Uppehållstillstånd i Sverige

Jag tror inte det finns så många kryphål längre.

Hörde i veckan att bara få ett arbetstillståndet tull Sverige där ett stort företag är garant rar numera sju månader minst. Tog tidigare två veckor. Är det något MIG inte är bra på så är det att rama upp vid behov.

Typiskt statligt verk. Skulle nog inte skada att tillåt konkurrens inom detta område.

Jo, det ser ut att få bli en sväng till Taiwan och jobba i ett år till eller så och vänta på uppehållstillstånd efter giftermål, helt enkelt. Får väl leva med det om det är helkört i övrigt. Timingen är väl i övrigt kanske inte världens bästa, med tanke på hur det ser ut med arbetsbörda för Migrationsverket, men vad gör man.

Är det förresten inte försörjningsplikt och grejer på gång även för svenska medborgare nu i Juli? Kan ju bli fruktansvärt "kul" och se hur det hanteras.

Möjlighet att resa till Sverige under väntan på beslut om uppehållstillstånd. Nytt.
Du som väntar på beslut om uppehållstillstånd har nu möjlighet att ansöka om visum för att tillfälligt besöka Sverige. Även du som väntar på beslut om förlängning av ditt uppehållstillstånd och befinner dig utanför Sverige har möjlighet att ansöka om visum för att resa tillbaka till Sverige under väntetiden.

Du som väntar på beslut om uppehållstillstånd
Det kan ta lång tid att få beslut om uppehållstillstånd. Det kan finnas skäl för dig att under en kortare tid vilja besöka din familj eller anhörig innan du har fått ett beslut om uppehållstillstånd. Du kan då ansöka om visum för ett tillfälligt besök. Det är däremot viktigt att du återvänder hem i samband med att det tillfälliga visumet slutar att gälla. Uppehållstillstånd beviljas normalt inte så länge du är kvar i Sverige.

Du som väntar på beslut om förlängning av uppehållstillstånd
Du som väntar på beslut om förlängning av ditt uppehållstillstånd och tillfälligt lämnar Sverige strax innan eller under en pågående ansökan kan ha svårt att komma in i Sverige igen utan ett giltigt uppehållstillstånd. Om du har ansökt om förlängning innan tillståndet gått ut har du möjlighet att ansöka om ett visum för att kunna resa tillbaka till Sverige för att där invänta ditt beslut.

Du ansöker om visum på en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land du befinner dig i.

Mvh Thaikonsult

Handläggningstiderna varierar en del mellan Migrationsverkets olika enheter som tidigare påpekats här.

Är man gift föreligger en presumtion - en rätt till uppehållstillstånd om inte Migrationsverket kan påvisa att äktenskapet är ett skenäktenskap. Presumtionen gör att handläggningsförfarandet är förenklat till skillnad från de sökande som söker som pojk/flickvän där Migrationsverket är skyldiga att göra en riktig seriositetsutredning.

Handläggningstiderna för gifta varierar en hel del från några månader till över halvåret. Mycket beror på hur komplett ansökan är, vad frun svarat på sin intervju hos ambassaden och om äktenskapet är registrerat i bägge landerna.

Som tidigare påpekats håller Malmö tätplatsen med de kortaste handläggningstiderna för gifta. Solna är ganska slöa och Göteborg ligger mitt emellan. Om man nu ska försöka sig på någon statistik i frågan.

Sedan ska man inte vara rädd för att jaga fatt i handläggaren och försöka skynda på ärendet lite.

Mvh Thaikonsult

Har nu min Thailändska flickvän här i Sverige under 6 månader.
Hur bär vi oss åt på bästa sätt att förlänga tiden resp. söka uppehållstillstånd under längre tid samt arbetstillstånd?

Måste hon verkligen åka tillbaka till Thailand för att söka?
Hur lång tid tar detta ungefär?

Onödiga utgifter anser jag.

Jag kollade precis det stog 14-15 månader på UT
Men jag kollade om man ansökt via webben det är kanske därför det visar olika tider?
Jag kollade om man gick till ambassaden, men då kan man samtidigt fråga/boka tid för hennes intervju som man kan då få på ca: 7-10 dagar

14-17 månader fick jag om man lämnade in papperen på nätet, men allt beror på vilka alternativ man klickar på

Senast ändrad:
Har nu min Thailändska flickvän här i Sverige under 6 månader.
Hur bär vi oss åt på bästa sätt att förlänga tiden resp. söka uppehållstillstånd under längre tid samt arbetstillstånd?

Måste hon verkligen åka tillbaka till Thailand för att söka?
Hur lång tid tar detta ungefär?

Onödiga utgifter anser jag.
Har du förlängt 3 mån besöksvisum redan?
Kan ju göra ansökan innan hon åker hem på webben för måste åka hem...har du dock redan förlängt visumet kommer de neka fler besöksvisum numera...annars kunde hon kommit hit på besök 3 mån igen.

Då vart det till slut klart med ett UT för gumman efter att ha väntat i 15 månader. Dock så har hon inte fått något kort än så hon får vänta lite på att komma hit, men å andra sidan så måste ju dottern få ett pass först, men jag tror hon blir glad imorgon när jag berättar det för henne att hon snart kan packa väskorna

Då vart det till slut klart med ett UT för gumman efter att ha väntat i 15 månader. Dock så har hon inte fått något kort än så hon får vänta lite på att komma hit, men å andra sidan så måste ju dottern få ett pass först, men jag tror hon blir glad imorgon när jag berättar det för henne att hon snart kan packa väskorna
Äntligen, grattis till er! Det var banne mig på tiden, nu kan ni bli en familj på riktigt om uttrycket tillåts. :wai:

Jädrans gott att höra! Äntligen!!!

Det var på tiden, med tanken på att dom hade plitat ner ett A-4 papper med fördelar för UT't

Har tänkt på er faktiskt. Skönt att väntan är över. Förbered er på väntan att få ett personnummer när hon väl kommer till Sverige. Sen är det väntetid på att få id-kort. Sverige är inte vad det brukade vara. Men självklart blir det skönt för er att kunna vara tillsammans hela familjen!!! Jätteglad för er.

Har tänkt på er faktiskt. Skönt att väntan är över. Förbered er på väntan att få ett personnummer när hon väl kommer till Sverige. Sen är det väntetid på att få id-kort. Sverige är inte vad det brukade vara. Men självklart blir det skönt för er att kunna vara tillsammans hela familjen!!! Jätteglad för er.
Jo, det kan ta tid med personnummer, men under tiden så kan hon ta hand om dottern, och dom kan hälsa på farmor och vad dom nu vill göra tills hon fått det

Liknande trådar

Tillbaka
Topp