Svenskar begår brott för att ha råd att stanna i Thailand

Kände en från USA lite lätt innan han gick bort i cancer i Thailand Bang sare.
Grannen hans en norrman hade svårt med inkomstuppgifter men han som american hade inga problem för de hjälper och skriver på vad som helst för att hjälpa från hemlandet. Tyvärr gällde det inte sjukhuskostnader och han var inte rik.

Det där med respekterad, Jo i byn å bland grannar men av myndigheter njaa jag tror dom skiter fullständigt i det om man har skött sej i många år å sedan råkar göra ett litet misstag vad gäller visa eller uppehållstillstånd så är man nog rökt tror inte att som farang på att få "rätt" mot nån myndighet

Det finns ingen som tittar på hur många år någon skött sig, man tittar på varför någon misskött sig....

Hej

Alla uppfattar det dock inte så, läs ex.vis Göran Bohlins uttalande om falangernas problem eller ta en titt på ThsiVisa.

Mvh isan lover

Du säger att här ska vi titta och läsa, läs Göran Bohlins uttalande, eller titta på vad som finns på ThaiVisa,
och vad är det som säger att detta är en sanning.?

Du säger att här ska vi titta och läsa, läs Göran Bohlins uttalande, eller titta på vad som finns på ThaiVisa,
och vad är det som säger att detta är en sanning.?

Hej

Det kan man ju alltid diskutera, men det råder definitivt ingen tvekan om att många expats och pensionärer tycker att deras tillvaro i Thailand har försvårats av dom styrande på senare år, det är ett återkommande tema på både skandinaviska, engelskspråkiga och tyska forum, att en del förändringar har inträffat råder det väl egentligen ingen tvekan om, frågan är väl mer om man själv påverkas av dom eller ej.

Jag tycker mig få uppfattningen att dom som säger att inget alls har förändrats dom senaste 5 åren drar den slutsatsen p.g.a att dom själva inte har upplevt någon förändring, kanske beroende på familjeanknytning, ålder, inkomst, typ av visum dom vistas i landet på, hur frisk man är o.s.v.

Men jag kan mycket väl tänka mig att andra kan uppleva en del av det som bl.a Göran Bohlin tar upp som problematiskt även om någon annan inte gör det alls, var och en har ju lite olika förutsättningar.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: PDT
Hej

Alla uppfattar det dock inte så, läs ex.vis Göran Bohlins uttalande om falangernas problem eller ta en titt på ThsiVisa.

Mvh isan lover
Jag vet ju exakt vad som hänt här och det finns inget nytt som gör att folk inte kan stanna, iaf inte som Thailand hittat på.
Att jänkare har svårt med inkomstbevis är ju för att deras egen ambassad inte vill garantera att dom är sanna, inget man kan lasta Thailand för eller?
24 tim rapport är eg det enda som är nytt som verkligen drabbar nån men det är ju en petitess. Ingen tvingas att ha OA Visa så försäkringskravet existerar eg inte.

Det är ju bara att efter generalerna tog över fick Thailands valuta ett förtroende och utländska pensioner är inte lika mycket värt. Det är väl det man kan beskylla generalerna för. Kanske dags för val så vi får bättre kurs.

Hej

Själv tycker jag absolut att alla brottslingar ska straffas för sina brott, men då inom rättsväsendet av civila domstolar och inte av militärer i militärdomstolar och riggade politiska skådespel, det är nog närmast här vi skiljer oss åt.

Mvh isan lover

Jag vet ju exakt vad som hänt här och det finns inget nytt som gör att folk inte kan stanna, iaf inte som Thailand hittat på.
Att jänkare har svårt med inkomstbevis är ju för att deras egen ambassad inte vill garantera att dom är sanna, inget man kan lasta Thailand för eller?
24 tim rapport är eg det enda som är nytt som verkligen drabbar nån men det är ju en petitess. Ingen tvingas att ha OA Visa så försäkringskravet existerar eg inte.
Jo, det finns nytt, som gjort, att folk inte kan stanna, och som Thailand hittat på.
Titta på # 21 denna tråd.
Och det är inte bara amerikaner, det rör sig om.

Jo, det finns nytt, som gjort, att folk inte kan stanna, och som Thailand hittat på.
Titta på # 21 denna tråd.
Och det är inte bara amerikaner, det rör sig om.

Nej, det har du fått om bakfoten.

Thai har inte ändrat sina regler, de har bara börjat följa dem och vara tydligare med vad de vill ha för papper. Nämligen ett inkomstintyg för kommande utbetalningar. Länder som t.ex. USA som inte har ett pensionssystem uppbyggt som Sveriges kan inte ge detta, då det inte är känt för myndigheterna. Pensionen i USA är ett eget sparande som man själv styr över.

Så nej, thai har inte ändrat några regler, de har bara börjat följa dem ordentligt. Det får du nog tacka juntans anti-korruptionsarbete för.

Här är en som inte begått brott, men tvingas ut ur landet av svenska myndigheter! M a o en "farang" som inte får rätt mot svenska myndigheter - verkar hopplöst var man än befinner sig.

"Denny Abrahamsson, 73, är hemmahörande i Stockholm, men bor under vinterhalvåret i Thailand. Efter ett nederlag i hovrätten har Näthatsgranskaren anmält honom igen – och nu ska han inställa sig för rättegången. Thailändska läkare avråder honom från att flyga – men Stockholms tingsrätt underkänner intygen och hotar pensionären med vite.

Samhällsnytt har tidigare rapporterat om Denny Abrahamsson som efter en lång kamp med rättsväsendet slutligen blivit frikänd i hovrätten från åtalet om hets mot folkgrupp. Den gången åtalades han bland annat för att ha skrivit att islam är en ”fascistisk ideologi”. Det tog dock inte lång tid innan han blev anmäld igen – av samma aktör som förra gången.

Samhällsnytt har tagit del av polisförhör med mannen. Enligt förhöret misstänks han bland annat för att ha skrivit på Facebook att ”låga IQ-kulturer inte mixar bra med hög IQ-samhällen” samt att ”kusingifte och inavel i den islamiska kulturen orsakar missbildningar, lågt IQ och aggressioner”. Detta polisanmäldes han för av den statligt finansierade Näthatsgranskaren någon gång under 2018."

---------------------------------

"Näthatsgranskaren" är den där dömde djurplågaren som förföljer folk som inte tycker att Islam är någon höjdarreligion. o_O

F ö är väl vetenskapen ganska överens om att inavel inte är till befolkningens fördel.
som det står så bor han i thailand under vintern hur ska han ta sej till sverige då om han inte kan flyga? med båt eller tåg då kanske?

Nej, det har du fått om bakfoten.

Thai har inte ändrat sina regler, de har bara börjat följa dem och vara tydligare med vad de vill ha för papper. Nämligen ett inkomstintyg för kommande utbetalningar. Länder som t.ex. USA som inte har ett pensionssystem uppbyggt som Sveriges kan inte ge detta, då det inte är känt för myndigheterna. Pensionen i USA är ett eget sparande som man själv styr över.

Så nej, thai har inte ändrat några regler, de har bara börjat följa dem ordentligt. Det får du nog tacka juntans anti-korruptionsarbete för.
Att man behöver ha 800.000 baht på ett thailändskt bankkonto 2 månader före att man ansöker Uppehållstillstånd (Permission of Stay) på lokala immigration samt 3 månader efter och sedan minst 400.000 baht 4.e -10.e månaden och sedan 800.000 baht igen 11.e-12.e månaden om man vill söka nytt uppehållstillstånd är en tämligen ny regel. Jag vet ju anledningen till ändringen och har själv aldrig ens funderat över att göra något olagligt med tanke på de konsekvenser detta kan få för mig och min sambo. I övrigt är det kanske inget nytt jag kan tänka på men det har ju blivit en ganska stor uppskärpning av gamla regler som blivit till problem för ”somliga”...

Non Immigrant ”O-A” Longstay Visum har varit det optimala för mig och jag vet att somliga har svårt att förstå vitsen med O-A. Men det är nog vanligt att människor tänker i banor om vad som funkar bäst för dem själva och har svårt att tänka sig in i omständigheter som inte gäller dem själva. För mig personligen har det varit mycket lätt att få O-A Visum men jag förstår ju samtidigt att detta kanske varit omöjligt för somliga andra som inte klarar kraven. I framtiden blir det väl för mig att byta till Non immigrant ”O” Visum Based on RETIREMENT då jag inte är gift eller tänker gifta mig! Men detta kommer inte funka lika bra för mig som O-A. Det finns också skäl att tro att det kommer bli svårare att få Non Immigrant ”O Visa based on Retirement i framtiden. Om det blir krav på thailändsk försäkring så behöver dock det göras ändringar då dessa kan endast tecknas på årsbasis och det även göras vissa ändringar i thailändska lagar.

Att man behöver ha 800.000 baht på ett thailändskt bankkonto 2 månader före att man ansöker Uppehållstillstånd (Permission of Stay) på lokala immigration samt 3 månader efter och sedan minst 400.000 baht 4.e -10.e månaden och sedan 800.000 baht igen 11.e-12.e månaden om man vill söka nytt uppehållstillstånd är en tämligen ny regel. Jag vet ju anledningen till ändringen och har själv aldrig ens funderat över att göra något olagligt med tanke på de konsekvenser detta kan få för mig och min sambo. I övrigt är det kanske inget nytt jag kan tänka på men det har ju blivit en ganska stor uppskärpning av gamla regler som blivit till problem för ”somliga”...

Non Immigrant ”O-A” Longstay Visum har varit det optimala för mig och jag vet att somliga har svårt att förstå vitsen med O-A. Men det är nog vanligt att människor tänker i banor om vad som funkar bäst för dem själva och har svårt att tänka sig in i omständigheter som inte gäller dem själva. För mig personligen har det varit mycket lätt att få O-A Visum men jag förstår ju samtidigt att detta kanske varit omöjligt för somliga andra som inte klarar kraven. I framtiden blir det väl för mig att byta till Non immigrant ”O” Visum Based on RETIREMENT då jag inte är gift eller tänker gifta mig! Men detta kommer inte funka lika bra för mig som O-A. Det finns också skäl att tro att det kommer bli svårare att få Non Immigrant ”O Visa based on Retirement i framtiden. Om det blir krav på thailändsk försäkring så behöver dock det göras ändringar då dessa kan endast tecknas på årsbasis och det även göras vissa ändringar i thailändska lagar.

Hej

Klockrent inlägg i ämnet, jag tror precis som du att en del bara ser till om och hur dom själva påverkas eller ej, dom har tydligen svårt att förstå andra kan ha helt annorlunda omständigheter och förutsättningar.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: PDT
Hej

Klockrent inlägg i ämnet, jag tror precis som du att en del bara ser till om och hur dom själva påverkas eller ej, dom har tydligen svårt att förstå andra kan ha helt annorlunda omständigheter och förutsättningar.

Mvh isan lover

Ditt enda mål med dessa inlägg är ju att gnälla på dina politiska motståndare, under förevändning att du bryr dig om någon grupp människor. I detta fallet pensionärer men det kan lika gärna vara fattiga som blir en bricka i din propaganda.
Ville du verkligen förändra något så skulle du köra propagandan på någon thailändsk sajt för ingen svensk kommer kunna hjälpa dig att byta regering i Thailand.

/ SatanG

Ditt enda mål med dessa inlägg är ju att gnälla på dina politiska motståndare, under förevändning att du bryr dig om någon grupp människor. I detta fallet pensionärer men det kan lika gärna vara fattiga som blir en bricka i din propaganda.
Ville du verkligen förändra något så skulle du köra propagandan på någon thailändsk sajt för ingen svensk kommer kunna hjälpa dig att byta regering i Thailand.

/ SatanG

Hej

Där är du nog snett ute, det handlade om Göran Bohlins uttalanden i expressen där han tog upp att förändringar har ställt till problem för en del expats och pensionärer i Thailand, jag tillhör dom som tycker att Göran uppmärksammade ett känt problem och att hans uttalande var bra och riktigt.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Ganska klockrent är det ju även i Sverige. Minimikrav på hur mycket pengar man ska ha för att få stanna.
Men som vanligt i din värld så ska Thailand vara undantaget där inga regler ska följas. I Sverige ska det dock inte vara några undantag från reglerna.
Thailand är din lilla anarkistiska utopi där folk ska kunna göra vad dom vill.

Ganska klockrent är det ju även i Sverige. Minimikrav på hur mycket pengar man ska ha för att få stanna.
Men som vanligt i din värld så ska Thailand vara undantaget där inga regler ska följas. I Sverige ska det dock inte vara några undantag från reglerna.
Thailand är din lilla anarkistiska utopi där folk ska kunna göra vad dom vill.
Men Thailand skärpte tillämpningen av reglerna. Ser inget fel i uppskärpningen. Det är bra med ordning.
Bara synd för dem som får det dyrare att stanna kvar och hamna i skuldfälla. det är skillnad på at betala ränta på 3månaderslån och helår.

Hej

Mvh isan lover
Vad är klockrent med inlägget?
Du har ju fortfarande inte fattat att man inte försvårat nånting för dem som har kunnat uppfylla kraven, man har bara gjort det svårare att fuska.

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
2 K
A
S
Svar
11
Visningar
4 K