Att förvänta sig att utlänningar ska fullt ut integreras i Thailand, när utlänningarna där ändå står långt ifrån att få samma rättigheter såsom medborgarskap, äga mark, visumregler, dubbel prissättning etc etc när man är en nettobidragare till landet samtidigt som man får fulla rättigheter i Sverige på landets bekostnad är ju bara tramsigt. Visst bör man lära sig vad man kan men jämförelsen är inte ens i närheten av att vara likvärdig.
/ SatanG
Hej
Det är ju naturligtvis lite upp till var och en om dom vill integreras, anpassa sig och bli en del av det nya land man har väalt att bosätta sig i, men väljer man att inte integrera sig så ska man inte heller klaga på att man får betala falangpriser, ses som en vandrande ATM, får betala mer sjukhus o.s.v.
Väljer man som Svensk i Thailand att isolera sig, hålla sig till landsmän, strunta i att lära sig språket, bosätta sig i ett område med landsmän, leva och äta svenskt, se på svensk tv och använda sig av svensk media så ser jag själv stora likheter med människorna i våra s.k utanförskapsområden i Sverige.
Dom gör nästan exakt som Svenskarna i Thailand, i utanförskapsområdena är språkkunskaperna dåliga, man bosätter sig i områden med landsmän, man fortsätter leva och äta samma mat som i det forna hemlandet, man ser på tv och följer media från hemlandet, man umgås mest med forna landsmän o.s.v, att man då får det svårt att integreras är ju inte direkt npgon överraskning.
Flyttar man till ett land oavsett om det är Sverige, Thailand, USA, England, Danmark eller något annat land förväntar sig naturligtvis folk där att man ska försöka integrera sig, lära sig prata med folk i det nya landet, sätta sig in i deras kultur, ta del av traditioner, skaffa vänner i det nya landet, gör man inte det kommer man att ses som en Alien och få leva med dom nackdelar detta medför.
Sen håller jag med om att det är synd att utlänningar inte får äga mark i Thailand, arbeta och har svårt att bli medborgare o.s.v, men svaret på detta är enligt mig inte att välja utanförskap och ett liv som en Alien.
Mvh isan lover