stoppan i finkan i thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Phonta, du är inne på ett ämne som är oerhört enkelt att förklara om än med mängder av text. Indianerna sålde Manhattan för, ja vad var det? 1 flaska whisky??? I Sydamerika så stövlade en trupp på 200 conquistadorer in och övertog det då största imperium (Inka) som någonsin funnits där......

I Thailand bland de fattiga som det nu gäller här, så har de flesta där avbrutit sin skolgång efter några år, och därefter stannat i byn och låtit seder och bruk och traditioner fullständigt inlämma dom i sitt lilla samhälle. De lärde sig inte skvatt om saker och ting utanför Thailand, eller utanför deras egna by, mer då än att Kungen fyller år 5 december varje år...

Har man ingen utbildning att falla tillbaka på, har man inga pengar att resa för, och har man då via traditioner, seder och bruk absolut NOLL intresse av att lära sig om saker och ting utanför den oerhört trånga region som är deras egna. Och skolan gav dom NOLL kunskaper om världen utanför, så är man ett offerlamm i dessa sammanhang. Man är offerlammet som de besuttna i Thailand skall kunna barskrapa utan att de fattiga fattar någonting.

Och i den egenskapen som människa, så "offras" dessa stackare och luras av förslagna människor med utbildning här i Thailand. De är så kallhamrade så man är förstummad stundtals över hur en nations människor som är så oerhört stolta över att kallas thailändare, lånar sig till att offra samma landsmän utan att tveka en sekund.

Fattiga offrar fattiga, rika offrar fattiga och politikerna offrar de fattiga.....Men de alla är helt och hållet beroende av de fattigas arbete och resultatet därav..... Är jag fel ute eller? ja spekulera själva får ni se vad ni kommer fram till.... Vi pratar om människor här som aldrig läser en tidning, vi pratar om folk som enbart lyssnar på de tillrättalagda t "nyheterna" ifrån templens högtalarsystem, och vi pratar om människor som endast också tittar och lyssnar på TV och vad som visas där.

Dagen lång visas såpoperor som avhandlar alla ämnen med undantag för allt som har med skötseln av Thailand, och allt som rör vad som finns utanför Thailand. Och i tillägg till detta så sitter flera av dom som klistrade numera sedan flera år, och tittar på de röda kanalerna där farbror Thaksin och hans anhang pratar och pratar och pratar, och maler på i en aldrig sinande ström av ord. Ord som tävlar i meningslöshet med de såpoperor som jag nämnde ovan.

Så man undrar då hur i herrans namn dessa människor skall kunna försvara sig mot alla de målande ord av underbar framtid med underbart mycket pengar, och alla löften om en framtid där alla skulder är bortsopade, och offrets familj kan leva i en underbar frid, och materiellt ha allt man kan önska sig..

DE ÄR INTE DUMMA I HÖVVET,,,,, De som är dumma i hövvet tycker jag är de landsmän som alltid initierar allt detta..... Glöm utlänningarna som Aftonbladet och Expressen drar fram som enda brottslingar, glöm dom tillfälligtvis och fokusera på thai själva, och den illojalitet de visar upp kontra den nationalism som ju är så populär att visa upp på alla högtidsdagar...... Där har ni svinen i egen hög person...

legolas

Ja, Lego visst har du rätt, så är det ju tyvärr, skolutbildningen ligger mycket i fatet hos en thailändare, väldigt få går mer en 4 år i skola och utbildning är ju som du säger grunden för att ta sig ur fattigdom och okunskap och då är man offer för mycket lurendrejeri.

Titta bara på alla dessa TV-kanaler med sina helt otroliga charlataner som bara vräker ur sig om "undergörande medel " som botar allt från cancer till hängbröst.

Tessaban-radion är ju en gammal kvarleva som finns även här nere, jag hör varje morgon denna högtalare, först spelas det nationalsången kl 8 och sen börjar det att mala. Det är ju från den tiden folk inte kunde läsa osv.

Ungefär som prästernas funktion var förr i tiden, han kunde ju slå i folk vad som helst, för det var bara han som kunde läsa i byn.

Men samtidigt så ser man ju en förändring, jag menar jag har ju sett förändringarna från 1989 till fram i dag och de som plogar vägen är ju ungdommen, sen tar det ju olika lång tid i olika regioner, men visst detta låter ju sig inte göras över en natt.

Sen har du ju rätt där, det är lätt att fokusera på en utlänning som blåst människor, men den inhemska blåskulturen är långt mycket värre.

Insayt

Kan man ha den åsikten att detta engagemang har begåtts över nationsgränserna?

Tidningarna vinklar för att få sälja, kan nämna som denna svensk som knivade en thai till döds på ett hotell i en stad i mellanthailand, innehade ett svenskt pass, men vad som inte framkom var att killen kom från Iran.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp