Fleet managers/ Inspektörer i Sverige verkar inte ha så höga löner som många tror. Brorsan var/är fleet manager för sveriges största offshore-rederi inom bostadsplattformar och har hört siffror på ca 75k brutto, osäker på andra ev. benefits. En stackars inspektör ligger inte många kronor över 50k brutto och får jobba arslet av sig med nästan aldrig oavbrutna semestrar.
En kompis har länge varit utvecklingsingenjör på Huskvarna och ligger på 30-35K, tror faktiskt brutto men inte säker. Stanna utomlands om du ska tjäna pengar, i Sverige ska alla tjäna lagom.
Men som någon skrev, det är inte de stora inkomsterna man blir rik av utan de små utgifterna. Sen är de ju andra faktorer som spelar in på hur "rik" man är, vissa kanske har ärvda tillgångar, en fru som tjänar bra, vilka vanor, om man är frisk eller inte etc.
När jag slog mitt bottenrekord så fick jag bo gratis i en lånad etta i Muongthongthani, lånad från mitt ex i Sverige, och hade varken a/c eller varmvatten. Samtidigt så var det under den tiden jag träffade min fru och har mest grymt sköna minnen från den tiden. Alltså vill man ha ett "rikt" liv är umgänget nog viktigare än inkomsten även om det naturligtvis är jävligt najs att ha pengar. Själv har både jag och frugan ganska hyffsade löner, med svenska mått mätt, men vi tror att en tidigare pensionering (dvs TID) är viktigare än att vara rikast i villagen så förhoppningsvis kliver vi av hjulet senast när jag fyller 55, gärna tidigare
/ SatanG