Svenskar begår brott för att ha råd att stanna i Thailand

Att man behöver ha 800.000 baht på ett thailändskt bankkonto 2 månader före att man ansöker Uppehållstillstånd (Permission of Stay) på lokala immigration samt 3 månader efter och sedan minst 400.000 baht 4.e -10.e månaden och sedan 800.000 baht igen 11.e-12.e månaden om man vill söka nytt uppehållstillstånd är en tämligen ny regel. Jag vet ju anledningen till ändringen och har själv aldrig ens funderat över att göra något olagligt med tanke på de konsekvenser detta kan få för mig och min sambo. I övrigt är det kanske inget nytt jag kan tänka på men det har ju blivit en ganska stor uppskärpning av gamla regler som blivit till problem för ”somliga”...

Non Immigrant ”O-A” Longstay Visum har varit det optimala för mig och jag vet att somliga har svårt att förstå vitsen med O-A. Men det är nog vanligt att människor tänker i banor om vad som funkar bäst för dem själva och har svårt att tänka sig in i omständigheter som inte gäller dem själva. För mig personligen har det varit mycket lätt att få O-A Visum men jag förstår ju samtidigt att detta kanske varit omöjligt för somliga andra som inte klarar kraven. I framtiden blir det väl för mig att byta till Non immigrant ”O” Visum Based on RETIREMENT då jag inte är gift eller tänker gifta mig! Men detta kommer inte funka lika bra för mig som O-A. Det finns också skäl att tro att det kommer bli svårare att få Non Immigrant ”O Visa based on Retirement i framtiden. Om det blir krav på thailändsk försäkring så behöver dock det göras ändringar då dessa kan endast tecknas på årsbasis och det även göras vissa ändringar i thailändska lagar.
Men varför har du ett O-A med 90 dagars rapportering och inte ett extension med 90 dagars rapportering?

Var det inte som så att de skärpte kravet på hur länge beloppet skulle vara på kontot?
Jo nu så får det aldrig gå under 400k på kontot och detta är givetvis för att sätta åt dom som varken har pengar eller försäkring.
Helt rätt, det enda dom gjort är att försvåra för dom som tidigare fuskat sig till visum.

Men varför har du ett O-A med 90 dagars rapportering och inte ett extension med 90 dagars rapportering?
Jag förstår inte varför mitt O-A Viisum som var utfärdat före 31 oktober 2019 inte skulle vara nästan perfekt för mig? Jag har aldrig sett det som funktionellt för mig som bara är 50% i Thailand att använda mig av extensions. O-A Longstay har tills ändringen från 31 oktober 2019 varit klart bäst för mig helt enkelt.

Vad har dom försvårat?
Har ju varit samma regler i 15 år typ.
Tror att många upplever det som ett problem att det har blivit skarpare tillämpning av reglerna så att det har blivit dyrare att uppfölja kraven för att få förlängt. Många som trodde att de hade bra marginaler när de flyttade ned upplever det som ett problem med ändringen av tillämpningen av reglerna. Hur många var det som kalkylerade med at behöva visa försäkringsbevis när de tog beslutet att flytta ned?
För den som levt hela livet med att försöka följa lagar och regler och ligger precis på gränsen känns det kriminellt att behöva fundera på mutalternativet

som det står så bor han i thailand under vintern hur ska han ta sej till sverige då om han inte kan flyga? med båt eller tåg då kanske?
Enligt intyget max fyra timmars stillasittande. på grund av risken för blodpropp.
Enligt socialstyrelsen kan proppproblemet lösas med propplösande mediciner. Sånt kan leda till andra problem.

Jag förstår inte varför mitt O-A Viisum som var utfärdat före 31 oktober 2019 inte skulle vara nästan perfekt för mig? Jag har aldrig sett det som funktionellt för mig som bara är 50% i Thailand att använda mig av extensions. O-A Longstay har tills ändringen från 31 oktober 2019 varit klart bäst för mig helt enkelt.
O-A och extension är väl exakt likadant men olika krav?
Båda har 90 dagarsrapportering.
Men O-A har högre krav med försäkring, polisintyg, hälsointyg etc väl?
Tänkte bara det var mindre pappersarbete och krav på ett extension, så lättare att fixa utan att behöva bära med sig ett bibliotek av dokument.
Annars när man har nåt av det är det ju same same.
Är ju bara ansökningsprocess och krav som skiljer väl och du har valt det med högst krav, därför jag frågar.

Tror att många upplever det som ett problem att det har blivit skarpare tillämpning av reglerna så att det har blivit dyrare att uppfölja kraven för att få förlängt. Många som trodde att de hade bra marginaler när de flyttade ned upplever det som ett problem med ändringen av tillämpningen av reglerna. Hur många var det som kalkylerade med at behöva visa försäkringsbevis när de tog beslutet att flytta ned?
För den som levt hela livet med att försöka följa lagar och regler och ligger precis på gränsen känns det kriminellt att behöva fundera på mutalternativet
Du behöver ju inte visa försäkringsbevis när du flyttar ner, det kravet ligger ju bara på O-A.

Trodde i min enfald att artikeln handlade om hur Göran och de i hans situation uppfattade det hela.
Ja och läser man vad det handlar om i artikeln så är det växelkurs, för 5 år sen med 5,0 i växelkurs fanns inte dessa problem.
Förutom att pengarna skall stå längre på kontot så är det exakt samma krav.
Sverige betalar fortsatt inte sjukvården då som nu och även då om man ville ha sjukvård som var värt nåt fick man försäkra sig, inget nytt.
Enda som har ändrats som påverkar det här är växelkursen, reglerna är dom samma.

Jo nu så får det aldrig gå under 400k på kontot och detta är givetvis för att sätta åt dom som varken har pengar eller försäkring.
Helt rätt, det enda dom gjort är att försvåra för dom som tidigare fuskat sig till visum.
Inte bara för fuskare. Det har blivit lite dyrare att följa reglerna för de som lever på gränsen för kraven. I stället för någon överföring till Thailand så måste de som ligger med små marginaler kanske ha månadsöverföring för levnadskostnaderna. Tidigare fanns inte kravet på försäkring så hur kan det klassas som fusk?
Försäkringskravet är sådant som borde införts för tiotals år sedan så att sådana som Göran kan kalkylera med den kostnaden.
Hur många av de som flyttade ned för tio år sedan med !årsvisum hade räknat med att de skulle behöva visa bankutdrag för hela året vid förlängning?

Inte bara för fuskare. Det har blivit lite dyrare att följa reglerna för de som lever på gränsen för kraven. I stället för någon överföring till Thailand så måste de som ligger med små marginaler kanske ha månadsöverföring för levnadskostnaderna. Tidigare fanns inte kravet på försäkring så hur kan det klassas som fusk?
Försäkringskravet är sådant som borde införts för tiotals år sedan så att sådana som Göran kan kalkylera med den kostnaden.
Hur många av de som flyttade ned för tio år sedan med !årsvisum hade räknat med att de skulle behöva visa bankutdrag för hela året vid förlängning?
Vilket försäkringskrav, bor du här nere med O-A visum och har det kravet, förutom sea travel så tror jag väldigt få här nere bor på O-A visum?
Det är bara Visa O-A som har försäkringskrav!

Ja och läser man vad det handlar om i artikeln så är det växelkurs, för 5 år sen med 5,0 i växelkurs fanns inte dessa problem.
Förutom att pengarna skall stå längre på kontot så är det exakt samma krav.
Sverige betalar fortsatt inte sjukvården då som nu och även då om man ville ha sjukvård som var värt nåt fick man försäkra sig, inget nytt.
Enda som har ändrats som påverkar det här är växelkursen, reglerna är dom samma.
Samt krav på att visa upp försäkringsbrev från av myndigheterna godkänt bolag. Och om jag förstått rätt från andra trådar betydligt mera byråkrati för att följa reglerna.

Sen har man inte pengarna som krävs pga den dåliga växelkursen får man göra som mig helt enkelt.
Man får fixa ett Visa O 1 årigt M och åka över gränsen var 90 dag.

Samt krav på att visa upp försäkringsbrev från av myndigheterna godkänt bolag. Och om jag förstått rätt från andra trådar betydligt mera byråkrati för att följa reglerna.
Men herregud har du noll koll?
Det gäller fortsatt bara Visa O-A.
Vet du ens vad det är för visum?
Dom flesta äldre boende här nere går till immigration och gör om ett VISA O till extension med 90 dagars rapportering till imm.
Då är det inget försäkringskrav.

O-A har också 90 dagars rapportering men det söker du på ambassaden i ditt hemland och då skall du visa polisutdrag, hälsokontroll, försäkring etc.
Det här är det nog rätt få som har.
Dom som bor här nere går och får sitt extension på immigration, utan nåt försäkringskrav som du ältar men inte verkar veta något om?

Nej, det har du fått om bakfoten.

Thai har inte ändrat sina regler, de har bara börjat följa dem och vara tydligare med vad de vill ha för papper. Nämligen ett inkomstintyg för kommande utbetalningar. Länder som t.ex. USA som inte har ett pensionssystem uppbyggt som Sveriges kan inte ge detta, då det inte är känt för myndigheterna. Pensionen i USA är ett eget sparande som man själv styr över.

Så nej, thai har inte ändrat några regler, de har bara börjat följa dem ordentligt. Det får du nog tacka juntans anti-korruptionsarbete för.

Tråkigt, att du inte kan läsa det, jag skriver !
Om du är i behov av nya läsglasögon, ger jag gärna en slant till hjälp. :wai:

En vårddag på sjukhus kostar 4500 kr för staten och detta är betydligt billigare i Thailand, om vi hade en smart regering skulle man kunna prata med Thailand om vård för svenska pensionärer.

FB_IMG_1581772993407.jpg

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
2 K
A
S
Svar
11
Visningar