Uppehållstillstånd i Sverige

Jag förstår, vad du menar, men funderar på, om det finns andra möjligheter än att göra en begäran enligt Nya Förvaltningslagen ?

Jag är bara rädd för, om det skulla leda till ett automatisk avslag på ansökan, jag läste ju, vad nmax och du skrev tidigare:

""
nmax sa:

Att efter 6 mån kan du slå näven i bordet å kräva besked, blir dom snea då och tycker att du e en jobbig fn så ger dom avslag så är dom av med dig.

Ja, det är min tolkning också.
Men jag tror att ett avslag måste grunda sig på något. ""

Uppfyller du kraven?
Om svaret är ”Ja”, så ser jag inte några problem.
Har du inkomst- eller bostadsproblem, så hade jag nog avvaktat.

Jag menar, att jag uppfyller kraven, har hus med 4 rum, kök ock badrum,inga lån, inkomst drygt 22.000 sek före skatt, det borde vara tillräkligt, menar jag.

Ja, du verkar ju inte ha några större fasta utgifter, så då är nog 22k tillräckligt.
Jag förutsätter att ni känner varandra relativt gott, då det verkar vara en bra stund sedan ni sökte UT.

Dom kan inte ge avslag för att du är en jobbig jävel. Dom bör kunna motivera avslaget lite bättre än så.

• Like
Reactions: PDT
Ja, du verkar ju inte ha några större fasta utgifter, så då är nog 22k tillräckligt.
Jag förutsätter att ni känner varandra relativt gott, då det verkar vara en bra stund sedan ni sökte UT.

Dom kan inte ge avslag för att du är en jobbig jävel. Dom bör kunna motivera avslaget lite bättre än så.
Ja, vi känner varandra gott, 34 månader sedan vi träffades, och jag har stannat i Thailand i hälften av den tid tillsammans med henne, vi är gifta sedan 2 år, äktenskapet registrerat i Sverige, vi har ett gemensamt språk (engelska), så vi tyckar, att vi har ett bra utgångspunkt för att leva tilsammans i Sverige.

Ja, vi känner varandra gott, 34 månader sedan vi träffades, och jag har stannat i Thailand i hälften av den tid tillsammans med henne, vi är gifta sedan 2 år, äktenskapet registrerat i Sverige, vi har ett gemensamt språk (engelska), så vi tyckar, att vi har ett bra utgångspunkt för att leva tilsammans i Sverige.

Då ser jag inga större problem. Känner dock inte till det ekonomiska kraven eller om du har barn som kostar dig pengar varje månad.

Nåja, kraven kan du ju kolla upp och anser du dig uppfylla dessa så skickar du in pappret

• Like
Reactions: PDT
Hej ! Jag gifte mig i Bankok för 2 månader sedan och min fru har sökt uppehållstillstånd i sverige vi har inga barn som skall söka uppehållstillstånd och på deras hemsida får man information att det skall ta 7-9 månader att få uppehållstillstånd. Kan någon ge mig info om det verkligen behövet ta så lång tid ? / Odis
Hej!
Jag har väntat snart 7 månader på att min tjej ska komma hit. 2 års uppehållstillstånd. Barnen är vuxna. Efter 6 månader, kom det papper från migrationmyndiheten att dom ville ha kompletterande uppgifter.
En som väntar

Hej!
Jag har väntat snart 7 månader på att min tjej ska komma hit. 2 års uppehållstillstånd. Barnen är vuxna. Efter 6 månader, kom det papper från migrationmyndiheten att dom ville ha kompletterande uppgifter.
En som väntar
Att dom begär in kompletterande uppgifter är ett gott tecken, då har dom börjat handlägga ärendet. I kompisens fall gick det ganska fort efter MIG:s första kontakt. Lycka till!

Utan att vara negativ , mennågot att tänka på är att som jag tror så kommer hon inte som det ser ut att släppas in ens med ett UT om hon inte är bosatthär och kan visa på detta, är hon bosatt i landet så ok annars stopp på Arlanda, Om det inte är så att regringen har släppt helt nu och öppnat upp Sverige fråb omvärlden, har inreseförbudet hävts, vad jag vet så är det förlängt till den sista denna månad, hoppas då på att det försvinner helt

Utan att vara negativ , mennågot att tänka på är att som jag tror så kommer hon inte som det ser ut att släppas in ens med ett UT om hon inte är bosatthär och kan visa på detta, är hon bosatt i landet så ok annars stopp på Arlanda, Om det inte är så att regringen har släppt helt nu och öppnat upp Sverige fråb omvärlden, har inreseförbudet hävts, vad jag vet så är det förlängt till den sista denna månad, hoppas då på att det försvinner helt
Inreseförbudet gäller inte längre för dom med relationer såsom UT efter vad jag förstår.

Hon kommer in med Ut, inga problem,
nya undantag från den 8:e juni där det står att utlänningen inte behöver vara bosatt i Sverige innan inresan.
Min tjej och hennes två döttrar kom den 14:e med 2 åriga färska UT. Fick några frågor i Amsterdam om vart hon skulle , hon svarade bara att hon skulle hem sen så fick hon visa UT-kortet och fick stämpel i passet. När hon landade i Sverige så var inte ens gränskontrollen bemannad så det var bara att gå vidare till väskhämtningen.
Kan vara bra att ha beslutet från migrationsverket med sig utskrivet för att visa gränspolisen om dom vill ha någon sorts bevis på familjeanknytningen

Min flickvän har fått uppehållstillstånd nu från den 2/3.
Men hur funkar den när hon sen ska söka permanent uppehållstillstånd.
För vad jag har förstått så ska hon ha varit i Sverige i 2 år för att få permanent uppehållstillstånd. Men de är ju omöjligt eftersom hon måste vänta på kortet i 4 veckor. Hon planerar att komma hit 6-7 veckor efter hon fick beslutet.
Kommer detta påverka hennes beslut om ett permanent uppehållstillstånd?

Min flickvän har fått uppehållstillstånd nu från den 2/3.
Men hur funkar den när hon sen ska söka permanent uppehållstillstånd.
För vad jag har förstått så ska hon ha varit i Sverige i 2 år för att få permanent uppehållstillstånd. Men de är ju omöjligt eftersom hon måste vänta på kortet i 4 veckor. Hon planerar att komma hit 6-7 veckor efter hon fick beslutet.
Kommer detta påverka hennes beslut om ett permanent uppehållstillstånd?
Kom i håg sök svenskt personnummer samma dag hon anländer, lycka till

Hej, är det någon som känner någon thailändare som rest med UT från Thailand till Sverige nyligen?
Min fru och hennes två barn ska flytta hit, flyger via Finnair. Första gången dom kommer hit med UT.
Som jag tolkar det så ska dom inte behöva visa covid test och dom ska också släppas in utan problem då dom alla har UT. Jag är dock intresserad av att höra erfarenheter, särskilt intresserad av var som kollar görs, typ om man måste stå och bevisa massa grejer vid incheckningen osv. Jag misstänker att passkontrollen endast kommer ske vid flygbytet i Finland?

Kan inte uttala mig säkert om Covidtest och vad som skall bevisas.

Däremot kan jag bekräfta att passkontrollen sker i Finland, av finsk personal, då det är EU-gränsen som passerats.

Du skall nog kolla upp det noga och ha pappren med vad som gäller utskrivna till dem, så det inte blir tjafs i incheckningen i Bangkok.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp