Thailand öppnar upp ytterligare

Hej

Läste precis i Bangkok Post att Mitsubishi elevators fabrik i Chon Buri gjorde sig av med 689 anställda p.g.a minskad försäljning orsakad av pandemin, men företaget var åtminstone så schyssta att dom gav en skaplig ersättning.

Mvh isan lover

Hej

Läste precis i Bangkok Post att Mitsubishi elevators fabrik i Chon Buri gjorde sig av med 689 anställda p.g.a minskad försäljning orsakad av pandemin, men företaget var åtminstone så schyssta att dom gav en skaplig ersättning.

Mvh isan lover
Samtidigt nyanställer de istället i Samut Prakan, sju tjänster på adminnivå och ett antal arbetare.
https://www.jobtopgun.com/หางาน/งานบริษัท-มิตซูบิชิ-เอลเลเวเตอร์-ประเทศไทย/company/5171?locale=en_TH
De strömlinjeformar organisationen för att få bättre ekonomisk bärighet.
Om jag minns rätt är de ett av företagen som just nu nybygger i industriområdet som byggs närmast mig här.
Målet i stort är att flytta bort viktig produktion från områden som kan få översvämning.
PS, jag sade inte att det inte beror på ekonomisk försämring med pandemin. Jag kompletterar med mer information runt detta, då produktionen i Chon Buri var planlagd att ev. läggas ned redan sedan tidigare.

Var på thaiambassaden i dag med frugan för att förnya hennes pass. Hade dessutom hoppats på lite positiv info om framtiden. De hade ett enkelt budskap: Läs den info som finns. De sa dock att man möjligen kunde hoppas på förbättringar i framtiden. Allt osäkert.
En svensk besökare hävdade dock att hans dam kanske skulle komma med ett flyg med Thai Air 14/10.
En sammanfattning: Brist på allt positivt just nu.
14/10 från vilken flygplats?
Jag har varit i kontakt med ambassaden och dom svarade att 1 gick den 11/10, jag fick erbjudande om plats på det.
Frågade dom om det gick annat flyg då jag inte skulle räcka det.
Fick svar igår från dom att för tillfället hade dom inga andra flyg från Norden planerade.
Får se om info kommer nästa vecka.

Jag har varit i kontakt med ambassaden och dom svarade att 1 gick den 11/10, jag fick erbjudande om plats på det.
Fick svar igår från dom att för tillfället hade dom inga andra flyg från Norden planerade.

14/10 är enda som går från Arlanda.
Är nog redan fullt, vet folk som fick sina platser på detta för 2 veckor sedan.

Köpenhamn går det ett i veckan i oktober.

Du kan hitta dem genom att söka på Thais hemsida från BKK, den flighten till Europa är en helt vanlig flight som man köper biljett som vanligt till. Men när planet går hemåt på eftermiddagen är det ambassaden som sköter om det.

14/10 är enda som går från Arlanda.
Är nog redan fullt, vet folk som fick sina platser på detta för 2 veckor sedan.

Köpenhamn går det ett i veckan i oktober.

Du kan hitta dem genom att söka på Thais hemsida från BKK, den flighten till Europa är en helt vanlig flight som man köper biljett som vanligt till. Men när planet går hemåt på eftermiddagen är det ambassaden som sköter om det.
OK, tack för infon, frågade ambassaden igår och fick inte den infon ifrån dom, bara att inget var planerat.
Skall jag kolla upp det och se om jag kan få en plats.
Vet du om det går att boka platser på retur tillbaks till Europa med?

En justering. 14/10 till en flygplats. Vet tyvärr inte vilken. Vet inte heller när det vänder till Thailand.

Hej

Mvh isan lover

Ja sjysst behandlat där, vanligt att japanska företag i Thailand lägger på mer än lagen säger.

/ SatanG

Ja sjysst behandlat där, vanligt att japanska företag i Thailand lägger på mer än lagen säger.

/ SatanG

Hej

Ja vad jag har förstått är det populärt att jobba åt Japanska företag, ordning och reda, schyssta villkor, rena och fina arbetsplatser, man utbildar sina anställda, o.s.v, precis som våra Svenska storföretag verksamma i Asien.

Mvh isan lover

OK, tack för infon, frågade ambassaden igår och fick inte den infon ifrån dom, bara att inget var planerat.
Skall jag kolla upp det och se om jag kan få en plats.
Vet du om det går att boka platser på retur tillbaks till Europa med?

Ambassaden säljer bara enkelbiljetter vad jag förstått. Så blir att boka returen som enkel också. Då har du flera att välja mellan Lufthansa, KLM, Qatar, Emirates köra flera maskiner i veckan från Thailand.

ThaiAir finns bara när de skall till Europa för rep.flighter.

Hej

Naga Fireballs festivalen i Nong Khai provins är tydligen inte inställd trots coronatider, 300 000 besökare sägs ha kommit för att ta del av festivalen och se eldkloten stiga upp ur Mekongfloden.

Kanske ska vi även se det som en del i öppnandet av Thailand att denna festival fick hållas trots viss risk för smittspridning.

Mvh isan lover

Stod på Amara hotell att room service var öppet för beställningar, kan man inte beställa alkohol på rummet?
Jag har iaf mailat dom nu och frågat om ett flyg veckan efter eller annan Europeisk flygplats.
Får se vad dom svara, dom var ju väldigt snabba på att svara igår med flyg.
Pratade med en som satt i hotellrumsarrest. Enligt honom var den starkaste ölen alkoholfri. Ingen sprit.
Undrar om personalen är mutbar.

Fast undrar om det skulle funka. Skulle inte inflationen äta upp vinsten på valutakursen?

En Leo skulle kanske fortfarande kosta like mycket i kronor.
Troligen inte. Då tappar de de kunderna som har sin lön i bath, alltså färre Thais har råd med Leo. Tvivlar starkt på att de vågar gå hela vägen, eftersom bryggeriet har sina kostnader i Thailand, . Troligen högre pris i bath men lägre i Kr.

Hej

Ja vår släkt och by har absolut påverkats av både först den annalkande lågkonjunkturen och sen pandemin, deras upplevelser stämmer mycket väl med den bild regering, ekonomer, banker och media ger, det är inte för att ”allt rullar på som vanligt” 17.5 miljoner människor har fått ekonomiskt stöd, samt att regeringen levererar det ena stödpaketet efter det andra, nu håller regeringen precis och lånar till ett nytt stödpaket som ska sjösättas under årets sista kvartal.

Även under 2021 säger regeringen nu att dom kommer att behöva låna och dela ut pengsr eftersom ekonomin inte kommer att hinna återhämta sig, totalt uppgår då lån och stöd enligt media till belopp i över 1 triljon.

Mvh isan lover
Då undrar jag var de lånar? Lånar de internationellt så innebär det tryck uppåt på Bathen, vilket lär följas av tryck neråt när lånen skall betalas. Är det från riksbanken så innebär det sedelpress och resultatet blir det inflation. Är det inhemska placerare så behöver det inte påverka Bathen

Då undrar jag var de lånar? Lånar de internationellt så innebär det tryck uppåt på Bathen, vilket lär följas av tryck neråt när lånen skall betalas. Är det från riksbanken så innebär det sedelpress och resultatet blir det inflation. Är det inhemska placerare så behöver det inte påverka Bathen

Hej

Är inte hundra på fördelningen men jag tror att det rör sig om både upplåning inom landet och lån ifrån World Bank samt Asian Development Bank.

Mvh isan lover

Samtidigt nyanställer de istället i Samut Prakan, sju tjänster på adminnivå och ett antal arbetare.
https://www.jobtopgun.com/หางาน/งานบริษัท-มิตซูบิชิ-เอลเลเวเตอร์-ประเทศไทย/company/5171?locale=en_TH
De strömlinjeformar organisationen för att få bättre ekonomisk bärighet.
Om jag minns rätt är de ett av företagen som just nu nybygger i industriområdet som byggs närmast mig här.
Målet i stort är att flytta bort viktig produktion från områden som kan få översvämning.
PS, jag sade inte att det inte beror på ekonomisk försämring med pandemin. Jag kompletterar med mer information runt detta, då produktionen i Chon Buri var planlagd att ev. läggas ned redan sedan tidigare.
Kan det vara ett teknikskifte. Ungefär som Volvo. Där gör de sig av med folk och samtidigt anställer.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp