Länk till en bil i vansinneskörning, slutar med en hemsk olycka.

 
Hej

För en novis på ämnet verkar det som om bilen körde alldeles för fort, ett tag gick den ju på två hjul inne på ett universitesområde, har chauffören dessutom haft sina flip flops under pedalerna förtjänar han ett rejält straff.

Mvh isan lover
 
Du menar att det finns sådana lådor eller att alla automatbilar idag har sådana automatlådor utan turbinen numera?

Alla bilar har inte en sådan automat men det är den absolut vanligaste. När det gäller lite sportigare bilar med starka motorer brukar man använda en mer konventionell automatlåda. Tekniken jag pratar om har inte varit helt problemfri men dom flesta tillverkare börjar få koll på det. Min Audi A4 har en sådan låda. DSG heter dom på VW språk. Om du Googlar på DSG så kommer du få en djupare förklaring på hur dom exakt fungerar.
 
En liten lätt uppdatering i ämnet

1CCAD951-83E0-4CD9-B012-06C2F785DA73.png

Exakt dubbelkoppling är typ samlingsnamnet för denna typen av automatlådor.
 
Alla bilar har inte en sådan automat men det är den absolut vanligaste. När det gäller lite sportigare bilar med starka motorer brukar man använda en mer konventionell automatlåda. Tekniken jag pratar om har inte varit helt problemfri men dom flesta tillverkare börjar få koll på det. Min Audi A4 har en sådan låda. DSG heter dom på VW språk. Om du Googlar på DSG så kommer du få en djupare förklaring på hur dom exakt fungerar.
Ok så det finns en låda som kommer mer och mer som inte har förluster på grund av momentöverföring i olja, spännande. Och så finns de lådor jag talade om och har haft.
De två sista bilarna jag hade var med automat. -98 BMW 520 och den något skramligare -07 V70 d5
Båda med turbinen. Båda vad som brukar kallas steptronic och båda med valbar program för sommar o vinter, alternativt sport kontra normal.
Svårt se att det jag sagt inte stämmer även om jag inte följt senaste utvecklingen.
Vad gäller andrahandsvärde brukade jag för några år sedan roa mig titta på lite olika värderingssidor för bilar. Förutom att automatbilar klassiskt tidigare hade lägre andrahandsvärde noterade jag för några år sedan att på dessa hemsidor brukade också beräknat begagnatpris sjunka med normalt 8000-10000kr.
Det är den erfarenheten jag refererar till.
 
Ok så det finns en låda som kommer mer och mer som inte har förluster på grund av momentöverföring i olja, spännande. Och så finns de lådor jag talade om och har haft.
De två sista bilarna jag hade var med automat. -98 BMW 520 och den något skramligare -07 V70 d5
Båda med turbinen. Båda vad som brukar kallas steptronic och båda med valbar program för sommar o vinter, alternativt sport kontra normal.
Svårt se att det jag sagt inte stämmer även om jag inte följt senaste utvecklingen.
Vad gäller andrahandsvärde brukade jag för några år sedan roa mig titta på lite olika värderingssidor för bilar. Förutom att automatbilar klassiskt tidigare hade lägre andrahandsvärde noterade jag för några år sedan att på dessa hemsidor brukade också beräknat begagnatpris sjunka med normalt 8000-10000kr.
Det är den erfarenheten jag refererar till.

Som sagt så var det typ 80-talet du pratade om.
Idag är det svårt att sälja en manuell om man inte hittar en skogsbonde som anser det ”manligt” att växla manuellt
 
Ok så det finns en låda som kommer mer och mer som inte har förluster på grund av momentöverföring i olja, spännande. Och så finns de lådor jag talade om och har haft.
De två sista bilarna jag hade var med automat. -98 BMW 520 och den något skramligare -07 V70 d5
Båda med turbinen. Båda vad som brukar kallas steptronic och båda med valbar program för sommar o vinter, alternativt sport kontra normal.
Svårt se att det jag sagt inte stämmer även om jag inte följt senaste utvecklingen.
Vad gäller andrahandsvärde brukade jag för några år sedan roa mig titta på lite olika värderingssidor för bilar. Förutom att automatbilar klassiskt tidigare hade lägre andrahandsvärde noterade jag för några år sedan att på dessa hemsidor brukade också beräknat begagnatpris sjunka med normalt 8000-10000kr.
Det är den erfarenheten jag refererar till.

-98 BMW 520 hade automater av märket ZF, kanske BMW har även idag. Det man gjorde var att man bytte ut fjädrarna ur automatens ventilhus till elektromagneter som man via ett styrdorn (dator) styr växlingarna. Då kunde man få olika beteende på lådan. Typ ett sportläge eller vinterläge. Vinterläget var oftast att automaten startade på 2an för att minska momentet till dom drivande hjulen. På så sätt undvek man att hjulspinn inträffade lika enkelt.
 
Framgår av meningen efter det och som du själv sade, kan komma in under pedalerna.
Utöver det, men av mycket mindre allvarlig karaktär, man tappar kraft och kontroll på pedalerna. Med skor hanterar man dem mer bestämt, därför är rådet att ha lågklackade skor vid körning. Utrymmet vid fötterna helt fritt från saker som kan flytta sig.
Även handväskor kan ju flytta sig. Vid första inbromsningen blir kraften så stor att den åker in bland fötterna och hindrar följande manövrering.
Pan skrev inte var han lägger skorna
 
Skriv då köra med saker liggande vid pedalerna.
Känner att jag har bra kraft och kontroll över pedalerna.
Värre med att köra i sandaler, det går inte alls.
Kan ju säga att folk med feta stora fötter inte borde få köra överhuvudtaget annars, men dom har nog lärt sig hantera sina klumpfötter.
Jag har vant mig vid att köra barfota ;)
Förr var det olagligt att köra med träskor i Sverige. En lag som det verkar vara borttagen. Vet ej när den togs bort.
 
Skriv då köra med saker liggande vid pedalerna.
Känner att jag har bra kraft och kontroll över pedalerna.
Värre med att köra i sandaler, det går inte alls.
Kan ju säga att folk med feta stora fötter inte borde få köra överhuvudtaget annars, men dom har nog lärt sig hantera sina klumpfötter.
Jag har vant mig vid att köra barfota ;)
Kör alltid i sandaler å inga som helst problem med det, barfota funkar nog lika bra när man vant sig vid känslan.
 
Med manuell och handbroms på golvet och upp på ex ett flak med brant ramp krävdes att man kunde hantera alla 3 pedalerna samtidigt, slira koppling och gas/broms samtidigt.

Kommer ihåg när jag övningskörde bil med morsan. Hon hade lånat en gammal bil av sin kompis. Den hade så dålig tomgång och stannade ofta. Där fick man lära sig att köra precis som du beskriver. Nä dagens körkortstagare har det för enkelt :) Men dom blir baddare på teori :oops:
 
Samma för mig. Tar alltid av mig sandalerna då jag kör långt. Jag bromsar ofta med vänsterfoten också vilket skall vara helt livsfarligt enligt vissa. Jag tycker dom skall hålla sig ifrån det om dom inte klarar av det och lämna det åt oss som kan :)

Jag har haft flera bilar där bromspedalen är placerad för att användas med vänsterfoten, en hade kopplingen på vänster sida av ratten för handmanövrering, visserligen fick ingen av dessa köras på vägen.
 
Det verkar vara en vetenskap hur man kör bil på rätt sätt. Kör man bara som jag så blir allt så mycket bättre. ;)

Med andra ord, man kör på ett sätt så att man känner sig bekväm och så säker man nu kan. Vi har en automatare och jag använder enbart högerfoten. Och självfallet aldrig något löst på golvet som kan ställa till problem.
 
Det verkar vara en vetenskap hur man kör bil på rätt sätt. Kör man bara som jag så blir allt så mycket bättre. ;)

Med andra ord, man kör på ett sätt så att man känner sig bekväm och så säker man nu kan. Vi har en automatare och jag använder enbart högerfoten. Och självfallet aldrig något löst på golvet som kan ställa till problem.
Jag brukar ha några tennisbollar liggandes så jag kan trixa lite med fötterna också sätter jag på cruisekontrollen på motorvägen, men annars inte så mycket saker liggandes vid fötterna, bara dom vanliga standardprylarna.
 
Så himla bra i min Audi. Den har Lane Assist, Adaptiv farthållare, Audi presence, kö assist, park assist och 17 andra assist. Hela golvet fyllt med saker som laddkablar, iPads, smartphones, MC tidningar ja listan kan göras lång. Tittar på Youtube och tjattar på TS när jag ”kör” bil. Smäller jag så skyller jag på Audi :)
 
Med manuell och handbroms på golvet och upp på ex ett flak med brant ramp krävdes att man kunde hantera alla 3 pedalerna samtidigt, slira koppling och gas/broms samtidigt.
Samma vid start i uppförsbacke när man inte använder handbromsen som broms för att förhindra att bilen rullar nedåt. Höger fot snett på fotbromsen ned mot gasen och vänster på kopplingen. Möter upp kopplingen med gasen tills bilen står på kopplingen för att då släppa broms.
Vissa bilar har för stort mellanrum för denna manöver dock.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
R
Svar
9
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp