Svensk meningsbyggnad

Det här med att märka ord är inte min grej, kanske för att jag skriver som en kratta;):Dviktigaste är väl att mottagarna förstår vad man skriver.
Ett stavfel här eller där, eller ett kommatecken fel är väl inte mycket att hänga upp sig på:rolleyes:;)
Håller med dig fullständigt! Även om jag har ett ganska stort självförtroende vad gäller det skrivna ordet skulle jag aldrig nedlåta mig till att kritisera någon annan. Men det skall erkännas att det kliar i fingrarna ibland.

Håller med dig fullständigt! Även om jag har ett ganska stort självförtroende vad gäller det skrivna ordet skulle jag aldrig nedlåta mig till att kritisera någon annan. Men det skall erkännas att det kliar i fingrarna ibland.

Man kanske kan påpeka när man anar att budskapet som man läser är ett annat än tanken bakom.

Handlar ju inte om att kritisera, handlar ju om att språk är intressant att diskutera. Många har snabbt till att se saker och ting negativt, istället för att se det som utveckling och lärande att diskutera språket!

Man kanske kan påpeka när man anar att budskapet som man läser är ett annat än tanken bakom.
Men mackes, är det inte lite lurigt att tolka "tankar bakom" tycker du? Risken är ju att dessa tolkningar kan ju göra att "tanken bakom" helt dränker "budskapet"...

Handlar ju inte om att kritisera, handlar ju om att språk är intressant att diskutera. Många har snabbt till att se saker och ting negativt, istället för att se det som utveckling och lärande att diskutera språket!
Och dessutom så är det ju inte ett straff att lära sig språka och skriva på kuppen...

Se där - alla vinner på detta..

Det beror på lite grann. Om man skriver i en tråd som denna är det helt ok men det kan vara känsligt i andra. Men naturligtvis är det sättet på vilken kritiken framförs som är avgörande. En vänlig fråga kanske: Var det detta du menade?

Menar du att man inte skall skriva; "vad menar du egentligen, hur sjuttan stavar du"???
:):):):):):):):)

Det beror på lite grann. Om man skriver i en tråd som denna är det helt ok men det kan vara känsligt i andra. Men naturligtvis är det sättet på vilken kritiken framförs som är avgörande. En vänlig fråga kanske: Var det detta du menade?

Jo, det är ju en del. Hur någon stavar eller på annat sätt skriver eller annat påpekande bottnar för det mesta i något annat, man gillar helt enkelt inte den personen och då kommer de där underliggande insinuanta inläggen av att den personen är mindre belevad i knoppen.

Den andra delen är ju den rent skrivmässigt då någon påpekar t ex, kan du göra stycken av din långa text, jättesvårt att läsa, kan man ju ta lärdom av det. Sällan man gör det utan tycker att läsaren istället får skylla sig själv som antagligen är rigid och inte flexibel.

Du vet vi alla är ju universums mittpunkt:D

Att det slinker med några stavfel eller grammatiska tveksamheter har jag inga som helst problem med, det är väl egentligen bara vid svåra syftningsfel och total avsaknad av komman och punkter som det blir lite svårläst.

Med det sagt så spelar det givetvis roll hur man skriver på ett forum; det är ju trots allt den formen av kommunikation som står till buds. Ja, plus bilder då förstås.

Så istället för att störa mig över ett stavfel eller ett uteblivet kommatecken så uppskattar jag när någon har lite finess i sina skriverier. Alla har givetvis inte den förmågan men hellre att skribenter försöker skriva intressant än att de blir tråkiga i sin iver att få texten skolboksmässigt korrekt.

Så istället för att störa mig över ett stavfel eller ett uteblivet kommatecken så uppskattar jag när någon har lite finess i sina skriverier. Alla har givetvis inte den förmågan men hellre att skribenter försöker skriva intressant än att de blir tråkiga i sin iver att få texten skolboksmässigt korrekt.

Naturligtvis inte men samtidigt kan ju inte en intressant och underhållande text bli ointressant för att den är språkligt eller grammatiskt korrekt. Men jag håller med, finess, klurighet och underfundiga samt med glimten i ögat skriven text spelar mindre roll vart kommatecken hamnar osv.

Ja kommunikation är svårt och det svåra blir när och som är ganska vanligt faktiskt då futurum, presens och perfekt uppstår i samma mening, då gäller det att ha synapserna tillrättalagda.:D:D

Naturligtvis inte men samtidigt kan ju inte en intressant och underhållande text bli ointressant för att den är språkligt eller grammatiskt korrekt. Men jag håller med, finess, klurighet och underfundiga samt med glimten i ögat skriven text spelar mindre roll vart kommatecken hamnar osv.

Ja kommunikation är svårt och det svåra blir när och som är ganska vanligt faktiskt då futurum, presens och perfekt uppstår i samma mening, då gäller det att ha synapserna tillrättalagda.:D:D

Håller helt med; kan man få både och så är det givetvis det ultimata, men min erfarenhet från forum är att många är ganska ovana att uttrycka sig i text och den kombinationen därför är relativt ovanlig.

Jag ser då hellre att folk släpper lös och försöker skriva "målande" än att oroa sig över meningsbyggnad och därför skriver en text som mer liknar en, formellt riktig men relativt tråkig, bruksanvisning för en brödrost.

Javisst, språk är ju färskvara och i ständig utveckling. Problemet som jag ser det är att många har sitt eget språk som präglas av lokalitet (inte danska, norska, engelska) utan sitt eget sätt att använda språket och tar för givet att alla andra i vår värld också förstår, det är där missuppfattningarna kommer, ser man ju inte minst här i forumet många gånger.

Mycket av missförstånd beror just på hur språket används, det blir en massa språk i språket. Bara att vänja sig och det ställer stora krav på läsaren.
Javisst, en pirra i Stockholm är ett hjälpmedel för att förflytta saker, något helt annat i Skåne har jag fått för mig:D

Håller helt med; kan man få både och så är det givetvis det ultimata, men min erfarenhet från forum är att många är ganska ovana att uttrycka sig i text och den kombinationen därför är relativt ovanlig.

Jag ser då hellre att folk släpper lös och försöker skriva "målande" än att oroa sig över meningsbyggnad och därför skriver en text som mer liknar en, formellt riktig men relativt tråkig, bruksanvisning för en brödrost.

Fråga Stig Helmer, en brödrost skojar man inte med:D

Javisst, en pirra i Stockholm är ett hjälpmedel för att förflytta saker, något helt annat i Skåne har jag fått för mig:D

Egentligen tänker jag inte på det heller, alltså lokala uttryck utan många har sina alldeles egna sätt eller uttryck för att beskriva saker och ting och förväntar sig att alla andra skall förstå vad som menas.

Skulle vilja leta upp lite grejer här på forumet som visar på vad jag menar men avstår då det kan såra eller missuppfattas.

Faktiskt är det så att här har skrivits inlägg som fastän jag anser mig vara ganska duktig på svenska helt enkelt hur många gånger jag än läser det inte förstår även om det är skrivet på svenska, då är det illa.:D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp