Taxi största problemet för Thailändska turister.

Vi har blivit blåsta rejält en gång så kör mest med Grab numera i Bangkok, lite dyrare mot Taximeter men det är det värt.
Hemmavid kör jag själv så där är inga problem :)
Ja, Grab och Bolt är bra och säkert även om dom lägger på den avgift som dom tar ut.
Meter taxi är billigare men de 15-20% Grab och Bolt tar blir ändå väldigt lite.

Ja, Grab och Bolt är bra och säkert även om dom lägger på den avgift som dom tar ut.
Meter taxi är billigare men de 15-20% Grab och Bolt tar blir ändå väldigt lite.
Senast var det dock bra påslag mot vad chauffören fick, totalt av 309 fick föraren bara 209 och det har de ingen aning om.

Senast var det dock bra påslag mot vad chauffören fick, totalt av 309 fick föraren bara 209 och det har de ingen aning om.
Det är en blandning av bilar som tar körningar åt Grab och Bolt, vanliga omärkta bilar och vanliga med meter.

Jag har åkt med Grab när metern är påslagen och chauffören lägger på 100 mot vad som står på taxametern.
Föraren går plus minus noll.

I Cebu City är det ändrat att taxametern + 15% med Grab av myndigheterna.

Ett påslag på 100 blir för mycket på kortare sträckor.

Det är en blandning av bilar som tar körningar åt Grab och Bolt, vanliga omärkta bilar och vanliga med meter.

Jag har åkt med Grab när metern är påslagen och chauffören lägger på 100 mot vad som står på taxametern.
Föraren går plus minus noll.

I Cebu City är det ändrat att taxametern + 15% med Grab av myndigheterna.

Ett påslag på 100 blir för mycket på kortare sträckor.
Ok i Thailand aldrig råkat ut för meter när man valt Grab.

Dock från tex Mochit funkar det bra med meter, dock kan vissa chaufförer blir lite snea när de måste köra till en viss plats men fortfarande meter som gäller.

Hej

En studie utförd av AllClear som är ett brittiskt försäkringsbolag visade att resenärer är mest benägna att rapportera problem vid Taxiresor i Turkiet, vilket genererade 4 224 kommentarer – Indien kom på andra plats med 2 301 kommentarer. Thailand hamnade på tredje plats med 2 169 kommentarer, följt av Vietnam (1 741), Egypten (1 715), Australien (1 598), Mexiko (1 367), Marocko (1 329), USA (1 283) och Kanada (995).

THAILAND RANKS THIRD IN REDDIT COMPLAINTS ON TAXI SCAMS, UK INSURER FINDS
By Khaosod English - 23 February 2026, 11:12

1771914513458.webp

BANGKOK — AllClear, a UK insurance company, has revealed research showing that taxi scams can occur anywhere and at any time, particularly when visitors appear unfamiliar with local fares.

Since December 2025, the travel insurer has analysed more than 450 Reddit posts and over 30,000 comments discussing taxi scams to identify the countries attracting the most complaints. The study found that travellers are most likely to report problems in Turkey, which generated 4,224 comments — nearly double the figure for India in second place with 2,301 comments.

Thailand ranked third with 2,169 comments, followed by Vietnam (1,741), Egypt (1,715), Australia (1,598), Mexico (1,367), Morocco (1,329), the United States of America (1,283) and Canada (995).

The top 15 also included France (957), Colombia (924), the Philippines (840), Italy (832) and Norway (799).

AllClear advised travellers to check local taxi rates before getting into a vehicle and to report any suspected scam to the appropriate authorities.

Mvh isan lover
Dom flesta taxichafisar är från Isaan i Thailand.

Dom flesta taxichafisar är från Isaan i Thailand.
Hej

Det finns åtminstone många i Bangkok området och jag försöker alltid få en chaufför från Isaan när vi är där, då fungerar allt bra och man behöver inte oroa sig för att bli lurad. :)

Men får jag en infödd Bangkokbo som chaufför vill jag helst byta bil och ta en annan, nästan samtliga gånger vi har råkat ut för oärliga chaufförer så har dessa inte varit från Isaan och inte talat Lao.

Mvh isan lover

Menar du att det inte fanns godkänd taxi i Pattaya innan Grab och Bolt kom till stan?
Runt 2014 hittade jag inte någon reguljär Taxi som körde på taxameter i Pattaya.
Bilarna från Bangkok hade inte licens där.
Men dom tog passagerare i retur till Bangkok minns jag.

Nu vet jag inte när Grab och Bolt började där?
Det kan du bättre.

Bolt kom först 2020 till Hua Hin.
Innan var det typ svarttaxi vid busstationen som gällde eller via någon som kände någon.

Hej

Det finns åtminstone många i Bangkok området och jag försöker alltid få en chaufför från Isaan när vi är där, då fungerar allt bra och man behöver inte oroa sig för att bli lurad. :)

Men får jag en infödd Bangkokbo som chaufför vill jag helst byta bil och ta en annan, nästan samtliga gånger vi har råkat ut för oärliga chaufförer så har dessa inte varit från Isaan och inte talat Lao.

Mvh isan lover

Att chaffisen snackar lao ser du genom vindrutan antar jag.
Skulle vara jobbigt om han tuggar igång på khmer och du inte kan berätta om hur du kan gräva diken i Isaan.

/ SatanG

Runt 2014 hittade jag inte någon reguljär Taxi som körde på taxameter i Pattaya.
Bilarna från Bangkok hade inte licens där.
Men dom tog passagerare i retur till Bangkok minns jag.

Nu vet jag inte när Grab och Bolt började där?
Det kan du bättre.

Bolt kom först 2020 till Hua Hin.
Innan var det typ svarttaxi vid busstationen som gällde eller via någon som kände någon.
Brukar stå metertaxi vid central festival, iaf förr, dock har jag aldrig vart med om att dom sätter på taxametern om dom kör inom Pattaya, då brukar man få ett fastpris men det är vanliga taxibilar med installerad taxameter.
Har även fått metertaxi flera gånger när bokat med bolt och grab men då det priset som sagts i appen inte taxametern påslagen.

Brukar stå metertaxi vid central festival, iaf förr, dock har jag aldrig vart med om att dom sätter på taxametern om dom kör inom Pattaya, då brukar man få ett fastpris men det är vanliga taxibilar med installerad taxameter.
Har även fått metertaxi flera gånger när bokat med bolt och grab men då det priset som sagts i appen inte taxametern påslagen.
Vilket eller vilka år?

Priset i appen gäller med Bolt och Grab.

Det jag minns är bara att det brukade stå ett gäng grön-gula taxibilar på second road utanför Villla Market. Var dom kom ifrån och när dom försvann har jag ingen aning om. Åkte bara en gång med en av dom och då gjordes priset upp innan man åkte.

Det jag minns är bara att det brukade stå ett gäng grön-gula taxibilar på second road utanför Villla Market. Var dom kom ifrån och när dom försvann har jag ingen aning om. Åkte bara en gång med en av dom och då gjordes priset upp innan man åkte.
Oftast bilar från Bangkok, dom häckade kvar för att slippa åka tomma tillbaka.
Fick en sån taxi från Pattaya till Don Muang för 1000 thb.

Fanns många i Hua Hin som sov i bilen lite utanför och väntade på kunder, fanns taxi-stånd där man bokade sån taxi, van eller buss eller via hotellet.
Men dom körde inte inom Hua Hin tätort.

Liknande trådar

J
Svar
21
Visningar
4 K
kjell.t
K
A
Svar
4