Thailand öppnar upp ytterligare

Hej

Att vaccinerade utgör samma hot och bidrar lika mycket till smittspridningen som ej vaccinerade verkar dock inte expertisen vara inne på, det påstås ju tvärtom att om vaccinerade överhuvudtaget sprider smittar så är det i mycket mindre omfattning än ej vaccinerade, hela idén med vaccinationspass är ju att dom vaccinerade ska kunna börja resa, gå på konserter, sportevenemang och umgås igen.

Mvh isan lover
Konstigt att din hjälte Tegnel säger tvärtom!!
Dock så minskar smittspridningen då du inte går runt och hostar och sprider.
Sen har det ju sagts att viruset överlever flera dygn på öppna ytor utan att intagit en kropp, så du kan få smittan på handen vid incheckning, torka dig runt kroppen och vara en vandrande smittokälla.
Vaccinet bekämpar inte det du har utvärtes.

Konstigt att din hjälte Tegnel säger tvärtom!!
Dock så minskar smittspridningen då du inte går runt och hostar och sprider.
Sen har det ju sagts att viruset överlever flera dygn på öppna ytor utan att intagit en kropp, så du kan få smittan på handen vid incheckning, torka dig runt kroppen och vara en vandrande smittokälla.
Vaccinet bekämpar inte det du har utvärtes.
Iofs bekämpar vaccinet ingenting så skrev fel som kan misstolkas så som ni gör ett vaccine lär ditt immunsystem.

Den 14-dagars karantänperioden skulle kvarstå för ankomster från områden där Covid-19-viruset har muterat, vilket är av globalt intresse, säger Dr Taweesilp
Nu finns de olika muterade varianterna i troligen alla länder.
Så med andra ord blir det ingen skillnad.
14 dagar för alla.

Nu finns de olika muterade varianterna i troligen alla länder.
Så med andra ord blir det ingen skillnad.
14 dagar för alla.
Tom i Thailand, det som sprids nu i England upptäcktes här på 3 fall för par veckor sen, man tror dock att man fick tag på dom i tid, men vem vet.
Dock är jag förundrad över att den inte spridit sig mer här, dock tror jag den gjort det men symtomen är mildare.
Jag har haft flera veckor med luktsinnesproblem, mycket mat och annars goa dofter som luktar rötet.
Läst att nåt man kan få som långvarig effekt efteråt.
Vi har alla vart sjuka under en 3 månadsperiod, sista 2 veckorna barnen.
Men bara milt.
Jag tror sjukdommen är här men folk dör inte.
Skulle väl tom säga att det är självklart att den är här, man testar aktivt i en provins och får flera tusen fall, men testas inte utanför.
Tror vi lever med den men på ett normalt sett här nere.

Läste någonstans, kan vart aftonbladet att Thailand kan redan haft en stor smitta men från ursprungsviruset från Wuhan vilket va mildare.
Men va spekulationer ingen vetenskaplig fakta, mig veterligen försigår ingen antikroppstest här

Sen kan det vara så, det har gällt vissa pester att sjukdommen har härjat i ett land för flera 100 år sen och immunitet har gått vidare i arvsmassan.

Läste att böldpest slagit ut i flera provinser i Indien förra året men att idag utgör den låg smittorisk för Europe pga arvsmassa sen pesttiden, stämmer det eller en skröna?
Dock enkel sjukdom att bota, man visste dock inte det då.

Tom i Thailand, det som sprids nu i England upptäcktes här på 3 fall för par veckor sen, man tror dock att man fick tag på dom i tid, men vem vet.
Dock är jag förundrad över att den inte spridit sig mer här, dock tror jag den gjort det men symtomen är mildare.
Jag har haft flera veckor med luktsinnesproblem, mycket mat och annars goa dofter som luktar rötet.
Läst att nåt man kan få som långvarig effekt efteråt.
Vi har alla vart sjuka under en 3 månadsperiod, sista 2 veckorna barnen.
Men bara milt.
Jag tror sjukdommen är här men folk dör inte.
Skulle väl tom säga att det är självklart att den är här, man testar aktivt i en provins och får flera tusen fall, men testas inte utanför.
Tror vi lever med den men på ett normalt sett här nere.
Hur funkar det med tester i Thailand? Är det något man enkelt kan boka eller hur funkar det? Här i Sverige är det smidigt att testa sig.

Första upptäcka fallet av UK varianten i Filippinerna är bara en dryg månad gammalt.
Det har spårats till en hemvändande filipino från UAE.
Den personen testade negativt innan avresa och även negativt vid ankomst och negativt efter slutförd karantän.
Den personen smittade 12 i sin omgivning som alla isolerades.
Nu är det massor av fler positiva av UK varianten och av Sydafrika varianten är det några hundra.
Då ska man tänka på att man testar inte särskilt för mutationer, utan ett visst urval positiva tester analyseras en extra gång så mörkertalet kan vara betydligt mera.
På några månader är ju UK varianten väldigt dominerande i Danmark och Norge.
Från årsskiftet fram till februari hade Filippinerna runt 1000 nya fall per dag,
16 mars 7000 nya och 19 mars 8000 fall.
Detta trots stopp för de flesta resor inom landet och väldiga restriktioner från utlandet rusar det iväg.
Man ser ju samma mönster i hela världen.

Hur funkar det med tester i Thailand? Är det något man enkelt kan boka eller hur funkar det? Här i Sverige är det smidigt att testa sig.
Ingen aning, i Bangkok har alla ASQ hotell eget avtal med sjukhus gällande tester och hantering av smitta.
Så skulle vara förvånad om nåt sjukhus där inte är med i rushen.
Jag antar du tänker på utlänning nu.
Annars skall alla Thai ha rätt till fri test och vaccinering men man gör som i Sverige delar upp det i grupper.
Dock tillhör turistorterna grupp 2 och Chonburi, Phuket, Kho Samui, Krabi kommer bli vaccinerade före alla andra.
Regeringen har även gått ut med att expats kommer ingå i vaccineringsprogrammet.
Skillnad mot Sverige, åker jag på jobb tex och stannar i Sverige är jag inte vaccinationsberättigad.
Måste va skriven i Sverige eller papperslös.

Första upptäcka fallet av UK varianten i Filippinerna är bara en dryg månad gammalt.
Det har spårats till en hemvändande filipino från UAE.
Den personen testade negativt innan avresa och även negativt vid ankomst och negativt efter slutförd karantän.
Den personen smittade 12 i sin omgivning som alla isolerades.
Nu är det massor av fler positiva av UK varianten och av Sydafrika varianten är det några hundra.
Då ska man tänka på att man testar inte särskilt för mutationer, utan ett visst urval positiva tester analyseras en extra gång så mörkertalet kan vara betydligt mera.
På några månader är ju UK varianten väldigt dominerande i Danmark och Norge.
Från årsskiftet fram till februari hade Filippinerna runt 1000 nya fall per dag,
16 mars 7000 nya och 19 mars 8000 fall.
Detta trots stopp för de flesta resor inom landet och väldiga restriktioner från utlandet rusar det iväg.
Man ser ju samma mönster i hela världen.
Norge hade i förrgår 1050 fall på ett dygn, högsta dom haft och inne i en 3dje våg.
I Oslo idag får man max bjuda hem 2 personer till bostad.

Själv har jag stor tilltro till vaccin som i princip redan har utrotat en rad sjukdomar,
Det är väl bara smittkoppor som har "utrotats"? Polio finns tyvärr kvar i MÖ och TBC m fl är också förekommande på olika håll. Influensa/förkylningsvirus kan vi bara glömma att utrota med vaccinering.

Men visst så minskar frekvensen genom vaccinering, t ex för mässlingen, men det debatteras om det är de medicinska framstegen eller de sociala/hygieniska dito som har förbättrat folkhälsan dramatiskt.

Det är väl bara smittkoppor som har "utrotats"? Polio finns tyvärr kvar i MÖ och TBC m fl är också förekommande på olika håll. Influensa/förkylningsvirus kan vi bara glömma att utrota med vaccinering.

Men visst så minskar frekvensen genom vaccinering, t ex för mässlingen, men det debatteras om det är de medicinska framstegen eller de sociala/hygieniska dito som har förbättrat folkhälsan dramatiskt.
TBC och Mässling skördar mycket fler liv i SOA än Covid19 även idag.
Trots att det finns fungerande vaccin.
Vad gäller HIV, Malaria, Zika, Dengue så har ingen lyckats sen väldigt lång tid tillbaka.
Dengue skördar fortfarande fler liv i tropikerna än vad Covid19 gör.
Helt rätt så minskar många bakteriella och sjukdomar orsakade av olika virus just på grund av bättre hygien och mindre trängsel.

Ingen aning, i Bangkok har alla ASQ hotell eget avtal med sjukhus gällande tester och hantering av smitta.
Så skulle vara förvånad om nåt sjukhus där inte är med i rushen.
Jag antar du tänker på utlänning nu.
Annars skall alla Thai ha rätt till fri test och vaccinering men man gör som i Sverige delar upp det i grupper.
Dock tillhör turistorterna grupp 2 och Chonburi, Phuket, Kho Samui, Krabi kommer bli vaccinerade före alla andra.
Regeringen har även gått ut med att expats kommer ingå i vaccineringsprogrammet.
Skillnad mot Sverige, åker jag på jobb tex och stannar i Sverige är jag inte vaccinationsberättigad.
Måste va skriven i Sverige eller papperslös.
Nja tänkte mest på när du skrev att ni i familjen hade varit sjuka. I Sverige loggar man in på 1177 och bokar sitt test enkelt och smidigt. Jag har testat mig en gång. Bokade på morgonen och fick en tid 10:40 samma dag. Testet visade negativ så vanlig bondförkylning. Undrade om det var något liknande system hos er men låter inte så.

Här uppe i Loei ringer man till sjukhuset om man misstänker något, dom kommer och hämtar dej för test. Om man misstänker skall man inte åka in själv( kan smitta ) dom hämtar

Nja tänkte mest på när du skrev att ni i familjen hade varit sjuka. I Sverige loggar man in på 1177 och bokar sitt test enkelt och smidigt. Jag har testat mig en gång. Bokade på morgonen och fick en tid 10:40 samma dag. Testet visade negativ så vanlig bondförkylning. Undrade om det var något liknande system hos er men låter inte så.
Nej vi höll oss hemma, tänkte hålla äldste hemma längre men skolan skrev no problem.
Tro inte på allt du läser i media.
Är inte så strikt här.
Samma med kontrollerna som skulle va längs vägarna, dom satt mer och kolla i mobilen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp