Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Intressant det här med inkomst, vad är eg en bra inkomst?
För många är i stort sett vad som helst en bra inkomst bara dom får en och för andra rent astronimiska summor för att det ska räknas som bra.

Har ju sett ibland att en del här tycker att ex Jonas tjänar bra, en del verkar tom avundsjuka.
Jag tycker att Jonas inkomst är rätt ok men eg ganska medioker och absolut inget man skryter om, om man nu vill skryta.. Men andra uppfattar det som skryt och anser att det luktar illa.

Jag tror att folk som är avundsjuka på andra eg inte är nöjda med sig själva och det dom åstadkommit men ser ingen väg att förbättra sin situation och då övergår avundsjukan i en aggressiv frustration vilket blir väldigt fult och patetiskt och så typiskt Svenskt.
Jag kan bli avundsjuk på andra men det gör mig absolut inte arg, snarare så gläds jag med personen och det sporrar mig.
Är ju bara upp till mig hur bra jag lyckas så varför bli arg på andra om dom lyckas bättre?

Nu är vi 3 stycken som påstår att du gärna framhäver dina inkomster. Så det får väl bli min källa då....
Ta åt dig, så slipper vi dra detta i långbänk...

Nu är vi 3 stycken som påstår att du gärna framhäver dina inkomster. Så det får väl bli min källa då....
Ta åt dig, så slipper vi dra detta i långbänk...
Är det för att du är olycklig i ditt äktenskap som gör att du är avundsjuk på min inkomst?

Nä Nmax tycker att du är en rätt OK grabb. Men Phonta var inte helt fel ute i sitt inlägg det är allt... Hahaha olycklig i mitt äktenskap. Du skulle bara veta vilka goa förhållanden man haft hemma i Sverige, där kan vi snacka om olycka...

Nä Nmax tycker att du är en rätt OK grabb. Men Phonta var inte helt fel ute i sitt inlägg det är allt... Hahaha olycklig i mitt äktenskap. Du skulle bara veta vilka goa förhållanden man haft hemma i Sverige, där kan vi snacka om olycka...
Varför skriver du så ofta i din blogg då om hur irriterad du är på din fru och hennes familj?

Ibland måste man veta vad man skriver Nmax, och det gör tyvärr inte alltid du!!! För inte alls länge sedan så förnekade du att du läste min hemsida när jag påstod det. Nu plötsligt är du en så pass ivrig läsare, så du t.om kan dra en statistisk slutsats ifrån hemsidan. Man får tacka för att du läser.

Men när man beskriver en vardag som jag gör, så skriver man om det mesta som händer. Jag kan inte göra som du gör dölja och gömma det mesta jag har för mig, utan tycker det är ganska kul att berätta om mitt liv. Trodde aldrig det förut, men det finns faktiskt folk som uppskattar att få höra om bra saker lika väl om dåliga saker som sker när man bor här i Thailand...

Vi har ibland konfrontationer med varandra, men så länge det sker med humor mestadels, och lite irritation (lite bara) stundom så är det bara en krydda i livet finner jag. Vi brukar bli vänner efter några minuter, så efter 9 år så funkar det i det stora hela grandiost trots att jag är en riktig surgubbe ibland.

En sak dock, jag vägrar att göra som vissa håller på med, alltså ställa ultimatum och hota med att där är dörren om skorna inte passar. DET sker aldrig aldrig aldrig här.... Därför vågar jag nog säga till dig, att vi trivs bra ihop.... Men den jäkla kulturen är kass 55555555555

Vill inte göra dig ledsen Mr Newdawn men jag läser aldrig din blogg, får bara höra ibland från andra om saker du skriver där och bla då om irritationen du upplever i din familjesituation.
Alldrig roligt att leva i en dålig relation så där lider jag med dig.
Personligen så väljer jag alltid att bryta upp om relationen inte är bra men du kanske av olika orsaker inte kan?

Vill inte göra dig ledsen Mr Newdawn men jag läser aldrig din blogg, får bara höra ibland från andra om saker du skriver där och bla då om irritationen du upplever i din familjesituation.

Tycker du skall växa upp och inte hänge dig åt ryktesspridning och vad andra säger, borde du som vuxen känna till??????????????????????

Alldrig roligt att leva i en dålig relation så där lider jag med dig.
Personligen så väljer jag alltid att bryta upp om relationen inte är bra men du kanske av olika orsaker inte kan?
Eller så kanske du har läs-svårigheter Nmax? Läs om, läs rätt... Och tack för att du följer mig på min hemsida....

Japp så slut för min del med Nmax, Har sagt det jag vill ha sagt... Nu kan vi fortsätta med annat hoppas jag!!

Vad skönt att det blev slut på OT i tråden.

En massa j*vla humble brag om sina inkomster istället.
Min egen erfarenhet om inkomster är att de som är nöjda med vad de tjänar inte tycker det är så viktigt att prata om det. De som vitt och brett basunerar ut vad de tjänar eller att de tjänar så bra är de som verkligen är osäkra.
Men det är bara min erfarenhet det, jag har tyvärr ingen annan källa än mig själv, så ni får ta det för vad det är.

Detta kanske också kan bli en ny tråd....;)?

Min egen erfarenhet om inkomster är att de som är nöjda med vad de tjänar inte tycker det är så viktigt att prata om det. De som vitt och brett basunerar ut vad de tjänar eller att de tjänar så bra är de som verkligen är osäkra.
Men det är bara min erfarenhet det, jag har tyvärr ingen annan källa än mig själv, så ni får ta det för vad det är.

Blir det säkert!:D

Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på här, utan det är det är de små utgifterna. Är man skuldfri, då lever man enligt mitt förmenade ganska bra, samt att man har en bra fru som arbetar i Thai. Sedan diskutera om vem som tjänar vad. Tycker jag har ingen betydelse.

I sak håller jag med men här på TS är det väl bara Jonas som berättat vad han tjänar och i hans fall är det inte skryt; ingen är lika öppen som honom om livets upp- och nedgångar.

Som nmax var inne på; Jonas tjänar bra, motsvarande en lön på runt 150,000 SEK före skatt i Sverige och det är ju inte kattskit. Samtidigt ska man komma ihåg att en skattefri lön i Jonas fall (och mitt fall) innebär att lägga undan för sin egen pension, betala höga skolavgifter samt kanske lägga till extra försäkringar och då är det inte längre en jättebra lön. Jämför man dessutom med de flesta expats jag känner i Bkk, som jobbar för stora multinationella företag, så är det faktiskt en ganska låg lön och absolut inget jag tror Jonas använder för att skryta med.

Att veta ungefär hur mycket folk på ett forum har att röra sig med har dessutom en fördel. Om någon skriver hur de äter lunch för 40 Baht och bor på hotell för 500 Baht kan man ju tycka att de är snåla men om man vet att de bara får ut 12,000 SEK i månaden så är det ju istället självbevarelsedrift. På samma sätt kan ju vetskapen om att någon har gott om stålar göra att en beskrivning av en natt på ett hotell för 6,000 Baht och en middag för 2,000 Baht framstår som en helt ärlig beskrivning av den personens liv istället för en uppfattning om skryt.

I sak håller jag med men här på TS är det väl bara Jonas som berättat vad han tjänar och i hans fall är det inte skryt; ingen är lika öppen som honom om livets upp- och nedgångar.

Som nmax var inne på; Jonas tjänar bra, motsvarande en lön på runt 150,000 SEK före skatt i Sverige och det är ju inte kattskit. Samtidigt ska man komma ihåg att en skattefri lön i Jonas fall (och mitt fall) innebär att lägga undan för sin egen pension, betala höga skolavgifter samt kanske lägga till extra försäkringar och då är det inte längre en jättebra lön. Jämför man dessutom med de flesta expats jag känner i Bkk, som jobbar för stora multinationella företag, så är det faktiskt en ganska låg lön och absolut inget jag tror Jonas använder för att skryta med.

Att veta ungefär hur mycket folk på ett forum har att röra sig med har dessutom en fördel. Om någon skriver hur de äter lunch för 40 Baht och bor på hotell för 500 Baht kan man ju tycka att de är snåla men om man vet att de bara får ut 12,000 SEK i månaden så är det ju istället självbevarelsedrift. På samma sätt kan ju vetskapen om att någon har gott om stålar göra att en beskrivning av en natt på ett hotell för 6,000 Baht och en middag för 2,000 Baht framstår som en helt ärlig beskrivning av den personens liv istället för en uppfattning om skryt.
Precis så är det men alltid nån som uppfattar det som skryt så själv nämner jag ALDRIG några siffror sen om någon iaf tycker sig vilja komma ihåg annorlunda är upp till dem. Beror nog mest på ålder så sånt man får bjuda på, vet ju hur farsan är, inte helt lätt å bli gammal.

Om det handlar om ålder så ligger ni nog före mig när det gäller det racet.

Och jag tycker inte heller Jonas skryter om sin lön, det är snarare kul att han vill dela med sig av info, mkt mer än jag skulle göra.

Sen undrar jag hur många på detta forumet som jobbar på multinationella företag och tjänar så mkt att Jonas lön blir godispengar? Jag skulle gissa på väldigt få.
Men det är faktiskt skit samma. Det blir alltid fånigt när det ska pratas pengar, därför gör jag det väldigt selektivt. Men det blir bara fånigt när nån påstår att Jonas lön inte är speciellt imponerande, och sen påstår att han inte framhåller sig själv (ej Atom). Man behöver inte nämna siffror för att framstå som självgod.

Men vi är alla olika. Jag tycker det tillhör god ton att inte jämföra löner etc med vänner och bekanta, Jonas tycker tvärtom, och andra tycker det är viktigt att antyda att de har det bra. Och det funkar säkert för alla.

PS: Sorry Jonas att jag pratar om dig, men du har ju själv nämnt siffrorna här så jag hoppas det är ok.

Senast ändrad:
Utan att nämna siffror så när jag jämför och bedömmer någons lön så inte solklart att jag har mig själv som referens punkt..
Sen kanske jag har mindre eller mer, det förtäljer inte storyn.
Men asså 60 k i fickan / mån är väl ingen hög lön?
Han har ju pluggat på Chalmers och får ju kämpa rätt bra för pengarna.

Nej jag tycker att det är rätt mediokert men klart att jämfört med vad många här tjänade innan pensionen är det nog rätt bra.
Men världen utvecklas och en Bra lön för mig sett till arbetsinsatsen är betydligt högre. Jonas har ju ex bil på kredit och inte cash att köpa ett hus för, då tjänar man inte spec bra.

Men med Svenska fattigmans mått kanske det är bra, fn är ju inte ens bra för en falang som jobbar i Thailand med tanke på utbildning så säger väl en del om oss Svennar. Verkar resonera som Phillipinos när det gäller löner.

Om det handlar om ålder så ligger ni nog före mig när det gäller det racet.

Och jag tycker inte heller Jonas skryter om sin lön, det är snarare kul att han vill dela med sig av info, mkt mer än jag skulle göra.

Sen undrar jag hur många på detta forumet som jobbar på multinationella företag och tjänar så mkt att Jonas lön blir godispengar? Jag skulle gissa på väldigt få.
Men det är faktiskt skit samma. Det blir alltid fånigt när det ska pratas pengar, därför gör jag det väldigt selektivt. Men det blir bara fånigt när nån påstår att Jonas lön inte är speciellt imponerande, och sen påstår att han inte framhåller sig själv (ej Atom). Man behöver inte nämna siffror för att framstå som självgod.

Men vi är alla olika. Jag tycker det tillhör god ton att inte jämföra löner etc med vänner och bekanta, Jonas tycker tvärtom, och andra tycker det är viktigt att antyda att de har det bra. Och det funkar säkert för alla.

PS: Sorry Jonas att jag pratar om dig, men du har ju själv nämnt siffrorna här så jag hoppas det är ok.
Jag har inget problem med att du nämner mig och själv är jag väldigt nyfiken när det gäller löner och möjligheter så jag hade önskat att fler dela med sig.

Har man varit med på forumet sen jag börja skriva så vet man att jag skriver inte bara om det positiva i mitt liv men just nu har jag det väldigt positivt och mår väldigt bra och skriver om det.

Men har man vart med här länge så vet man också att jag har haft nedgångar med och jag har suttit och lipat här på forumet och inte mått så bra med.

Jag som Atom säger skriver väl om det mesta, sitter jag och väntar på rödljus så orkar jag inte bara sitta still och vänta utan jag slänger fram telefonen och skriver ett inlägg, eller om jag sitter i taxin, kön till immigration, på banken etc. så dödar jag dötiden med att kolla här och skriva.

I förhållandet och familjelivet nu har jag det väldigt bra och jag är glad och då kan det låta som skryt när jag inte har något negativt att skriva, men jag tror dom flesta som vart här på forumet kan bekräfta att jag skrev lika mycket när jag mådde skit här nere och allt inte var så bra och jag hymlade inte.

Utan att nämna siffror så när jag jämför och bedömmer någons lön så inte solklart att jag har mig själv som referens punkt..
Sen kanske jag har mindre eller mer, det förtäljer inte storyn.
Men asså 60 k i fickan / mån är väl ingen hög lön?
Han har ju pluggat på Chalmers och får ju kämpa rätt bra för pengarna.

Nej jag tycker att det är rätt mediokert men klart att jämfört med vad många här tjänade innan pensionen är det nog rätt bra.
Men världen utvecklas och en Bra lön för mig sett till arbetsinsatsen är betydligt högre. Jonas har ju ex bil på kredit och inte cash att köpa ett hus för, då tjänar man inte spec bra.

Men med Svenska fattigmans mått kanske det är bra, fn är ju inte ens bra för en falang som jobbar i Thailand med tanke på utbildning så säger väl en del om oss Svennar. Verkar resonera som Phillipinos när det gäller löner.
Får ju tänka på att jag är fortsatt ett underbefäl och påväg, ja har haft mitt jobb i 7 år, jag har 2 positioner tills jag är i toppen där jag kan komma ombord.
Sen går ju många vidare efter det till kontorsarbete och blir fleet managers etc. och då börjar dom stora pengarna ramla in.
Även i vårat yrke finns befodringsmöjligheter och jag är kanske i mitten.
Jag har precis fått rekommendation för befordran sen får det bli en plats ledig men jag har en lång väg att vandra, det är inte många som kommer ur skolan och har högsta lönen första dagen ;)

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
A
Svar
2
Visningar