A
Anonym
Gäst
Tyvärr skulle ju alla politiker och militärer sitta fängslade då!Hej
Håller i princip med, men det tragiska med Thailand är när den lilla demokrati som ändå existerar periodvis sätts ur spel och återkommande ersätts av perioder med militärdiktatur, dessa kupper innebär ju att landet aldrig kan gå framåt och utvecklas inom en rad områden.
Dessutom är det ju den stora majoriteten som drabbas och en liten minoritet som tjänar på dessa kupper, själv skulle jag naturligtvis vilja se ett slut på dessa kupper och att dom som försöker hindra en demokratisk utveckling straffas mycket hårt och fängslas på livstid.
Att det som utlänning ingår att blunda för det orättvisa klassamhället, korruptionen, laglösheten och militärens kupper o.s.v om man vistas i Thailand period is eller på heltid håller jag inte med om, tycker själv att man ska se den med öppna ögon och ta alla chanser att påtala att det är fel och att åtgärder mot detta borde vidtas.
Men självklart måste man till viss del anpassa sig till dom förhållanden som råder i ett land, men det innebär ju inte att man ska vara positiv till och acceptera korruption, laglöshet, orättvisorna som klassamhället medför eller militära övergrepp på demokratin och förtryck av medborgarna.
För en som mig med familjen och vännerna tillhörande den fattiga delen av befolkningen så är det självklart att jag tar parti för dessa och ger mitt stöd till en demokratisk utveckling i landet, där folket själva får bestämma väg in i framtiden, med diktstur är det en liten rik elit som med militärens hjälp tvingar på en stor majoritet en politk som dom själva inte har valt.
Mvh isan lover
Jag tycker det är konstigt att världssamfundet inte sätter hårdare krav på Thailand och försöker hjälpa till att lösa problemen. Om världssamfundet skulle införa sanktioner mot Thailand skulle det på sikt hjälpa,enligt mig. Sen skulle nog Thailand behöva ha hjälp av internationella rådgivare, eller styras ett tag av en internationell konstellation som bygger upp ett icke korrupt samhälle, rensar upp bland de som skott sig och bygger upp en ny militär. Visst är det drastiska åtgärder men att ha en militär som åter och åter igen går in och tar makten och skor sig själva så fort de andra partierna har skott sig, leder bara till sämre utveckling för befolkningen och enbart hjälper de redan välställda.
Jag stötar inte en diktatur, oavsett om den är bättre än politikernas tama försök.
Vet att det finns många som tycker om dagens lösning, tyvärr är jag inte en av dem.