Svensk eller utländsk arbetskraft i Sverige

Pepsi

Forumveteran
Har startat denna lilla tråd eftersom en annan tråd spårat ur.. "Kan en Sjukvårdsförsäkring för äldre i Thailand bli verklighet?" Nu blivit en fråga om jobb och inkomster mm.. Lite skyldig själv eftersom jag och en del andra deltagit i dialogen. Kanske @Berralund kan flytta arbetsfrågorna eller så kan vem som helst föra en dialog här.
Jag anser att alla skall behandlas lika... Inga lönedumpningar via Rumänska, Polska eller Lettiska företag. :(
Vad anser ni?? :)

Har startat denna lilla tråd eftersom en annan tråd spårat ur.. "Kan en Sjukvårdsförsäkring för äldre i Thailand bli verklighet?" Nu blivit en fråga om jobb och inkomster mm.. Lite skyldig själv eftersom jag och en del andra deltagit i dialogen. Kanske @Berralund kan flytta arbetsfrågorna eller så kan vem som helst föra en dialog här.
Jag anser att alla skall behandlas lika... Inga lönedumpningar via Rumänska, Polska eller Lettiska företag. :(
Har inte tid nu men jag flyttade tråden till rätt tavla. Min instruktion om hur man gör för att starta nya trådar under rätt tavla var tydligen otydlig. :(

Tyvärr kan man inte alltid välja, pengarna styr som vanligt samt svårt hitta arbetskraft. Tex en inhyrd snickare utomsocknes får du för 150kr (ex moms) men kan ju ställa till en del problem också men kan ju vara bra för framtiden när allt ska rättas till :)

Har inte tid nu men jag flyttade tråden till rätt tavla. Min instruktion om hur man gör för att starta nya trådar under rätt tavla var tydligen otydlig. :(
Nä, Berralund du var inte otydlig. Men tyvärr finns det sådana som gillar att sätta andra i jobb i onödan, kanske pga dom själva har det så IRL :afro:

Nä, Berralund du var inte otydlig. Men tyvärr finns det sådana som gillar att sätta andra i jobb i onödan, kanske pga dom själva har det så IRL :afro:

hehe..., ja jag skall väl inte säga emot men tror också att uppbyggnaden från början när det gäller forumet inte var den bästa planeringen. 2 forumdelar som ställer till det Allmänt och Ordet är fritt, nja kanske det hade varit bättre att från början ha klara och tydliga kategorier när det gäller detta.

Är ju bara att se vilken forumdel som innehåller flest poster, ja Allmänt (Allt som förknippas med Thailand som inte passar in i något annat forum går bra att diskutera här).

99 % av allt som inte passar in i Allmänt ryms under de övriga forumdelarna men finns i Allmänt och hade man lagt allt rätt hade Allmänt inte innehållit många poster, så bara ordet Allmänt har ställt till det, så man kan inte enbart lasta medlemmarna för att det blivit som det blivit, utan skaparen av forumet en gång i tiden borde tänkt en gång till!

Ordet är fritt
Detta är vårt fria forum för ämnen som inte passar i något annat forum. Du diskuterar vad du vill och det behöver inte ha anknytning till Thailand.

Ordet är fritt, ja kan ju passa i vilket forum som helst och behöver inte ha anknytning, men säger inte heller att det inte kan ha anknytning, ja alltså lite dubbla budskap, luddigt?

Ja återkommande är ju detta "ämnen som inte passar i något annat forum", alltså den är ju svår för en deltagare att avgöra många gånger, känner själv att det ibland kan vara svårt att avgöra, många gånger spänner en fundering eller frågeställning över fler områden och vips är man inne på olika forumdelar i en tråd.

Det kan ju inte vara medlemmens uppgift att strukturera forumet.

De delar som är mest klara och tydliga är ju språk och mat samt visum men samtidigt skulle alla från början varit mer behjälpliga av att allt var tydligare kategoriserat.

Forumet hade tjänat på att ha fler forumdelar med då olika kategorier, t ex finns ingen Sjukvård och hälsa eller Sport/Hobby/Spel/fritid osv..., alltså fler delar där allt blir mer avgränsat och tydligt, idag hamnar väldigt många saker som skulle kunna ligga under egna forumdelar i en och samma forumdel, nämligen Allmänt.

Ja lite funderingar bara!

hehe..., ja jag skall väl inte säga emot men tror också att uppbyggnaden från början när det gäller forumet inte var den bästa planeringen. 2 forumdelar som ställer till det Allmänt och Ordet är fritt, nja kanske det hade varit bättre att från början ha klara och tydliga kategorier när det gäller detta.

Är ju bara att se vilken forumdel som innehåller flest poster, ja Allmänt (Allt som förknippas med Thailand som inte passar in i något annat forum går bra att diskutera här).

99 % av allt som inte passar in i Allmänt ryms under de övriga forumdelarna men finns i Allmänt och hade man lagt allt rätt hade Allmänt inte innehållit många poster, så bara ordet Allmänt har ställt till det, så man kan inte enbart lasta medlemmarna för att det blivit som det blivit, utan skaparen av forumet en gång i tiden borde tänkt en gång till!

Ordet är fritt
Detta är vårt fria forum för ämnen som inte passar i något annat forum. Du diskuterar vad du vill och det behöver inte ha anknytning till Thailand.

Ordet är fritt, ja kan ju passa i vilket forum som helst och behöver inte ha anknytning, men säger inte heller att det inte kan ha anknytning, ja alltså lite dubbla budskap, luddigt?

Ja återkommande är ju detta "ämnen som inte passar i något annat forum", alltså den är ju svår för en deltagare att avgöra många gånger, känner själv att det ibland kan vara svårt att avgöra, många gånger spänner en fundering eller frågeställning över fler områden och vips är man inne på olika forumdelar i en tråd.

De delar som är mest klara och tydliga är ju språk och mat samt visum men samtidigt skulle alla från början varit mer behjälpliga av att allt var tydligare kategoriserat.

Forumet hade tjänat på att ha fler forumdelar med då olika kategorier, t ex finns ingen Sjukvård och hälsa eller Sport/Hobby/Spel/fritid osv..., alltså fler delar där allt blir mer avgränsat och tydligt, idag hamnar väldigt många saker som skulle kunna ligga under egna forumdelar i en och samma forumdel, nämligen Allmänt.

Sport har vi väl;)SHL tråden, enda sport vi behöver:p:D

Kan ta ett exempel. Vår granne slog på stort och rev gamla stugan som byggdes -62. Ritade en ny stuga som har allt det moderna som en svensk villa har. Sen rann snålvattnet till och man anlitade 3 polska snickare från en "firma" i Hufvudstaden. Efter 2 veckor började dom supa varje dag och vart då utbytta mot 3 andra polacker. Dom fortsatte i samma spår med supandet och inte mycket blev gjort på bygget. Till slut blev man tvungen att anlita en lokal svensk snickarfirma och nu är väggar uppspikade och taket ligger på.

Hej

Själv har jag aldrig anlitat "billiga" utlänningar ännu, det gör för övrigt nästan inga av dom som härstammar ifrån området här på kusten heller, men badgästerna använder nog till minst 50% utländsk svart arbetskraft, det vimlar av bilar med registreringsskyltar ifrån länder som Polen, Estland och Litauen o.s.v här ute.

Så det verkar vara lite av en fråga om man är ifrån stan eller landet här, sen kan man ju tycka att det är lite märkligt eftersom badgästerna ofta har bättre betalda jobb eller är egen företagare o.s.v, dessa svartarbetare kräver en låg timpeng, tillgång på massor av potatis, vatten och bröd, sover gör dom antingen i bilen eller på golvet på byggarbetsplatsen.

Mvh Isan lover

Ordet är fritt

Det kan ju inte vara medlemmens uppgift att strukturera forumet.

Tackar för dina funderingar, det ger oss något att fundera över. Man skall kanske inte ha alltför många tavlor men renodla om det går, kanske specificera. Forumet skulle kanske må bra av att förnyas men samtidigt är det nog många som gillar det som är väl inkört.

Håll dock med om att det är ganska klart var denna tråden hör hemma, det räcker med att läsa rubriken.

Forumet skulle kanske må bra av att förnyas men samtidigt är det nog många som gillar det som är väl inkört.

Skall dra en kort liten historia.
En kvinna vägg i vägg med mig med två döttrar, alltså min granne.

Titt som tätt skakar hon sina mattor utanför sin egen dörr i trapphuset.
Hon vet att hennes beteende skapar fler problem än det löser men hennes beteende är väl inkört.

Slutsatsen här är ju att det finns alltid minst två vägar att gå, antingen accepterar man sina val och lever med det eller så gör man någonting åt det:)

Kan ta ett exempel. Vår granne slog på stort och rev gamla stugan som byggdes -62. Ritade en ny stuga som har allt det moderna som en svensk villa har. Sen rann snålvattnet till och man anlitade 3 polska snickare från en "firma" i Hufvudstaden. Efter 2 veckor började dom supa varje dag och vart då utbytta mot 3 andra polacker. Dom fortsatte i samma spår med supandet och inte mycket blev gjort på bygget. Till slut blev man tvungen att anlita en lokal svensk snickarfirma och nu är väggar uppspikade och taket ligger på.
Får väl återkomma till en arbetsplats som anlitar mycket personal från Rumänien, Polen mm...
Varvet ODD i Landskrona... Man kan ju ställa sig frågan varför? Jo ! De accepterar en skit lön och dåliga arbetsvillkor.
Jag har själv jobbat där i olika perioder som konsult. Så klart finns det mycket duktiga killar från Rumänien mm , som jobbar där med. Men även de säger att det vardagligen krökas på båtarna. Det luktar fylle runt många av de Rumäner, polacker mm. Men det bryr företagsledningen inte om.. Man blir rädd när man kommer i närheten av vissa av dem som jobbar. Stora lyft med kranar och de är packade!! Varje dag blästrar de och målar de utan skydds utrustningar.
Finns ingen koppling till AMV ( Arbetsmiljöverket). Säkert arbete på ett företag.. Men billig arbetskraft... Svenskar är inte önskvärda om de inte accepterar samma löner som Rumänerna mm... Hasip hasip.. :(

På reparationsvarvet i Odense dit vi går för underhållsdockningar råder nolltolerans mot alkohol både för danskar samt utländsk inhyrd personal. Påträffas någon onykter blir det silkessnöret direkt. Så jag blir utomordentligt förvånad över att man accepterar sådant i Landskrona faktiskt. :eek:

På reparationsvarvet i Odense dit vi går för underhållsdockningar råder nolltolerans mot alkohol både för danskar samt utländsk inhyrd personal. Påträffas någon onykter blir det silkessnöret direkt. Så jag blir utomordentligt förvånad över att man accepterar sådant i Landskrona faktiskt. :eek:
@Berralund ! Officiellt är det nolltolerans på varvet i Landskrona med.. Men de är så pengagiriga att de bortser från verkligheten.. De har en inpasserings vaktkur. Ingen kollas vid in eller utpassering. Det krökas rätt bra på det varvet.
Om de hade checkat alla när de åker ut genom vakt grindarna hade det säkert varit många som åkt dit.
Men tror inte ledningen på ODD är intresserad av att få uppmärksamhet via polisanmälningar.. :confused:
Det skadar ju deras ryckte... :(
Jag har sett många gånger att kranföraren inte verkar vara nykter.. "Hönan" (lyftkroken) kan svänga flera meter i olika riktningar med last. Och det när det är vindstilla.. Folk skriker bara "Flytta er" !!! Idioten som kör idag... Kranföraren kan ingen svenska och är troligtvis inte nykter ... :(

@Berralund ! Officiellt är det nolltolerans på varvet i Landskrona med.. Men de är så pengagiriga att de bortser från verkligheten.. De har en inpasserings vaktkur. Ingen kollas vid in eller utpassering. Det krökas rätt bra på det varvet.
Om de hade checkat alla när de åker ut genom vakt grindarna hade det säkert varit många som åkt dit.
Men tror inte ledningen på ODD är intresserad av att få uppmärksamhet via polisanmälningar.. :confused:
Jag har sett många gånger att kranföraren inte verkar vara nykter.. "Hönan" (lyftkroken) kan svänga flera meter i olika riktningar med last. Och det när det är vindstilla.. Folk skriker bara "Flytta er" !!! Idioten som kör idag... Kranföraren kan ingen svenska och är troligtvis inte nykter ... :(
Då är det (om det stämmer) så att i Danmark är man mycket tuffare nuförtiden, inte ens en bajer är tillåten. Varvschefen där är en synnerligen duktig och driftig man men stenhård gentemot sin personal. Det skall levereras och uppfyller man inte kraven är det farvel med en stor stålskodd stövel i akterkastellet. Men han har mängder med lojala medarbetare som har jobbat där en massa år och varvet håller vad man lovar vad gäller tidsmarginaler och kostnader.

Som du säger det är tunga lyft och ofta arbete med små marginaler som gäller på ett varv så det finns absolut ingen plats för fyllskallar där. Det är alltför stora värden det gäller, framför allt i människoliv men även kostnadsmässigt naturligtvis.

Tror inte att detta är sanning, om så varit hade nog många slåt larm.
Om Berralund sett detta i Odense, hade han med stor sannolikhet slaget larm. Ett sådant betände är ju en fara för både besättning samt fartyg

Om Berralund sett detta i Odense, hade han med stor sannolikhet slaget larm. Ett sådant betände är ju en fara för både besättning samt fartyg
Det hade jag gjort direkt, tveklöst. Jag tvekar inte en sekund att anmäla sådant och det gäller inte bara där. Jag skulle heller inte tveka att sätta dit någon för rattfylleri t ex, utsätter man andra för fara genom ett destruktivt beteende får man stå sitt kast.

Jag personligen tog upp bristerna med chefer på varvet. Svaret var bara "Välkommen till verkligheten"..
Tex när två personer bottenmålade ett fartyg i torrdockan, utan några skyddsmasker, inga säkerhetslinor i lyftkorgen mm. 5-10 meter upp.. Jag påpekade detta till ledningen.. Svar: "Jaaa,,, va fan dåå" "Vem fan bryr sig.. "

Liknande trådar

Tillbaka
Topp