Ta hand om er och berätta vid en olycka.

Sluta, jag har bott 14 år på Smögen, aldrig sett en helikoptertransport mer än min, får det att låta som det är standard.
Det är skitsnack, du vet det.

Hej

Här har vi helikoptrar som landar flera gånger om året, en granne till mig är hämtad med helikopter minst 4 gånger, själv brukar jag bli ombedd att markera en säker landningsplats med ett lakan eller något, det finns ju elledningar, kostängsel och annat, varför dom inte använder helikopter på Smögen som du säger vet jag inte, men här fungerar det utmärkt och har gjort så sedan akuten flyttades ifrån Uddevalla till Näl i Trollhättan, min morbror som var fiskare blev också hämtad med helikopter här hemma hos mig vid en hjärtinfarkt.

Mvh isan lover

Hej

Här har vi helikoptrar som landar flera gånger om året, en granne till mig är hämtad med helikopter minst 4 gånger, själv brukar jag bli ombedd att markera en säker landningsplats med ett lakan eller något, det finns ju elledningar, kostängsel och annat, varför dom inte använder helikopter på Smögen som du säger vet jag inte, men här fungerar det utmärkt och har gjort så sedan akuten flyttades ifrån Uddevalla till Näl i Trollhättan, min morbror som var fiskare blev också hämtad med helikopter här hemma hos mig vid en hjärtinfarkt.

Mvh isan lover
Låter helt annorlunda mot vad vi hade, jag visste inte att det skiljde så, ni tillhör väl tanum/strömstad och riktigt akut kanske dom räknar annorlunda då vi tillhör trestad och får ambulans?
Kanske nåt du kan kolla upp jag vet inte.

Skrev jag att fjällbacka va en Ö, skillnad på styvmor och farsa.
Min fars styvmor kommer ifrån fjällbacka.

Hej

Anledningen till att vi har helikopter som hämtar är just att det handlar om en ö utan fast förbindelse, mig veterligen gäller helikopter löftet bara öar utan fast förbindelse med land och skälet ska vara tidsmässigt.

Du kanske inte kände till att det fungerar så?

Mvh isan lover

Sen undrar vissa varför ingen försäkring fanns, han är 72 år, är ni så gamla så finns inte den möjligheten om ni inte har haft avtal med enda bolag jag vet idag Aetna, AIA godkänner till 80, men då måste ni ha tecknat den innan ni var 40 år gamla om inte jag minns fel.
Långeman var fullt försäkrad sålänge han kunde innan han blev utkastad.
Tänk också på det om ni skall flytta till paradiset, att allt är inte så lätt.

Är det inte hälsoförsäkring du tänker på nu? En olycksfallsförsäkring borde han väl kunna tecknat till ett ganska överkomligt pris?

Eller menar du att tex hamburgö får lufttransport medans hamburgsund får ambulans?
Samma Koster vs Strömstad?

Hej

Ja det stämmer att man i första hand alltid väljer ambulans när det handlar om Hamburgsund, men helikopter ifrån Hamburgö och andra öar i området, om det kan man tycka vad man vill men så fungerar det.

Mvh isan lover

Hej

Anledningen till att vi har helikopter som hämtar är just att det handlar om en ö utan fast förbindelse, mig veterligen gäller helikopter löftet bara öar utan fast förbindelse med land och skälet ska vara tidsmässigt.

Du kanske inte kände till att det fungerar så?

Mvh isan lover
Nej jag gjorde inte det då vi inte har så många öar utan landförbindelse på Smögen, Bohusmalmön är det väl då men dom har ju linfärgan.

Nej jag gjorde inte det då vi inte har så många öar utan landförbindelse på Smögen, Bohusmalmön är det väl då men dom har ju linfärgan.

Hej

Då borde Bohusmamön nog också omfattas av helikopter eftersom färjan inte räknas som en fast förbindelse det är ju en transport som tar extra tid, fast förbindelse är broar och tunnlar.

Mvh isan lover

Kvalitén på ambulanser skiljer mycket i Thailand och dom bättre privata sjukhusen har väl egna ambulanser med bra utrustning men hur får man fram en sån när olyckan är framme och man ligger medvetslös??
Helt klart har utrustning i ambulansen betydelse och avståndet till vård. En kompis till mej körde in i en liten lastbil som bara svängde över vägen
Huvut i dörrstolpen , svalde bl tungan 1 mil till närmaste vårdcentral. Han kan nog ha överlevt om hjälp hade kommit snabbare och haft bra
utrustning. Han hade ingen hjälm hellre hur var det med Långeman hade han hjälm. Tråkigt när sånt här händer. I min kompis fall hade han
nog överlevt med hjälm

Är det inte hälsoförsäkring du tänker på nu? En olycksfallsförsäkring borde han väl kunna tecknat till ett ganska överkomligt pris?
Högsta klassen på fordonsförsäkringen hade kanske räckt, den täcker ens egna skador.
Rena olycksfallsförsäkringar får man ju även ibland när man öppnar ett konto i Thailand eller med ingående i kontokort.

Helt klart har utrustning i ambulansen betydelse och avståndet till vård. En kompis till mej körde in i en liten lastbil som bara svängde över vägen
Huvut i dörrstolpen , svalde bl tungan 1 mil till närmaste vårdcentral. Han kan nog ha överlevt om hjälp hade kommit snabbare och haft bra
utrustning. Han hade ingen hjälm hellre hur var det med Långeman hade han hjälm. Tråkigt när sånt här händer. I min kompis fall hade han
nog överlevt med hjälm
Tyvärr så hade en riktig hjälm förmodligen varit det som räddat vår vän från större skador , han hade ALLTID vad jag har sett genom åren en sån där skithjälm som alla Big Bikes -killar kör med ,en lite svart Harleypotta , helt oduglig , Kunde lika gärna varit helt utan:'( , har själv haft och använt en sån många år , men aldrig mer nu efter detta , har slängt dem alla tre , klassade europeiska hjälmar gäller i våran familj sedan en veckas tid tillbaka, om ni inte kan få någon att köpa och ta med så be någon i Sverige köpa en på tillex Biltema och skicka hit , de har bra hjälmar till vettiga priser om man inte vill lägga stora summor , jag tycker iofs att en hjälm som håller måttet kostar runt 4 tusen sek och uppåt , går ju att skicka med rek post , till Thailand

Högsta klassen på fordonsförsäkringen hade kanske räckt, den täcker ens egna skador.
Rena olycksfallsförsäkringar får man ju även ibland när man öppnar ett konto i Thailand eller med ingående i kontokort.
Nu säljer många traffik office dessa försäkringar , dels olycksfall samt även mot tredje parts skydd

Vi skall nog lämna hur sjukvård fungerar på olika platser i världen utanför denna tråd. Långeman gjorde ett aktivt val att bo och leva i Thailand. Han älskade att köra sin hoj fast han hade kunnat köra bil. Han var också en bra förare med ansvar. Olyckor händer dock ändå. Vi tar ansvar för oss själva vilket gäller mer i vissa länder. Visst, hade Långeman burit den utrustning jag själv bär då jag kör motorcykel i Sverige hade han säkert klarat sig bättre kanske endast en hjärnskakning och några blåmärken. Jag och Långeman diskuterade olika skydd och andra hjälmar. Vi återkommer dock till att man gör ett val och tar ansvar för sig själv. I Sverige kör jag alltid med full utrustning men hoppar sedan på moppen i Thailand endast iförd hjälm som skydd. Det är så vi människor fungerar. Jag har dock skaffat mig en bättre hjälm då jag köpte moppen i Thailand 2013. Den som följde med använder jag inte. Man lär så länge man lever och efter detta kommer jag uppgradera till en ännu bättre hjälm. Har innan olyckan funderat på en sådan där skyddsväst med inbyggt ryggskydd man enkelt kan ta på sig. Klurar mest på om skyddet blir använt i verkligheten annars gör det ju ingen nytta.

Det som har hänt har hänt och det är mycket sorgligt men vi kan bara hoppas på det bästa samt göra vad vi kan för att stötta Leif och hans närmsta.

S
Det finns annars klassade Europeiska hjälmar på MC varuhusen , dvs Stora Honda Big Wing , samt andra som säljer större MC , mest Tyska samt Italienska , fina hjälmar runt 6 tusen thbt och uppåt

Om vi ska gå över till hjälmar så finns även märket LS2 som tydligen ska ha bra hjälmar för runt 2000 baht. Kan vara ett bra alternativ för den som har tight budget. :)

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp