Matt82
Forumveteran
Sjukvården är olika i riket beroende på var man bor. Min erfarenhet från stockholmssjukvården i dag är, att man måste slita på rumpan och titta på internet rätt mycket för att hitta rätt och inte vara alltför bunden av hur det ska vara. När min fru behövde opereras enligt vår misstanke, ringde jag runt den officiella vägen och beräknade att väntetiden skulle ta cirka ett år för alla moment. Hittade sedan en mindre vårdgivare där enda kravet var att man skulle skriva en egenremiss (i stort officiella uppgifter+uppgift om var man var sjuk). Vissa småsaker saknade jag t ex telefontider. Jag ringde en fredagskväll för att få telefonnummer och till min förvåning frågade en läkare om vilken dag nästa vecka min fru ville komma.
Min erfarenhet är annars att det är svårt för föräldrar att hitta sjukvård för barn eftersom barn har svårt att förstå, att de ska bli sjuka på kontorstid.
Ja det är ett stort problem. Du måste skriva egna remisser, ha tur att läkaren råkar ha tid och vara intresserad, ha "rätt" sjukdom och behov så att resurser finns tillgängliga osv. Byta vårdcentral beroende på vilken läkare samt hur belastningen ser ut för tillfället.
Fler och fler som jag känner som åker utomlands för sjukvård nu för tiden. Turkiet, Thailand, Polen och Bulgarien är de länder som besöks av mina vänner och bekanta i dagsläget för vård.
Jag har t. ex. sökt för en sak i några år nu... Har fått 4 olika diagnoser, vet fortfarande inte vilken som stämmer bara vilken medicin och behandling som hjälper men får strida för detta i princip var tredje månad vilket innebär en dag åt helvete minst var tredje månad.