Länk till en bil i vansinneskörning, slutar med en hemsk olycka.

 
På landet använder vi inte automat på en taxi. Kostar mer inköp, mer service. Högre bränsleförbrukning och ännu lägre andrahandsvärde.
Köra automat med andra foten är också en av de där sakerna som avråds. Enbart högerfoten används vid automatlåda.
Jag kör med bägge fötterna på en automat ,bra att kunna när motorn är kall .har en automat me louck up slipper slirning på lådan motsvarar manuell låda min uppfattning . :-X
 
På landet hörde vi. Idag är automat ingen snackis. Visst, dyrare i inköp men skillnaden i bränslekonomi är försumbar. Varför kan man inte köra en automatväxlad bil med vänsterfoten? Dom flesta kör med högerfoten. Lite träning och det går lika bra med vänsterfoten. Jag har kört många mil på just det sättet. Ni militärer måste väl ha övat på det. Tänk om ni kliver på en landmina och blir av med högerfoten. ”Går” ni hellre hem än tar ett fordon? ;)
Det där med vänsterfoten trodde jag framgick att det var med ironi då jag sade på det sätt jag gjorde..
Ka lådor har blivit bättre med tiden, men fortfarande hänger en preferens med. Fler på landet kör med manuell av just de skäl jag angav. Jämförelsevis är det oerhört sällan jag sett det i Stockholm.
 
Exakt! Som bilmek när man skulle köra in en jänkare på lyften så krävdes det att man kunde köra med båda fötterna annars blev det onödiga tjuvstopp.

En automat med lock up fungerar så här. I turbinen sitter en lamell som är hydrauliskt styrd. Oftast aktiveras endast lock upen på högsta växeln men finns även andra varianter. Det den gör är att låsa turbinen (converter) och allt slir försvinner. Kraften går rakt igenom. Du visste säkert redan det men tänkte att någon annan var intresserad som inte visste.
 
Det där med vänsterfoten trodde jag framgick att det var med ironi då jag sade på det sätt jag gjorde..
Ka lådor har blivit bättre med tiden, men fortfarande hänger en preferens med. Fler på landet kör med manuell av just de skäl jag angav. Jämförelsevis är det oerhört sällan jag sett det i Stockholm.

Finns inte en sportslig att man varken kör snålare eller växlar bättre än en automatlåda.
Underhållskostnaderna är inte nämnvärt högre heller.

Bakåtsträvare
 
Finns inte en sportslig att man varken kör snålare eller växlar bättre än en automatlåda.
Underhållskostnaderna är inte nämnvärt högre heller.

Bakåtsträvare
Fysiskt sett så går det inte överföra moment med en bälg med olja jämfört med lameller. En automat kan inte heller förutsäga vägen utan ligger alltid steget efter i växling.
I fallet med låsning sker den alltid efter växling.
Såvida man inte är totalt okänslig för hur en motor och växellåda fungerar kan du rent fysiskt aldrig komma i närheten av en manuell låda. Nära men aldrig på samma nivå. Bristen sker i huvdsak mellan motor och växellådan.
Vad gäller mina preferenser har jag valt automat i stad som Stockholm för att slippa växla och använda kopplingen hela tiden. Kopplingen slits ju också förhållandevis mer i Stockholm än utanför. På landet har den bara medfört ökade kostnader. Förutom vid inköp av begagnad bil då bilar med automat har lägre andrahandsvärde.
Automat börjar ha behov renovering vid 15000 mil och kan i princip räknas som förbrukad vid 30000 mil.
En manuell klarar över 50000 mil utan ens ett kopplingbyte under förutsättning att du klarar växla. När den räknas som förbrukad 75-100 000 mil.
 
Fysiskt sett så går det inte överföra moment med en bälg med olja jämfört med lameller. En automat kan inte heller förutsäga vägen utan ligger alltid steget efter i växling.
I fallet med låsning sker den alltid efter växling.
Såvida man inte är totalt okänslig för hur en motor och växellåda fungerar kan du rent fysiskt aldrig komma i närheten av en manuell låda. Nära men aldrig på samma nivå. Bristen sker i huvdsak mellan motor och växellådan.
Vad gäller mina preferenser har jag valt automat i stad som Stockholm för att slippa växla och använda kopplingen hela tiden. Kopplingen slits ju också förhållandevis mer i Stockholm än utanför. På landet har den bara medfört ökade kostnader. Förutom vid inköp av begagnad bil då bilar med automat har lägre andrahandsvärde.
Automat börjar ha behov renovering vid 15000 mil och kan i princip räknas som förbrukad vid 30000 mil.
En manuell klarar över 50000 mil utan ens ett kopplingbyte under förutsättning att du klarar växla. När den räknas som förbrukad 75-100 000 mil.

Du vet verkligen ingenting om hur en modern automat fungerar det är helt tydligt
 
Fysiskt sett så går det inte överföra moment med en bälg med olja jämfört med lameller. En automat kan inte heller förutsäga vägen utan ligger alltid steget efter i växling.
I fallet med låsning sker den alltid efter växling.
Såvida man inte är totalt okänslig för hur en motor och växellåda fungerar kan du rent fysiskt aldrig komma i närheten av en manuell låda. Nära men aldrig på samma nivå. Bristen sker i huvdsak mellan motor och växellådan.
Vad gäller mina preferenser har jag valt automat i stad som Stockholm för att slippa växla och använda kopplingen hela tiden. Kopplingen slits ju också förhållandevis mer i Stockholm än utanför. På landet har den bara medfört ökade kostnader. Förutom vid inköp av begagnad bil då bilar med automat har lägre andrahandsvärde.
Automat börjar ha behov renovering vid 15000 mil och kan i princip räknas som förbrukad vid 30000 mil.
En manuell klarar över 50000 mil utan ens ett kopplingbyte under förutsättning att du klarar växla. När den räknas som förbrukad 75-100 000 mil.
Varför åkte jag th 400 egen preppad på 1/4 milen antagligen jag kan inte växla så fort me manuall så kass är jag .under håll automat så håller den ca ++++++ mil
 
Fysiskt sett så går det inte överföra moment med en bälg med olja jämfört med lameller. En automat kan inte heller förutsäga vägen utan ligger alltid steget efter i växling.
I fallet med låsning sker den alltid efter växling.
Såvida man inte är totalt okänslig för hur en motor och växellåda fungerar kan du rent fysiskt aldrig komma i närheten av en manuell låda. Nära men aldrig på samma nivå. Bristen sker i huvdsak mellan motor och växellådan.
Vad gäller mina preferenser har jag valt automat i stad som Stockholm för att slippa växla och använda kopplingen hela tiden. Kopplingen slits ju också förhållandevis mer i Stockholm än utanför. På landet har den bara medfört ökade kostnader. Förutom vid inköp av begagnad bil då bilar med automat har lägre andrahandsvärde.
Automat börjar ha behov renovering vid 15000 mil och kan i princip räknas som förbrukad vid 30000 mil.
En manuell klarar över 50000 mil utan ens ett kopplingbyte under förutsättning att du klarar växla. När den räknas som förbrukad 75-100 000 mil.

Nu bör nog ingenjören i dig ta en titt närmare.
Det samma gäller nog ekonomen i dig och bilmarknadskännaren i dig.
 
Varför åkte jag th 400 egen preppad på 1/4 milen antagligen jag kan inte växla så fort me manuall så kass är jag .under håll automat så håller den ca ++++++ mil
Jag vet inte hur det helt plötsligt gick över i en fråga om vilken växellåda som växlar snabbast. Jag kan inte se att jag har kommenterat den delen alls, ännu?
Vad gäller snabbaste växlingar gissar jag på att en pneumatisk växling med tändavbrott för att få ned varvet för att matcha kuggarna är snabbare än att slira in dem som en automat gör. Jag vet dock inte. Vid inslirning av växeln på en automat har man inte samma förlust i moment precis i växlingsögonblicket. Jag har ingen aning om vilken av dem som blir snabbast i praktiken på en bana.
 
Varför åkte jag th 400 egen preppad på 1/4 milen antagligen jag kan inte växla så fort me manuall så kass är jag .under håll automat så håller den ca ++++++ mil

Ja precis. Manuella växellådor inom dragracing är egentligen manuella automater, läs Lenco. Det är en uppsättning planetväxlar styrda av lammelpaket, precis som en automat. I en automat har man hydraulik som styr vilket lamellpaket som skall aktiveras. I en Lenco är det föraren som drar i en spak som ”trycker ihop/aktiverar” lamellpaketet. Det senaste är turbiner som man kan montera isär och justera när dom skall börja ”dra”. Bakom turbinen hänger man på en ”manuell” växellåda. Man vill ha en turbin innan lådan för att på ett bättre sätt kunna hantera kraften till bakhjulen.
I en Top Fuel kör man helt utan växellåda. Man har en tryckluftsstyrd koppling som enligt ett förinställt mönster ”släpper” kopplingen. En Top Fuel maskin utvecklar 6000+ hästar. I starten slirar man bort över 1000 hästar. Mycket värme blir det. Förr var dom 2 växlade men en koppling med slir är effektivare.
 
Så man har slutat med "turbinen" som överför momentet och låsning och gått över till en permanent låsning som slirar lika lite som fysiska lammeller sammanpressade med fjädrar?

Ja exakt. Nu har man typ vanliga manuella lådor som styrs av, oftast två, kopplingar. Därav så blir dom lika, ibland mer effektiva som en gammal hederlig manuell låda. Så datorn styr helt enkelt kopplingarna och växlingen.
 
Ja exakt. Nu har man typ vanliga manuella lådor som styrs av, oftast två, kopplingar. Därav så blir dom lika, ibland mer effektiva som en gammal hederlig manuell låda. Så datorn styr helt enkelt kopplingarna och växlingen.
Du menar att det finns sådana lådor eller att alla automatbilar idag har sådana automatlådor utan turbinen numera?
 
En liten lätt uppdatering i ämnet

1CCAD951-83E0-4CD9-B012-06C2F785DA73.png
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
R
Svar
9
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp