om att ha råkat ut för, känner även såna som har haft liknande problem när det har handlat om giftermål, då har ibland den tidigare maken vägrat skriva på om han inte har fått betalt av falangen.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är du långt ifrån ensam om att ha råkat ut för, känner även såna som har haft liknande problem när det har handlat om giftermål, då har ibland den tidigare maken vägrat skriva på om han inte har fått betalt av falangen.

Mvh isan lover

Sinsod till förra maken kanske kan vara en bra bussiness.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar