Sponsring (Jag förväntas hjälpa tjejens familj i Thailand ekonomiskt)

Skrev jag ju tidigare att jag har ju e bit tlls jag är färdigbefodrad. Kapten ombord hade för några år sen utan årstillägg 90.000nok i grundlön sen kommer massa tillägg på det sen har det ju varit några% lönehöjning sen dess så en med 0 års tillägg kommer väl lite över 100k sen tillägg på det 110k
En med fulla årstillägg hamnar väl närmare 120k NOK.
Så jag har nåt att se framemot ;)
Om du skall jämföra en sjökaptens lön mot vad en annan yrkesgrupp så får la du jämföra med en sjökapten och inte mig, jag har redan förklarat för dig att jag har en bit kvar på karriärsstegen ;)

Och jämför min lön med någon jämför jag självklart bruttolön och på löneslipparna jag la upp för sista 2 månaderna så ser du ju att 60k är grundlönen sen tillkommer ju tillägg ;)
Det jag sa från början Jonas och för att någon tyckte det va skryt och luktade illa var att 60k inte är nån spec bra lön eg.
Tror att vi är överrens där?

Det jag sa från början Jonas och för att någon tyckte det va skryt och luktade illa var att 60k inte är nån spec bra lön eg.
Tror att vi är överrens där?
Japp det är vi.

Jag bara påpekade att skall jämföra olika positioners max löner så får man ju jämföra med rätt.
Min lön får väl jämföras med en advokatassistents ;) För det är ju min position en kaptensassistent ;)

Får ju tänka på att jag är fortsatt ett underbefäl och påväg, ja har haft mitt jobb i 7 år, jag har 2 positioner tills jag är i toppen där jag kan komma ombord.
Sen går ju många vidare efter det till kontorsarbete och blir fleet managers etc. och då börjar dom stora pengarna ramla in.
Även i vårat yrke finns befodringsmöjligheter och jag är kanske i mitten.
Jag har precis fått rekommendation för befordran sen får det bli en plats ledig men jag har en lång väg att vandra, det är inte många som kommer ur skolan och har högsta lönen första dagen ;)

Fleet managers/ Inspektörer i Sverige verkar inte ha så höga löner som många tror. Brorsan var/är fleet manager för sveriges största offshore-rederi inom bostadsplattformar och har hört siffror på ca 75k brutto, osäker på andra ev. benefits. En stackars inspektör ligger inte många kronor över 50k brutto och får jobba arslet av sig med nästan aldrig oavbrutna semestrar.
En kompis har länge varit utvecklingsingenjör på Huskvarna och ligger på 30-35K, tror faktiskt brutto men inte säker. Stanna utomlands om du ska tjäna pengar, i Sverige ska alla tjäna lagom.
Men som någon skrev, det är inte de stora inkomsterna man blir rik av utan de små utgifterna. Sen är de ju andra faktorer som spelar in på hur "rik" man är, vissa kanske har ärvda tillgångar, en fru som tjänar bra, vilka vanor, om man är frisk eller inte etc.

När jag slog mitt bottenrekord så fick jag bo gratis i en lånad etta i Muongthongthani, lånad från mitt ex i Sverige, och hade varken a/c eller varmvatten. Samtidigt så var det under den tiden jag träffade min fru och har mest grymt sköna minnen från den tiden. Alltså vill man ha ett "rikt" liv är umgänget nog viktigare än inkomsten även om det naturligtvis är jävligt najs att ha pengar. Själv har både jag och frugan ganska hyffsade löner, med svenska mått mätt, men vi tror att en tidigare pensionering (dvs TID) är viktigare än att vara rikast i villagen så förhoppningsvis kliver vi av hjulet senast när jag fyller 55, gärna tidigare :)

/ SatanG

Fleet managers/ Inspektörer i Sverige verkar inte ha så höga löner som många tror. Brorsan var/är fleet manager för sveriges största offshore-rederi inom bostadsplattformar och har hört siffror på ca 75k brutto, osäker på andra ev. benefits. En stackars inspektör ligger inte många kronor över 50k brutto och får jobba arslet av sig med nästan aldrig oavbrutna semestrar.
En kompis har länge varit utvecklingsingenjör på Huskvarna och ligger på 30-35K, tror faktiskt brutto men inte säker. Stanna utomlands om du ska tjäna pengar, i Sverige ska alla tjäna lagom.
Men som någon skrev, det är inte de stora inkomsterna man blir rik av utan de små utgifterna. Sen är de ju andra faktorer som spelar in på hur "rik" man är, vissa kanske har ärvda tillgångar, en fru som tjänar bra, vilka vanor, om man är frisk eller inte etc.

När jag slog mitt bottenrekord så fick jag bo gratis i en lånad etta i Muongthongthani, lånad från mitt ex i Sverige, och hade varken a/c eller varmvatten. Samtidigt så var det under den tiden jag träffade min fru och har mest grymt sköna minnen från den tiden. Alltså vill man ha ett "rikt" liv är umgänget nog viktigare än inkomsten även om det naturligtvis är jävligt najs att ha pengar. Själv har både jag och frugan ganska hyffsade löner, med svenska mått mätt, men vi tror att en tidigare pensionering (dvs TID) är viktigare än att vara rikast i villagen så förhoppningsvis kliver vi av hjulet senast när jag fyller 55, gärna tidigare :)

/ SatanG
Ok trodde fleet managern hade bra betalt, men skiljer sig ju såklart, jag har ingen aning vad dom tjänar här men antog att det var bra betalt då det verkar vara rätt stressigt och väldigt mycket att göra för dom fleet managers här på bojlastare, dom har ca. 4 båtar per man.

Men jag har inga sådana ambitioner, jag är rätt nöjd där jag är, jag gillar att jobba 6 månader men ha betalt 12 och jag gillar att jobba 4 veckor ledig 4 veckor, det är ju lite av en förutsättning för att jag skall kunna bo här nere ;)

Jobba på land har jag inga planer på, mönstra upp från Chief officer-SDPO till Chief officer kan jag ju göra trots att det på titeln låter som jag mönstrar ner ;) Men då blir man ju kontorsgubbe ombord och båtkörarlivet är över ;)

Klara mig på det jag har och klarar att gå ner i lön med om det kommer en dag det krävs för att man skall ha ett jobb, men för barnens skolgång så hoppas ja att jag kan behålla lönen så dom slipper byta skola och går gärna upp lönemässigt vad skolan kommer kosta för barn nr 2 ;) .

Jag har inga planer på att förtidspensionera mig för jag tycker det verkar rätt trist att bara gå hemma hela dagarna, har jag hellre semester varannan månad

Men 1500 i timman är väl inte advokatens lön.
Det är kostnaden företaget tar för advokaten här skall ju arbetsgivaravgifter dras av, kostnader för kontor, sekreterare och annan personal.
Advokatens lön är ju en helt annan?
Japp, du har rätt i det ,, det är timarvodet , sen skall allt annat betalas :)

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Lhon Gen
L
A
Svar
2
Visningar