nån som kan hjälpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vad transporteras med blodet?
varför måste blodet cirkulera i kroppen?
vad får blodet att cirkulera i hela kroppen?

Vad kallas
a) Blodkärl som leder blod till hjärtat?
b) Blodkärl som leder blod från hjärtat?
c) de tunnaste blodkärl som leder ut blodet till cellerna?

A

Anonym

Gäst
Hej Suda!!!

Här kommer svar på dina frågor:
Artärer är de blodkärl som går transporterar Syrerikt blod ut till kroppens alla delar.
Om du inte hade någon blodcirkulation i kroppen så hade du dött.
Det är hjärtat som är som en pump och pumpar i väg blodet.

Blodkärlen som leder blodet tillbaka till hjärtat kallas vener och de för med sig syrefattigt blod till hjärta och lungor.
De tunnaste blodkärlen som leder ut blod till ex fingrar och tår kallas för arterioler och för att få tillbaka blodet till hjärtat finns det i kroppen klaffar som pressar tillbaka blodet.
Artärerna har ett kraftigare flöde än venerna. Därför tar man alltid prover i venerna i stället för artärerna. Skulle man få en blödning i en artär så blöder det mycket kraftigt.

Hoppas du fått den förklaring du önskade
ha re gött

Marianne :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
A Kan nån hjälpa mig läsa denna text på thai..? Språkhörnan 2
T Kan nån hjälpa mig att översätta dessa ord ? Språkhörnan 2
T Kan nån hjälpa mig? Allmänt thailandforum 7
S Nån som vet nån bra Thai/Svensk översättnings-app för telefon? Allmänt thailandforum 4
L Nån som vet vad Marianne har tagit vägen Språkhörnan 18
I Är det nån skillnad i pris på telefoner i Thailand mot för hemma? (Samsung s3 och s4 framförall Allmänt thailandforum 4
L Någon som vet om det blir nån thaiträff i Göteborg 2013 Allmänt thailandforum 2
R Är det nån som har dold IP-adress i Thailand Teknikrelaterat 11
A nån som vet vad det kostar att gifta sig med thai tjej Allmänt thailandforum 5
A är det nån som vet Språkhörnan 1
T Kan nån översätta detta ord? Språkhörnan 1
A hjälp mig nån så fort som möjligt Språkhörnan 1
A har nån hört talas om siamthaihouse Pattaya forum 0
A Del av alkohol och tobak skatten skall gå till att hjälpa äldre. Allmänt thailandforum 208
S Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt) Allmänt thailandforum 305
Kycklingen Tips för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt Hjälp och tips samt förslag 0
Lara Croft FBI ska hjälpa thailändska polisen med brottsprofilering Thailändska Nyheter 0
A Kan någon hjälpa mig? Allmänt thailandforum 4
A kan någon hjälpa mig att översätta denna text från thai till svenska Allmänt thailandforum 0
A Kan någon hjälpa mig att översätta namn. Språkhörnan 0
A Jag skall göra en tatuering. Kan någon hjälpa mig att översätta namn till thai? Språkhörnan 28
A kan ni hjälpa med ideer för resan för 1 månad med 16 månad gammal bäbis? Thailändskt reseforum 11
A Finns det någon som vill hjälpa mig med Samhällkunskap om Demokrati? plz!! Allmänt thailandforum 9
A Kan någon hjälpa mig? Språkhörnan 8
A Kan någon hjälpa oss ??? Allmänt thailandforum 0

Liknande trådar

Topp