Oj vad Svenskar är belånade.

 
Hej

Det är sant men ibland kanske det med facit i hand hade varit bättre att köpa en begagnad bil eller en billigare bil av ett annat märke än att låna till en ny dyr bil, lånar man sen till både boende, bil, sommarstuga, båt och resor kan det bli jobbigt när krisen kommer.

Mvh isan lover
Vi tog ett litet lån för att få extra förmåner och tillbehör till vår bil men nu är den vår till 100%. Någon sommarstuga eller båt blir det icke, det får räcka med hus i Thailand. Ingen risk för Lyxfälla här!
 
Hej

Det är sant men ibland kanske det med facit i hand hade varit bättre att köpa en begagnad bil eller en billigare bil av ett annat märke än att låna till en ny dyr bil, lånar man sen till både boende, bil, sommarstuga, båt och resor kan det bli jobbigt när krisen kommer.

Mvh isan lover
Många som även lånar till en begagnad bil...
Som sagt kom ut ur din bubbla.
Känner många som inte har några besparingar så dom kan cascha sådant även begagnat, och inte pga att dom slänger pengar runt sig utan pga att lönerna räcker inte till ett större sparande efter alla utgifter.
tom här ombord märker jag att Norrmännen som haft rykte om att ha bra ställt en lång tid börjar få det knapert med och får vrida och vända på slantarna.
Alla är inte högavlönade, majoriteten av svenskar är inte högavlönade.
 
Känns rätt skönt!

Inga lån.
Fick köpa en lgh när M styrde sist i Stockholm och gjorde om min allmännyttiga HR till BR.
Fick väl det dubbla lite drygt vad jag gav.
Rättvist mot de som inte har bostad idag? Nä men så var det.
Har ett betalt sommarhus i Sörmland och en betald kåk i en Stockholms förort där mina föräldrar bor som börja bli rätt gamla.
En tomt i Laos som min sambo köpte för några år sedan utan hus. Kanske smäller upp ett hus om det håller och jag vill bo där när jag går i pension.
Inga ungar att bry sig om.
Ingen bil eftersom det funkar med tåg, buss, taxi eller cykel (noll intresse av bilar).
Nu bor man i en allmännyttig HR igen som är rätt schysst med bra hyra.
Slipper städdager och BRF:ens allmänna gnäll.
Bara för att sätter jag av lite av min lön till fonder, köpt några krypto för något år sedan (idiot grej men det funkade).
Kommer inte från en rik familj men att ta lån att köpa konsumet varor det har alltid varit ”big no no”.

För mig bättre att resa för pengarna och se sig om och se nya platser det får en att leva.
 
Känns rätt skönt!

Inga lån.
Fick köpa en lgh när M styrde sist i Stockholm och gjorde om min allmännyttiga HR till BR.
Fick väl det dubbla lite drygt vad jag gav.
Rättvist mot de som inte har bostad idag? Nä men så var det.
Har ett betalt sommarhus i Sörmland och en betald kåk i en Stockholms förort där mina föräldrar bor som börja bli rätt gamla.
En tomt i Laos som min sambo köpte för några år sedan utan hus. Kanske smäller upp ett hus om det håller och jag vill bo där när jag går i pension.
Inga ungar att bry sig om.
Ingen bil eftersom det funkar med tåg, buss, taxi eller cykel (noll intresse av bilar).
Nu bor man i en allmännyttig HR igen som är rätt schysst med bra hyra.
Slipper städdager och BRF:ens allmänna gnäll.
Bara för att sätter jag av lite av min lön till fonder, köpt några krypto för något år sedan (idiot grej men det funkade).
Kommer inte från en rik familj men att ta lån att köpa konsumet varor det har alltid varit ”big no no”.

För mig bättre att resa för pengarna och se sig om och se nya platser det får en att leva.

Ja, att låna till en TV, diskmaskin, dator, telefon eller annat känns inte direkt sunt.
Jag har haft tur att jag inte var kreditvärdig i Sverige så jag fick aldrig något på avbetalning och inte ens ett telefonabonnemang.
Idag har jag telefonabonnemang i alla fall. Hur det är med avbetalning på Elgiganten eller andra ställen, vet jag inte.
 
Ja, att låna till en TV, diskmaskin, dator, telefon eller annat känns inte direkt sunt.
Jag har haft tur att jag inte var kreditvärdig i Sverige så jag fick aldrig något på avbetalning och inte ens ett telefonabonnemang.
Idag har jag telefonabonnemang i alla fall. Hur det är med avbetalning på Elgiganten eller andra ställen, vet jag inte.
Inte kreditvärdig för att du jobbar i Norge? Jag hade inga problem när jag jobbade i Danmark, bara att visa lönebesked för 3 månader. Dög inte det så hade jag bett dom kyssa mig där jag är som högst när jag plockar potatis.
 
Inte kreditvärdig för att du jobbar i Norge? Jag hade inga problem när jag jobbade i Danmark, bara att visa lönebesked för 3 månader. Dög inte det så hade jag bett dom kyssa mig där jag är som högst när jag plockar potatis.

Ja, jag fick inte ens ett telefonabonnemang.
Morsan och farsan fick stå som husägare och stå på lånet eftersom jag inte fick något sådant.
När jag efter många om och men skulle ta över både hus och lån så fick jag komma in med alla papper, löner, anställningsavtal, kukmått, skostorlek och allt som man kan tänka sig.
När deras bank (Handelsbanken) hade tittat igenom alla papper så fick vi som svar: ”Nej, du har ju ingen inkomst i Sverige….”

Ringde mitt bankkontor och snackade med dom och det tog inte många minuter så hade Handelsbanken förlorat en ränteinkomst.
 
Ja, att låna till en TV, diskmaskin, dator, telefon eller annat känns inte direkt sunt.
Jag har haft tur att jag inte var kreditvärdig i Sverige så jag fick aldrig något på avbetalning och inte ens ett telefonabonnemang.
Idag har jag telefonabonnemang i alla fall. Hur det är med avbetalning på Elgiganten eller andra ställen, vet jag inte.
Ibland och för vissa kan det var bra att inte vara kreditvärdig.

Men allsköns ”låna låna låna” man fått från elgiganstern, klarna mm.

Som en kompis till mig sa att han ”fått” 100 000-200 000 innan han skulle till Thailand för några år sedan innan coviden.
Det är inga få pengar han hade fått utan det var bara att han utökad sitt bostadslån med det beloppet.
Han gnölade iofs lite om det för någon vecka sedan när han skulle köpa julklappar.
Det var tydligen inte återbetalt.
 
Ja, jag fick inte ens ett telefonabonnemang.
Morsan och farsan fick stå som husägare och stå på lånet eftersom jag inte fick något sådant.
När jag efter många om och men skulle ta över både hus och lån så fick jag komma in med alla papper, löner, anställningsavtal, kukmått, skostorlek och allt som man kan tänka sig.
När deras bank (Handelsbanken) hade tittat igenom alla papper så fick vi som svar: ”Nej, du har ju ingen inkomst i Sverige….”

Ringde mitt bankkontor och snackade med dom och det tog inte många minuter så hade Handelsbanken förlorat en ränteinkomst.
Är det så känns det ju meningslöst för mig att skriva mig i Sverige, en av anledningarna var ju möjlighet till banklån om vi skulle köpa hus...
 
Du skulle med andra ord ringt ditt bankkontor från början.

Ja, det kanske jag skulle ha gjort, men tänkte att det var smidigare att bara överta lånet där lånet fanns.

Edit: Banken gav besked om att man normalt sett inte går in på någon annans ”revir” i både fel stad och fel län. Men skitsamma, man gjorde det denna gången i alla fall
 
Är det så känns det ju meningslöst för mig att skriva mig i Sverige, en av anledningarna var ju möjlighet till banklån om vi skulle köpa hus...
Skriven ska du vara där du har din huvudsakliga dygnsvila. Det torde vara huvudregeln.

Det var bara förra veckan som det uppdagades att ett gäng internationella svenska fotbollsspelare, ca 40 varav flera landslagsspelare felaktigt var skrivna i Sverige.
 
Är det så känns det ju meningslöst för mig att skriva mig i Sverige, en av anledningarna var ju möjlighet till banklån om vi skulle köpa hus...

Det ska inte vara någon omöjlighet. Det har nog mest med personalen att göra och deras villighet till att trixa till något.
Helt värdelös kundservice råkade jag ut för och det är nog väldigt lokalt problem och det hade säkert gått bättre med en annan banktjänsteman på samma bank.
 
Skriven ska du vara där du har din huvudsakliga dygnsvila. Det torde vara huvudregeln.

Det var bara förra veckan som det uppdagades att ett gäng internationella svenska fotbollsspelare, ca 40 varav flera landslagsspelare felaktigt var skrivna i Sverige.
Ok, skall jag skriva mig på Nordsjön då eller, för är väl där jag vart mest i år?
 
 

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
1 K
A
S
Svar
11
Visningar
4 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
6 K
A
 
Tillbaka
Topp