Thailand: Tsunamisystem behöver underhåll

Lara Croft

Medlem
Thailands system för tsunamivarningar är i stort behov av underhåll, enligt en företrädare för landets katastrofmyndighet. Omkring 70–80 procent av systemet, eller cirka 2.000 delar, behöver ses över. Bland annat måste batterier bytas ut.

Källa: DN

Ja dom drabbades , men dom var också dom smartaste dom tog ju båtarna och segla ut på öppet vatten
Mina Foton 11997.JPG
Mina Foton 11998.JPG
Mina Foton 12097.JPG
P1230061.jpg

Stack dom ut på öppet djupare vatten så märkte nog inte ens av den.
På öppet djupt vatten är tsunamin bara en lång dyning kanske en halvmeter hög
Det är när alla dessa vattenmassor pressas upp med den kraften på grunt vatten den reser sig då har vattnet ingen annan väg att ta och den bryter in med en enorm kraft.

Jag var inte i Thailand då, men en kompis dog där i Khao Lak när han skulle hjälpa ett barn som flöt förbi. Usch.:'(

Jag var med om det men inte i Thailand utan Indien. Som tur var befann jag mig inne i Chennai (Tamil Nadu) sydöstra Indien. Chennai är ju en megastad och vattnet nådde inte hela vägen in i city, samt att det redan fanns vågbrytare längs den enorma beachen där som stoppade upp det mesta.

Där den slog in var förödelsen stor, bara 10 mil söder om Chennai jämnades en hel stad 10000 dog där. Själv hade jag tänkt åka till Galle på Sri Lanka som drabbades värst men jag ångrade mig. Ja lite som avgör tid och plats, slump och tillfälle, närhelst kan katastrofen slå till, livet är skört, så är det ju.

Var dag i livet är en vinstlott, det får vi aldrig glömma!

Som jag och min kompis som hade bestämt att vi skulle åka från Phi-Phi till Koh Lanta på morgonen..
Han var så bakis så han orkade inte ta sig till hamnen..
Det blev våran räddning..?? Vi hade annars varit där på piren som spolades bort..
Bungalowen jag bodde i var en av totalt 3 som klarade sig på den resorten.. (PhiPhi Paradise Pearl Resort)

Som jag och min kompis som hade bestämt att vi skulle åka från Phi-Phi till Koh Lanta på morgonen..
Han var så bakis så han orkade inte ta sig till hamnen..
Det blev våran räddning..?? Vi hade annars varit där på piren som spolades bort..
Bungalowen jag bodde i var en av totalt 3 som klarade sig på den resorten.. (PhiPhi Paradise Pearl Resort)

Ja ibland undrar man om man inte trots allt skulle ta och bli religiös:)

Syrran blev nästan religiös. Hon och familjen var ytterst nära att stryka med, dom befann sig på Khao Lak när tsunamin kom. Hade den kommit en knapp timme senare hade dom inte haft en chans. Dom var ute på en dyk- och snorkeltur när vågen kom, märkte att något konstigt hände i vattnet och blev uppkallade i båten. Därifrån såg dom hur vågorna slog in mot land, det tog tid innan syrran kunde berätta om de fruktansvärda scenerna.

Dom hade änglavakt men tyvärr var inte alla lika lyckosamma. Måtte varningssystemen iståndsättas snarast så att detta inte sker en gång till.

Ja hur mycket är ett liv värt i Thailand?? Kanske mest beroende på hur mycket tillgångar man har, och vilken ställning man har i detta samhället här...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp