Ta hand om er och berätta vid en olycka.

Ja jag blir inte klok på informationen som är olika från gång till gång. Lätt frustrerad sade jag det till frugan igår ”Thailand i en ask, man vet aldrig vad som är rätt”.
Kan ju också vara så att påköraren betalar ur egen ficka och att ambassaden uppfattar det som om försäkring finns.

Nästa puck att lösa blir ju hur vården efter sjukhusvistelsen skall anordnas.
Min hustru har talat med Långemans ex , enligt henne hade kvinnan en vanlig "goverment insurance " dvs den statliga obligatoriska på fordonet , den ger inte så mycket sade hon till min hustru därför vill de om möjligt nu flytta honom till vård i hemmet , dvs att familjen vårdar honom i hemmet om han klarar sig utan respiratorn , det är vad jag fått från min hustru

Min hustru har talat med Långemans ex , enligt henne hade kvinnan en vanlig "goverment insurance " dvs den statliga obligatoriska på fordonet , den ger inte så mycket sade hon till min hustru därför vill de om möjligt nu flytta honom till vård i hemmet , dvs att familjen vårdar honom i hemmet om han klarar sig utan respiratorn , det är vad jag fått från min hustru

Okej men det förklarar ju saken. Tack för uppdateringen.

Nä så är det ju. Därför tar jag alla besked med en nypa salt och försöker lägga ihop olika fragment av information till något hyfsat rätt.
Rent bedrövligt att det skall behöva vara på detta viset, i en sådan allvarlig situationen. Att tjata om pengar före vård från sjukhuset vid allvarliga olyckor gör mig knäsvag av vrede.
Förstår att det kostar, men får ALDRIG gå före vård. Borde vara god sed i alla länder.

Rent bedrövligt att det skall behöva vara på detta viset, i en sådan allvarlig situationen. Att tjata om pengar före vård från sjukhuset vid allvarliga olyckor gör mig knäsvag av vrede.
Förstår att det kostar, men får ALDRIG gå före vård. Borde vara god sed i alla länder.
Han får ju vård, det handlar ju om eftervård när/om han kommer hem nu.
Han får samma vård som en Thai hade fått.

Sen får man väl förstå att Thailand tar in miljoners turister varje år, hade inte blivit mycket pengar kvar till sjukvård om Thailand skulle stå för vårdkostnader om dom skadas.

Sverige har samma försäkringskrav på Thaiturister som kommer till Sverige, frugan måste teckna försäkring för att få visum till Sverige, så Sverige är ju striktare på det.

Det är inte så i Asien, inga pengar ingen vård.
Nu verkar Thailand ligga före Filippinerna som erbjuder akuthjälp i 3 dygn som inte finns i Phil.
Betala eller dö gäller för en skitåkomma men det finns rätt bra billiga statliga försäkringar via Phil Health för 50kr/m.
Där är varje åtgärd prissatt så på det dyra bra sjukhuset täcker det 10% och 80% på det enklare.

Det är en väldigt hård värld för majoriteten av världens befolkning.
Håll dig frisk eller dö...........

Får inte alltid all vård som krävs i Sverige heller.
När jag blev överkörd av bil i 20 årsåldern så sa dom att jag hade tur att jag var så ung.
Hade jag varit 30 år äldre hade jag aldrig fått den vården och aldrig kunnat gå igen sa dom på sjukhuset.

När jag blev överkörd av bil i 20 årsåldern så sa dom att jag hade tur att jag var så ung.
Hade jag varit 30 år äldre hade jag aldrig fått den vården och aldrig kunnat gå igen sa dom på sjukhuset.
Är det ett försvar till den tragedi som drabbat din bästa kompis i Thailand?..... men du har rätt, gamlingar får annan sämre prioritering i Sverige.

Jag vet att det fungerar så, men ibland drar förnuft å känslor iväg. Eller förnuft borde vara att alltid ge bästa vård vid alla tillfälle någon behöver den.

Ta det lugnt nu gubbar. Det är som det är. Lite vi kan göra åt det. Självklart skall vi diskutera det men med en bra ton. Överallt i världen finns bra och dåliga sämre lösningar. Långeman kände till spelreglerna väl. Nu jobbar vi mot bästa lösningen. Den största förloraren men samtidigt vinnare är hans son som vid tillfället inte var med på motorcykeln men hans pappa och stora idol i livet ligger svårt skadad. Mina tankar går främst till honom.

Jävla trams,inte en sekund tror jag att de sa att du fick bättre vård än vad en 50 åring skulle ha fått.

Jävla trams,inte en sekund tror jag att de sa att du fick bättre vård än vad en 50 åring skulle ha fått.
Varför skulle jag ljuga om det?
Dom flög mig från västkusten med helikopter till Uppsala universitetssjukhus för operation.
Det sa dom hade inte hänt om jag var 30 år äldre då hade jag opererats på sjukhuset jag var, säkert fått genomgå 12 operationer och inte kunnat gå igen.
Det var vad dom sa på sjukhuset, om det dom sa däremot var trams kan jag inte yttra mig om.

När jag var på sjukhuset fick jag infon att påköraren betalar ur egen ficka och första betalningen skulle göras 1st November för hon hade inte pengar innan.
Allt jag hört innan är att ingen försäkring fanns på bilen, första gången jag hör om en försäkring.

Sen om det är pga språkligt missförstånd och jag fick fel info eller ambassaden fått fel vet jag inte.

Det är samma information som jag har fått också, och i tillägg till det så har jag fått information om att Långeman på senare tid får viss ersättning från sin fordonsförsäkring.

Min förhoppning är att hon som körde på honom trots allt har den försäkring som ambassaden bekräftar, men jag ser en risk för att de kan ha blandat ihop informationen eller uttryckt sig slarvigt och egentligen menar de här utbetalningarna från Långemans fordonsförsäkring när de skrev att den som körde på honom hade försäkring.

Hej

Vård har alla rätt till i Thailand, men det är kanske inte alltid den bästa vården som erbjuds om inte privata försäkringar eller pengar finns, men för bara 15-20 år sedan före sjukvårdsreformen vågade ingen ens ringa en ambulans vid en olycka av rädsla för att behöva betala flr den, likadant med att köra folk till lasarett om det behövdes, folk vågade inte eftersom dom var rädda att få ta notan, så jag kommer ihåg när trafikoffer fick ligga kvar på vägen tills någon anhörig kommoch hämtade hem dom eller tog det ekonomiska ansvaret för att lämna av dom på ett lasarettt.

En jobbarkompis till mig är gift med en Thailändska vars syster dog på Phuket vid en olycka eftersom den första ambulansen inte tog med henne eller förband henne eftersom det var oklart med försäkring, så dom fick ringa ett annat bolag och innan den kom hann hon förblöda och dö, men detta är också ca 10-15 år sedan.

Jag var med och besökte en tjej ifrån var by på ett lasarett, hon hade AIDS ( blev smittad av sin pojkvän) och det fanns ju mediciner mot detta redan på den tiden innan vårdreformen infördes men familj och släkt tyckte att den var för dyr (hade helt enkelt inte råd), så vården avbröts och hon fick dö i hemmet bara 18-20 år gammal.

Nu är det ju mycket bättre men ändå inte helt bra om man jämför med länder som Sverige, men sett till utvecklingsnivån tycker jag att Thailändsk vård är helt ok numera.

Mvh isan lover

Det är samma information som jag har fått också, och i tillägg till det så har jag fått information om att Långeman på senare tid får viss ersättning från sin fordonsförsäkring.

Min förhoppning är att hon som körde på honom trots allt har den försäkring som ambassaden bekräftar, men jag ser en risk för att de kan ha blandat ihop informationen eller uttryckt sig slarvigt och egentligen menar de här utbetalningarna från Långemans fordonsförsäkring när de skrev att den som körde på honom hade försäkring.

Ja egentligen ointressant var pengarna kommer ifrån så länge han får den vård han behöver. Här kommer ett exakt citat utdraget från ett mail från ambassaden ”Den påkörande har försäkring som täcker sjukhuskostnaderna, så här långt”

Ja egentligen ointressant var pengarna kommer ifrån så länge han får den vård han behöver. Här kommer ett exakt citat utdraget från ett mail från ambassaden ”Den påkörande har försäkring som täcker sjukhuskostnaderna, så här långt”

Sant, men det rör sig om mycket mindre pengar och som går till hans thaikonto som ingen kommer åt i nuläget vad jag vet. Kommer jag ihåg rätt så är det upp till 30 tusen + 200 per dag i upp till 30 dagar som gäller.

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp