Thailand öppnar upp ytterligare

Hej

Turismen sägs ju ändå utgöra 20% av BNP och miljontals familjer står ju utan arbete och inkomst, hur ska alla företagare med verksamhet inriktad på turism klara ytterligare ett år på sparlåga.

Mvh isan lover
Som många skrivit och visat siffror på till dig innan 20% av BNP.
Det är med den inhemska inräknad.
Den utgör ca. 7% och 13% internationell.
Så ser det ut i hela världen inte bara i Thailand, hela sydeuropa har stängt sin turism, skidorter stänger.
Alla länder i Asien har stängt för turism inte bara Thailand.
Även om Thailand tar bort karantän så blir det svårt då tex alla länder i Europa förutom Sverige har karantänskrav, så dom måste ändås sitta i karantän när dom kommer hem.
Samma gäller Asien alla länder har karantänskrav.
Tar Thailand in turister och smittan blossar upp som den gjort i Europa nu och man måste stänga ner.
Då drabbas inte bara turismen, då blir det som i våras igen, industrin stänger med, precis som den gjort i stora delar av EU nu.
Då har dom inget!

Som många skrivit och visat siffror på till dig innan 20% av BNP.
Det är med den inhemska inräknad.
Den utgör ca. 7% och 13% internationell.
Så ser det ut i hela världen inte bara i Thailand, hela sydeuropa har stängt sin turism, skidorter stänger.
Alla länder i Asien har stängt för turism inte bara Thailand.
Även om Thailand tar bort karantän så blir det svårt då tex alla länder i Europa förutom Sverige har karantänskrav, så dom måste ändås sitta i karantän när dom kommer hem.
Samma gäller Asien alla länder har karantänskrav.
Tar Thailand in turister och smittan blossar upp som den gjort i Europa nu och man måste stänga ner.
Då drabbas inte bara turismen, då blir det som i våras igen, industrin stänger med, precis som den gjort i stora delar av EU nu.
Då har dom inget!

Hej

Om den internationella turismen har så marginell påverkan på Thailands ekonomi, företag och befolkning som du säger så undrar man ju hur det kommer sig att Regeringen ser sig tvingade att dra igång så omfattande stödprogram, i ett av stödprogrammen, totalt omfattas ju närmare 20 miljoner människor av dessa pågående olika stöd dom innehåller allt ifrån ersättning för arbetslöshet, månadsvisa kontantstöd till subventioner på livsmedel.

Mvh isan lover

Hej

Om den internationella turismen har så marginell påverkan på Thailands ekonomi, företag och befolkning som du säger så undrar man ju hur det kommer sig att Regeringen ser sig tvingade att dra igång så omfattande stödprogram, i ett av stödprogrammen, totalt omfattas ju närmare 20 miljoner människor av dessa pågående olika stöd dom innehåller allt ifrån ersättning för arbetslöshet, månadsvisa kontantstöd till subventioner på livsmedel.

Mvh isan lover
13% är väl ingen marginell, är ju en stor påverkan men din bild kanske är lite överdriven.
Men sant att som idag när jag åkte ner till Pattaya, nedstängt och öde.
Men åker jag till grannstaden Laem Chabang så märkte jag inget av det, var inne där i Söndags, kändes som vanligt men det är ju en industri och hamnstad.
Kan tänka mig att ställen som Phuket, Koh Samui, Krabi tex är mycket värre dom saknar ju helt industri.

13% är väl ingen marginell, är ju en stor påverkan men din bild kanske är lite överdriven.
Men sant att som idag när jag åkte ner till Pattaya, nedstängt och öde.
Men åker jag till grannstaden Laem Chabang så märkte jag inget av det, var inne där i Söndags, kändes som vanligt men det är ju en industri och hamnstad.
Kan tänka mig att ställen som Phuket, Koh Samui, Krabi tex är mycket värre dom saknar ju helt industri.
Men skall ta och köra runt lite i Laem Chabang nån dag, kanske är mer nedstängt inne i stan, var bara runt köpcentrat men trafiken kändes som vanligt.

Inne i Pattaya är det inte så mycket trafik nu men en del vägarbeten.

Hej

Inte heller november blev någon succé för det s.k Special Tourist Visa (STV) programmet, bara 681 turister kommer att anlända under november månad, jämfört med det genomsnittliga antalet per månad som normalt ligger på 3.3 miljoner turister.

Rejoice Thailand. 681 tourists will arrive in November!

Published 21-11-2020
By The Thaiger
Rejoice Thailand. 681 tourists will arrive in November! | The Thaiger

PHOTO: You'll have all the beaches mostly to yourself, almost.

Rejoice, roll out the red carpet and sound the bells. Here they come! Thailand is about to be flooded with 681 tourists who have applied for, and received, the Special Tourist Visa. Ok, we’ll admit that’s the number is a bit down on last year’s monthly 3.3 million tourist arrivals (average). But, twisting the numbers like only the Tourist Authority of Thailand can, that’s more than DOUBLE last months’ total tourist intake.

Mvh isan lover

Hej

Inte heller november blev någon succé för det s.k Special Tourist Visa (STV) programmet, bara 681 turister kommer att anlända under november månad, jämfört med det genomsnittliga antalet per månad som normalt ligger på 3.3 miljoner turister.

Rejoice Thailand. 681 tourists will arrive in November!

Published 21-11-2020
By The Thaiger
Rejoice Thailand. 681 tourists will arrive in November! | The Thaiger

PHOTO: You'll have all the beaches mostly to yourself, almost.

Rejoice, roll out the red carpet and sound the bells. Here they come! Thailand is about to be flooded with 681 tourists who have applied for, and received, the Special Tourist Visa. Ok, we’ll admit that’s the number is a bit down on last year’s monthly 3.3 million tourist arrivals (average). But, twisting the numbers like only the Tourist Authority of Thailand can, that’s more than DOUBLE last months’ total tourist intake.

Mvh isan lover

Ser mysigt och exotiskt ut men apan verkar inte helt nöjd ändå. Finns ju ingen lätt stulen mat framför ögonen. Nu måste han skaffa mat på riktigt vilket är en större uppoffring än att stjäla från turisterna :)

Ser mysigt och exotiskt ut men apan verkar inte helt nöjd ändå. Finns ju ingen lätt stulen mat framför ögonen. Nu måste han skaffa mat på riktigt vilket är en större uppoffring än att stjäla från turisterna :)

Hej

Ja det ser onekligen ensligt ut, men för den som gillar strönder utan parasoll, solstolar och människor lär ju bli väldigt nöjd, läste för övrigt att bara i Pattaya uppges 300 000 som innan pandemin arbetade där ha lämnat staden och rest hem till sina hemprovinser, så det är nog inte bara turister som saknas numera.

Mvh isan lover

Hej

Ja det ser onekligen ensligt ut, men för den som gillar strönder utan parasoll, solstolar och människor lär ju bli väldigt nöjd, läste för övrigt att bara i Pattaya uppges 300 000 som innan pandemin arbetade där ha lämnat staden och rest hem till sina hemprovinser, så det är nog inte bara turister som saknas numera.

Mvh isan lover
Ja Pattaya är ödsligt och såg par tiggare gå och tigga vid stoppljusen.
Men när jag kommer ut ur Pattaya och kör norröver mot Laem chabang så ser det annorlunda ut.
Men Pattaya som bara har turism så är det hel dött och nedstängt.
Här nedanför oss på Sukhumvith håller dom på och bygger stor butik nu Do Home, liknande Home Pro.
Och här ser jag inget nedstängt men som jag skrev innan det här är inget turistområde, dom är mer beroende av industrin i Laem Chabang

Tog jag bort korten jag tog på Sukhumvith när jag stod i kö ca 5km norr om Pattaya, där var det mycke trafik åt båda håll dock.
Men inne i Pattaya så är det helt ok att köra nu.
Pattaya Nua så var det mesta stängt.
3rd road var med rätt nedstängd.
Beach road var det dock öppet och en del folk på stranden

Hej

Thailands turistmyndighet TAT räknar med ca 10 000 turister i år, vilket är en väldigt låg siffra men många befarar att inte ens så många lär sätta sig i karantän frivilligt.

Mvh isan lover

Hej

Thailands turistmyndighet TAT räknar med ca 10 000 turister i år, vilket är en väldigt låg siffra men många befarar att inte ens så många lär sätta sig i karantän frivilligt.

Mvh isan lover

Ja tar man bort turisterna innan nedstängningen så får de vara glada om de ens lyckas kravla sig upp på 4-siffrigt.

/ SatanG

Hej

Hur turister vill leva och på vilken nivå är ju personligt och det handlar ju inte bara om ekonomi utan beror på vilken typ av människa man är, tycker inte att det är rätt av en regering att försöka påverka vilka som ska få möjlighet att besöka landet genom högre ekonomiska krav.

Mvh isan lover
Helt i linje med att det skall vara förstaklassturister. Det har tidigare sagts att de som måste vända på slantarna inte är välkomna.

Såvida du inte räknar gruppen Thai nationalitet som vanliga turister. Det är INTE lätt komma till Sverige som turist om du kommer från ett land utanför Asien. Enorm mycket svårare än det är för en Svensk som vill åka till Thailand.
" Utanför och då i synnerhet från Asien så är det bildligt talat sju resor värre få resa till Sverige som Thai, jämfört med som Svensk resa till Thailand. "
den största skillnaden är krav på ekonomi. Tror att hundratusen bath på kontot är minimikrav utan garant. Skulle nog inte vara fel om Thailand ställde samma krav. alltså visa att medel finns för sin tid i Thailand.

Svårare för en Thai att få turistvisum till Sverige än för en Svensk till Thailand.
Frugan reste på turistvisum och Sverige har mycket högre krav än Thailand.
Man måste visa konto att man har viss summa för varje dag.
Man måste bifoga dokument där man beskriver var man skall bo varje dag och vad man skall göra dag för dag.
Man måste visa försäkring.
Flygbiljett t&r.
Hotellbokning.
Intervju när man lämnar in ansökan.
Detta är för turistvisum till Sverige inte inbjudan.
Låter nästan som visumansökan till gamla Sovjet.
Att ha resplanen detaljerat för varje dag är något som skulle få mig att avstå från att turista i något land. Att avvika från resplanen är något som kan få polisen att köra en till närmaste gräns om man skall hårdra det. det är sånt som jag inte vill bli drabbad av.

Hej

Det är just den gränsdragningen som är svår tycker jag när det handlar om Thailand, i många avseenden är ju Thailand fortfarande något av ett U-land och man kan leva bra men ändå extremt billigt där om man vill, andra väljer att leva lyxigare där och spenderar lika mycket på en dag som andra klarar sig på 7-14 dagar.

Som jag ser det utgör ju inte lågbudget turisterna något direkt problem heller, visst spenderar dom mindre per dag än andra grupper av resenärer, men dom spenderar ju ofta sina pengar på ställen dit inte många andra turister går, så även en lågbudget resenär som käkar på gatan, bor billigt och köper sin öl i en Thaiaffär gynnar ju landet.

Mvh isan lover
De som är lågbudget som lever enligt din beskrivning syns troligen inte i statskassan eftersom många av de här ställena antingen bara betalar schablonskatt eller nästan ingen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp