Svensk hotellägare död i Phuket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hittade det på Phuket Gazette:

54-year-old Swedish hotelier died after sustaining injuries in a motorcycle accident early Tuesday morning in Patong. Vachira Phuket Hospital identified the victim as Lars-Goran Salomonsson, who owned the Lars-Lita guest-house and restaurant in Patong with his wife, Lita

Trist men ack så vanlig historia. Det finns en anledning till att jag aldrig åker mc, i alla fall inte där trafiken är hetsig. Visst, bor man där blir det kanske ohållbart att inte använda motorbajken men som turist har jag all tid i världen att ta mig från a till b på annat sätt.

"Bond " sa:
Trist men ack så vanlig historia. Det finns en anledning till att jag aldrig åker mc, i alla fall inte där trafiken är hetsig. Visst, bor man där blir det kanske ohållbart att inte använda motorbajken men som turist har jag all tid i världen att ta mig från a till b på annat sätt.

Jag vägrar också att sätta mig på en MC eller moppe därnere. Det sker alldeles för många olyckor, riskerna är alldeles för höga. Och jag tvingar frugan att ha hjälmen på sig om hon nu nödvändigtvis skall köra.

Det finns några saker som jag inte riktigt fattar i denna fruktansvärda olycka.

Han fick svåra huvudskador:
Det borde vara nära omöjligt om han verkligen hade hjälm korrekt fastspänd.

Han blev prejad:
En van mc-förare så platserar min sig mitt i körbanan för att ha möjlighet att göra undanmanöver till höger (I länder med högertrafik, mot vänster i länder med vänstertrafik).

Dessa två konstigheter gör att jag undrar om han verkligen var en van mc-förare.

Men oavsett så kvarstår faktum, att olyckan orsakades av en bilist (som vanligt).

"Bond " sa:

På senare år har jag alltid hyrt s.k. lätt motorcykel i Pattaya, det går snabbt och går smidigt att ta sig fram, - ex till Lotus från Jomtien på c:a 15 minuter via Theprasit. Det är vänstertrafik och hetsigt, man måste vara utvilad och skärpt, men oftast går det rakt fram, man får vara extra uppmärksam i ex korsningar.
Självklar skall man ha stor respekt för trafiken, minns ett program från USA där en 50 åring körde halvt ihjäl sig i en refrug. Ben och armar hängde löst, han fick amputera bägge armarna och benen men överlevde mirakulöst. Respekt och aldrig köra berusad givetvis.

Hej!
Jag kör en hel del i Pattaya och Sattahip samt vägen mellan dessa städer.
Lärde mig fort att man får se alla andra som dårar då man inte vet vem som har druckit eller saknar körkort. Vanan att köra tung mc i Sverige gör att man lätt manövrerar i thailand med lätta maskiner.
Jag tror att aldeles för många hyr i thailand utan att ha någon rutin än bilkörning,
även Thailand kräver mc kort men det talar man inte om för turister, bara att köra enligt uthyrare.Det är mycket viktigt att ha koll bakåt för de flesta olyckorna sker så
att man blir påkörd av folk som inte kan/vill stanna ofta onyktra. Jag har sett en farang
köra rakt in i 20-30 moppar på sukumit Pattaya, onykter, där de väntade på att svänga vid grönt. Rutin att alltid kolla backspeglarna räddade mig
KÖR FÖRSIGTIGT OCH ALDRIG ONYKTER
Kjell

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp