PanPan
Forumveteran
Men varför har du ett O-A med 90 dagars rapportering och inte ett extension med 90 dagars rapportering?Att man behöver ha 800.000 baht på ett thailändskt bankkonto 2 månader före att man ansöker Uppehållstillstånd (Permission of Stay) på lokala immigration samt 3 månader efter och sedan minst 400.000 baht 4.e -10.e månaden och sedan 800.000 baht igen 11.e-12.e månaden om man vill söka nytt uppehållstillstånd är en tämligen ny regel. Jag vet ju anledningen till ändringen och har själv aldrig ens funderat över att göra något olagligt med tanke på de konsekvenser detta kan få för mig och min sambo. I övrigt är det kanske inget nytt jag kan tänka på men det har ju blivit en ganska stor uppskärpning av gamla regler som blivit till problem för ”somliga”...
Non Immigrant ”O-A” Longstay Visum har varit det optimala för mig och jag vet att somliga har svårt att förstå vitsen med O-A. Men det är nog vanligt att människor tänker i banor om vad som funkar bäst för dem själva och har svårt att tänka sig in i omständigheter som inte gäller dem själva. För mig personligen har det varit mycket lätt att få O-A Visum men jag förstår ju samtidigt att detta kanske varit omöjligt för somliga andra som inte klarar kraven. I framtiden blir det väl för mig att byta till Non immigrant ”O” Visum Based on RETIREMENT då jag inte är gift eller tänker gifta mig! Men detta kommer inte funka lika bra för mig som O-A. Det finns också skäl att tro att det kommer bli svårare att få Non Immigrant ”O Visa based on Retirement i framtiden. Om det blir krav på thailändsk försäkring så behöver dock det göras ändringar då dessa kan endast tecknas på årsbasis och det även göras vissa ändringar i thailändska lagar.