Det är väl inte så svårt att förstå? De val man gör får konsekvenser. Har och har haft flera i min närhet som drabbats allvarligt av att inte få sjukvård både i Thailand och i Sverige. Det är inte en slump att jag har sjukförsäkring även i Sverige... Även som yngre kan man faktiskt planera. Hos oss kom det upp en gång då sambon undrade vad som händer med henne ifall hon drabbas av en olycka i Sverige så vi är rätt klara med vad vi vill om det händer någon av oss något i Sverige eller i Thailand. Sen får man väl se vad som händer med den planeringen den dagen... Jag är säkert väldigt gnällig om jag blir sjuk i Thailand men då får jag väl hoppas att tjejen drar en kudde över ansiktet på mig istället för att tömma familjens tillgångar. Med min livförsäkring räcker det nog med en stukad tå för att kudden ska fram
Sen har du säkert helt rätt i att många yngre inte alls planerar eller tänker på det men det finns även många som gör det. Hur många yngre har vi här inne som chansar med familjen bara för att få bo i Thailand utan en plan för vad som händer den dagen sjukdom/olycka är framme?
Nu är det olagligt att betala så låg lön som 300baht (ligger mellan 308-330 i minimumlön ) i Thailand men det hade nog inte hjälpt med 1000baht om dagen vid cancer så det spelar mindre roll. Det är en avvägning man gör, fördelen är att man får bo där man trivs men nackdelen är att vid cancer eller liknande måste du åka till Sverige eller ligga kvar och invänta döden utan pengar/försäkring. Nackdelen är att du riskerar att sätta familjen i konkurs och ändå dö.
Sen är det mer trenden i Sverige med gnälljournalistik där alla är offer jag vänder mig mot, inte folks val att hellre leva i Thailand för det har jag full förståelse för. Jag håller med
@Mr.Jo att Sverige borde utreda möjligheterna till en sjukförsäkring för svenskar som betalat in skatt här hela livet och väljer att spendera ålderns höst i Thailand. Tyvärr är det en vinkling vi aldrig lär få se i Sverige där journalister ifrågasätter vad vi får för skattepengarna eller varför Sverige inte bryr sig särskilt mycket om svenskar som får problem.