Tirak ska ta körkort

Ja, i max ett år som thaimedborgare, är hon svensk medborgare nej.
Hon är Thaimedborgare, så ett år, hur räknas det?
Hon åker till Sverige på UT-besök i 6 månader till sommaren 2018.
Kan hon köra lagligt med Thai-körkort sommaren 2019 i 6 månader igen och inget mer sedan?

Hur är det med Thai MC-körkort, kan man köra även tung MC lagligt i Sverige med den?

Hon är Thaimedborgare, så ett år, hur räknas det?
Hon åker till Sverige på UT-besök i 6 månader till sommaren 2018.
Kan hon köra lagligt med Thai-körkort sommaren 2019 i 6 månader igen och inget mer sedan?

Hur är det med Thai MC-körkort, kan man köra även tung MC lagligt i Sverige med den?
Har du tänkt sätta tanten på en tung MC?

Tror det är ett år efter datum på inresan hon kan köra på thai kk, åker hon hem så blir det väl en ny hemresa nästa gång, men kolla för säkerhets skull med trafikverket.

Ja, i max ett år som thaimedborgare, är hon svensk medborgare nej.
Du får gärna visa var detta står Kurant , vad jag vet så finns inget om medborgarskap , tycker vi har dragit detta i långbänk förut , men felupplysning är fel ,, jag kan som Svensk och Svensk medborgare köra på Thaikörkort , Förutsättningar är
Inte skriven i Sverige ,
Ej innehavare av giltigt Svenskt Körkort
Kan även köra fram till ett år efter jag skrivit in mig

Detta är det som gäller för KK innehavare utanför de ländermed KK som kan användas obegränsat inom Sverige /Europa
Det är i alla fall vad jag funnit , ingenting om medborgarskap

Från transportstyrelsen.se

Hur länge får jag köra med mitt utländska körkort innan jag måste skaffa ett svenskt?

Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat utanför EES är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd här sedan mer än ett år. Så länge du inte är folkbokförd i Sverige finns ingen begränsad tid för hur lång tid du får köra i landet. Om du har ett utländskt körkort utfärdat i en stat inom EES får du fortsätta köra så länge det körkortet är giltigt.

https://www.transportstyrelsen.se/s...och-svar-om-korkort/utlandska-korkort/#138962

Du får gärna visa var detta står Kurant , vad jag vet så finns inget om medborgarskap , tycker vi har dragit detta i långbänk förut , men felupplysning är fel ,, jag kan som Svensk och Svensk medborgare köra på Thaikörkort , Förutsättningar är
Inte skriven i Sverige ,

Detta är det som gäller för KK innehavare utanför de ländermed KK som kan användas obegränsat inom Sverige /Europa
Tycker det är en hel del som tror här... Det finns uppgifter att hämta , orkar inte stöta och blöta detta igen :)

Från transportstyrelsen.se

Hur länge får jag köra med mitt utländska körkort innan jag måste skaffa ett svenskt?

Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat utanför EES är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd här sedan mer än ett år. Så länge du inte är folkbokförd i Sverige finns ingen begränsad tid för hur lång tid du får köra i landet. Om du har ett utländskt körkort utfärdat i en stat inom EES får du fortsätta köra så länge det körkortet är giltigt.

https://www.transportstyrelsen.se/s...och-svar-om-korkort/utlandska-korkort/#138962
Ungefär som jag skrev då vännen ;)

Gumman tog sitt KK för bil i Pattaya , Körskolan tog 5000 thb , då hade jag kört med henne ganska mycket innan ,körkortet klarade hon perfekt , masor med frågor, men hon pluggade hårt , dyslektisk som hon är ..Och det stämmer 5x2timmar var det som gällde :)

Har du Phonta koll på angående Thai MC-körkort, kan man köra även den tyngsta MC i Sverige med Thai MC-körkort?

Jag hittar inget svar på den frågan hos Transportstyrelsen.se
Det kan jag inte svara på faktiskt ,men vad jag kan förstå så får du köra all MC på Thaikortet , hur skall Svensk polis kunna avgöra vilken MC som det gäller för, i Thailand finns ju bara ett KK för MC , ALLA typer av MC oavsett CC , då gäller detta ju även i Sverige kan tyckas

DVS det som gäller i Thailand med Thai KK gäller även här då du kör påThai KK

Det kan jag inte svara på faktiskt ,men vad jag kan förstå så får du köra all MC på Thaikortet , hur skall Svensk polis kunna avgöra vilken MC som det gäller för, i Thailand finns ju bara ett KK för MC , ALLA typer av MC oavsett CC , då gäller detta ju även i Sverige kan tyckas

DVS det som gäller i Thailand med Thai KK gäller även här då du kör påThai KK

Jag skickade frågan till Transportstyrelsen.se nu, för säkerhetsskull.

Inte skriven i Sverige ,

Var inte riktigt jag besvarade, men du har rätt i detaljerna.
Jag avsåg att då hon ska komma hit på 6 månader så är hon inte knappast svensk medborgare, men jag ska bättra mig och skriva mer än en rad så inga missförstånd uppstår igen.

Over and out....

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar
20