Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Utan att nämna siffror så när jag jämför och bedömmer någons lön så inte solklart att jag har mig själv som referens punkt..
Sen kanske jag har mindre eller mer, det förtäljer inte storyn.
Men asså 60 k i fickan / mån är väl ingen hög lön?
Han har ju pluggat på Chalmers och får ju kämpa rätt bra för pengarna.

Nej jag tycker att det är rätt mediokert men klart att jämfört med vad många här tjänade innan pensionen är det nog rätt bra.
Men världen utvecklas och en Bra lön för mig sett till arbetsinsatsen är betydligt högre. Jonas har ju ex bil på kredit och inte cash att köpa ett hus för, då tjänar man inte spec bra.

Men med Svenska fattigmans mått kanske det är bra, fn är ju inte ens bra för en falang som jobbar i Thailand med tanke på utbildning så säger väl en del om oss Svennar. Verkar resonera som Phillipinos när det gäller löner.

Inte så dåligt när man får tolv månadslöner för sex månaders arbete... Det var en avgörande faktor när jag
gick till sjöss... d.v.s. ledigheten...

Får ju tänka på att jag är fortsatt ett underbefäl och påväg, ja har haft mitt jobb i 7 år, jag har 2 positioner tills jag är i toppen där jag kan komma ombord.
Sen går ju många vidare efter det till kontorsarbete och blir fleet managers etc. och då börjar dom stora pengarna ramla in.
Även i vårat yrke finns befodringsmöjligheter och jag är kanske i mitten.
Jag har precis fått rekommendation för befordran sen får det bli en plats ledig men jag har en lång väg att vandra, det är inte många som kommer ur skolan och har högsta lönen första dagen ;)
Givet är det så men en del kanske jämför din lön med en vaktmästares och då tycker att den är hög eller med en enkel shipping kalles. Får ju se till utbildning och övriga omständigheter och jag tror inte att många som tagit studenten på Chalmers med vettiga betyg ligger så lågt. Men som du säger så finns det en bit kvar på din karriärs stege.

Givet är det så men en del kanske jämför din lön med en vaktmästares och då tycker att den är hög eller med en enkel shipping kalles. Får ju se till utbildning och övriga omständigheter och jag tror inte att många som tagit studenten på Chalmers med vettiga betyg ligger så lågt. Men som du säger så finns det en bit kvar på din karriärs stege.

Känner att jag måste reagera lite på denne Nmax inlägg, när han i förnedrande ton nämner "shipping-kalle". För det första, så har du inte en endaste aning om vad en shipping-kille håller på och arbetar med alls, inte ett skit. Och för det andra, så är jag själv att rubricera som shipping-kille, och det är ju helt klart därför som du drar in mig i det hela.

Yrkesgruppen är ytterligt ekonomiskt viktig på en massa plan, ifrån att skaffa möjligheter för export-företagen att kunna genomföra sina affärer överhuvudtaget, till att skaffa samma export-företag vinster på sina uppdrag. Det tarvas en oerhörd kunskap, och en oerhörd känsla, och ett grymt kontaktnät, för att kunna arbeta som en shipping-kalle som du ju kallar det.

Det är ett grymt pengastarkt yrke, i den meningen att det rör sig om oerhörda värden som förflyttas med fartyg årligen. Och som hittas, som planeras, och som genomförs tack vare shipping-killens alla kontakter, och hans stora kunskap inom ett flertal områden.

Dessa kunskaper och kontaktnät, som det är omöjligt för en liten knatte att införskaffa sittandes hemma vid sin dator, utan vare sig vänner, bekanta, eller något kontaktnät alls, mer då än möjligtvis pizza-budet som levererar hem pizzan till den lille blyge killen...

Så nu har jag sagt mitt, snacka om saker och ting som du känner till, och ge f*n i att förnedra en hel yrkesgrupp, som du inte har en aning om....

Tror du har lite för höga tankar om högutbildade löner i Sverige ;)
Visas ju titt som tätt på snittlönen för yrken i Sverige.
Läkare, ingenjör, sjökapten och pilot liggar oftast på toppen på samma nivå.
Sen finns det dom som hamnar på toppnivåer och tjänar riktigt bra.
Själv blev jag förvånad hur låg ingångslön ingenjörer hade på tex Volvo eller konsultföretag som jobba för Volvo.
Min svåger är ju ingenjör på Volvo och en av mina bästa polare på konsultföretag med bra utbildningar.
Polaren som fortfarande är på ingenjörsposition tjänar mycket mindre i månaden än mig och med tanke på att jag jobbar bara 6 månader om året och har ändås högre årslön än en ingenjör som jobba 11 månader om året så är jag nöjd.
Svågern, syrran man har gått förbi mig nu men då är han nu i en rätt hög chefsposition på Volvo, innan på ingenjörsposition låg han efter mig och då har han 10 år mer än mig i sin yrkesroll.
Så tror du har lite höga tankar om lönenivåerna i Sverige när det kommer till högre utbildningar ;)

Senast redigerad av en moderator:
Skall säga att jag vet inte mycket om ingeniörer, mer än då att tillgången på dessa är OERHÖRT stor. Kanske därför som det inte överlag anses som något speciellt märkvärdigt, när någon säger att dom är ingeniör. Kanske därför som många av dessa som det finns 13 på dussinet utav, inte tjänar så himla bra som dom skulle önska...

Inget illa emot ingeniörer alls, ville bara påminna att kanske antalet ingeniörer spelar roll, när man vill vara unik i löneförhandlingarna... Konkurrensen mellan ingeniörerna måste vara stenhård, eller???

Tror du har lite för höga tankar om högutbildade löner i Sverige ;)
Visas ju titt som tätt på snittlönen för yrken i Sverige.
Läkare, ingenjör, sjökapten och pilot liggar oftast på toppen på samma nivå.
Sen finns det dom som hamnar på toppnivåer och tjänar riktigt bra.
Själv blev jag förvånad hur låg ingångslön ingenjörer hade på tex Volvo eller konsultföretag som jobba för Volvo.
Min svåger är ju ingenjör på Volvo och en av mina bästa polare på konsultföretag med bra utbildningar.
Polaren som fortfarande är på ingenjörsposition tjänar mycket mindre i månaden än mig och med tanke på att jag jobbar bara 6 månader om året och har ändås högre årslön än en ingenjör som jobba 11 månader om året så är jag nöjd.
Svågern, syrran man har gått förbi mig nu men då är han nu i en rätt hög chefsposition på Volvo, innan på ingenjörsposition låg han efter mig och då har han 10 år mer än mig i sin yrkesroll.
Så tror du har lite höga tankar om lönenivåerna i Sverige när det kommer till högre utbildningar ;)

Jag är ganska enig med dig Jonas.
Tycker faktiskt inte att någon yrkesgrupp i Sverige har någon speciellt bra lön.
Jag undrar om Nmax kan ta fram en yrkesgrupp som snittar över 100k per månad.
100k ger inte så många kr efter skatt. Strax under 60k skulle jag tro.

Skall säga att jag vet inte mycket om ingeniörer, mer än då att tillgången på dessa är OERHÖRT stor. Kanske därför som det inte överlag anses som något speciellt märkvärdigt, när någon säger att dom är ingeniör. Kanske därför som många av dessa som det finns 13 på dussinet utav, inte tjänar så himla bra som dom skulle önska...

Inget illa emot ingeniörer alls, ville bara påminna att kanske antalet ingeniörer spelar roll, när man vill vara unik i löneförhandlingarna... Konkurrensen mellan ingeniörerna måste vara stenhård, eller???

Ja, det samma gäller även läkare och advokater.
Det är inga jättesummor dom tjänar.
Självklart så finns det en del läkare och advokater som har riktigt bra betalt, men det gäller inte den stora massan av dessa yrkesgrupper.

Jag har väl kanske lite övertro på Chalmers då för vanlig Ingengör va ju inte precis det jag tänkte på, mer att där får man fram studenter med spetskompetens som har riktigt bra karriärsmöjligheter.

http://www.expressen.se/dinapengar/de-tjanar-mest-i-din-kommun/

Ser man på topplönerna här så skulle en Svensk sjökapten på våra fartyg komma på 2:dra plats när det gäller bäst betalda yrkesgrupper.
Det stämmer, jag ligger under @Jonas i lön. Beror på fartygstyp, storlek, rederi mm. Men jag trivs utmärkt och kommer att stanna kvar den tid jag har kvar tills pensionen. Pengar är inte allt men viktigt naturligtvis. Nu har jag varit i samma rederi i drygt 24 år så ingen anledning alls att byta.

Det stämmer, jag ligger under @Jonas i lön. Beror på fartygstyp, storlek, rederi mm. Men jag trivs utmärkt och kommer att stanna kvar den tid jag har kvar tills pensionen. Pengar är inte allt men viktigt naturligtvis. Nu har jag varit i samma rederi i drygt 24 år så ingen anledning alls att byta.
Guldklocka nästa år då:rolleyes:;)

Min förra fru jobbar idag som chef för en diabetesavdelning på ett av våra stora sjukhus ,, c a 30.000 i mån , tre år på universitet samt specialkompetens utb inom obesitas samt diabetes.
En annan av mina vänner är höjdare på en av de stora bankerna , mycket uppskattad , många år som investeringsrådgivare för mäktiga kunder utomlands ,120,000 /mån Nu är han endast i landet och fick direkt sänkt till 90,000 då han inte reser hela tiden ,, enligt min gode vän som är Advokat så tjänar inte dessa de summor som folk tror , tillex de som tar uppdrag av staten har ca 1,500 kr i timmen , de andra som han själv ligger på runt 3000-4000 timmen ,,vissa undantag finns som ligger någon tusenlapp över ... Så dessa tjänar slantar , han jobbar med affärstransaktioner åt stora fastighetsbolag

så de som försvarar alla kriminella och tar uppdrag av staten , de kostar givetvis slantar ,men inte som en vanlig advokat som tar privata uppdrag

Senast redigerad av en moderator:
Jag har väl kanske lite övertro på Chalmers då för vanlig Ingengör va ju inte precis det jag tänkte på, mer att där får man fram studenter med spetskompetens som har riktigt bra karriärsmöjligheter.
Har en god vän som gick industriell ekonomi även kallad "VD linjen" för 25-30 år sedan på Chalmers, han är idag VD i Asien divisionen för ett företag med en lön på 250k/mån. Har ingen lust och hänga ut vilket företag, blir väl ett fasligt gogglande då:D;)

Min förra fru jobbar idag som chef för en diabetesavdelning på ett av våra stora sjukhus ,, c a 30.000 i mån , tre år på universitet samt specialkompetens utb inom obesitas samt diabetes.
En annan av mina vänner är höjdare på en av de stora bankerna , mycket uppskattad , många år som investeringsrådgivare för mäktiga kunder utomlands ,120,000 /mån Nu är han endast i landet och fick direkt sänkt till 90,000 då han inte reser hela tiden ,, enligt min gode vän som är Advokat så tjänar inte dessa de summor som folk tror , tillex de som tar uppdrag av staten har ca 1,500 kr i timmen , de andra som han själv ligger på runt 3000-4000 timmen ,,vissa undantag finns som ligger någon tusenlapp över ... Så dessa tjänar slantar , han jobbar med affärstransaktioner åt stora fastighetsbolag

så de som försvarar alla kriminella och tar uppdrag av staten , de kostar givetvis slantar ,men inte som en vanlig advokat som tar privata uppdrag
Men 1500 i timman är väl inte advokatens lön.
Det är kostnaden företaget tar för advokaten här skall ju arbetsgivaravgifter dras av, kostnader för kontor, sekreterare och annan personal.
Advokatens lön är ju en helt annan?

Jag tror också att nmax överskattar svenska löner; det är inte många procent som kommer över 100,000 i lön, och då menar jag före skatt, så med svenska mått mätt är Jonas lön klart bra. Utanför storstadsregionerna betalar inte ens kvalificerade jobb inom IT eller chefsjobb särskilt bra men det finns givetvis en massa andra värden.

Micke T nämnde en VD-lön i Asien på 250,000 i månaden och det är fullt rimligt. När man pratar om expatslöner så måste man dock skilja på lokalt anställda och korttidsexpatskontrakt (2-3 år). Som lokalanställd är lönen oftast väldigt hög men då får man ta kostnader som skola, bostad, pensionsavsättningar mm själv. Ett korttidskontrakt ger oftast lägre lön (men fortfarande riktigt bra) men då är precis allting betalt och i stort sett hela lönen rakt ned i fickan.

Ganska OT nu men det var ju längesedan vi lämnade trådens ämne så jag spinner vidare.

Har en god vän som gick industriell ekonomi även kallad "VD linjen" för 25-30 år sedan på Chalmers, han är idag VD i Asien divisionen för ett företag med en lön på 250k/mån. Har ingen lust och hänga ut vilket företag, blir väl ett fasligt gogglande då:D;)
Va detta jag lutade åt, nu pratar vi anständiga löner [emoji12] [emoji12]

Men 1500 i timman är väl inte advokatens lön.
Det är kostnaden företaget tar för advokaten här skall ju arbetsgivaravgifter dras av, kostnader för kontor, sekreterare och annan personal.
Advokatens lön är ju en helt annan?
Drar man in mer än 250k i mån till firman så har man lön därefter.
För att jämförelsen ska bli korrekt så är ju din lön ca 60k brutto, att du inte betalar skatt beror ju på att du inte bor i Sverige.

Drar man in mer än 250k i mån till firman så har man lön därefter.
För att jämförelsen ska bli korrekt så är ju din lön ca 60k brutto, att du inte betalar skatt beror ju på att du inte bor i Sverige.
Skrev jag ju tidigare att jag har ju e bit tlls jag är färdigbefodrad. Kapten ombord hade för några år sen utan årstillägg 90.000nok i grundlön sen kommer massa tillägg på det sen har det ju varit några% lönehöjning sen dess så en med 0 års tillägg kommer väl lite över 100k sen tillägg på det 110k
En med fulla årstillägg hamnar väl närmare 120k NOK.
Så jag har nåt att se framemot ;)
Om du skall jämföra en sjökaptens lön mot vad en annan yrkesgrupp så får la du jämföra med en sjökapten och inte mig, jag har redan förklarat för dig att jag har en bit kvar på karriärsstegen ;)

Och jämför min lön med någon jämför jag självklart bruttolön och på löneslipparna jag la upp för sista 2 månaderna så ser du ju att 60k är grundlönen sen tillkommer ju tillägg ;)

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
A
Svar
2
Visningar