Valet i Thailand skjuts upp till nästa år

Hej

Håller i princip med, men det tragiska med Thailand är när den lilla demokrati som ändå existerar periodvis sätts ur spel och återkommande ersätts av perioder med militärdiktatur, dessa kupper innebär ju att landet aldrig kan gå framåt och utvecklas inom en rad områden.

Dessutom är det ju den stora majoriteten som drabbas och en liten minoritet som tjänar på dessa kupper, själv skulle jag naturligtvis vilja se ett slut på dessa kupper och att dom som försöker hindra en demokratisk utveckling straffas mycket hårt och fängslas på livstid.

Att det som utlänning ingår att blunda för det orättvisa klassamhället, korruptionen, laglösheten och militärens kupper o.s.v om man vistas i Thailand period is eller på heltid håller jag inte med om, tycker själv att man ska se den med öppna ögon och ta alla chanser att påtala att det är fel och att åtgärder mot detta borde vidtas.

Men självklart måste man till viss del anpassa sig till dom förhållanden som råder i ett land, men det innebär ju inte att man ska vara positiv till och acceptera korruption, laglöshet, orättvisorna som klassamhället medför eller militära övergrepp på demokratin och förtryck av medborgarna.

För en som mig med familjen och vännerna tillhörande den fattiga delen av befolkningen så är det självklart att jag tar parti för dessa och ger mitt stöd till en demokratisk utveckling i landet, där folket själva får bestämma väg in i framtiden, med diktstur är det en liten rik elit som med militärens hjälp tvingar på en stor majoritet en politk som dom själva inte har valt.

Mvh isan lover
Tyvärr skulle ju alla politiker och militärer sitta fängslade då!

Jag tycker det är konstigt att världssamfundet inte sätter hårdare krav på Thailand och försöker hjälpa till att lösa problemen. Om världssamfundet skulle införa sanktioner mot Thailand skulle det på sikt hjälpa,enligt mig. Sen skulle nog Thailand behöva ha hjälp av internationella rådgivare, eller styras ett tag av en internationell konstellation som bygger upp ett icke korrupt samhälle, rensar upp bland de som skott sig och bygger upp en ny militär. Visst är det drastiska åtgärder men att ha en militär som åter och åter igen går in och tar makten och skor sig själva så fort de andra partierna har skott sig, leder bara till sämre utveckling för befolkningen och enbart hjälper de redan välställda.

Jag stötar inte en diktatur, oavsett om den är bättre än politikernas tama försök.

Vet att det finns många som tycker om dagens lösning, tyvärr är jag inte en av dem.

Tyvärr skulle ju alla politiker och militärer sitta fängslade då!

Jag tycker det är konstigt att världssamfundet inte sätter hårdare krav på Thailand och försöker hjälpa till att lösa problemen. Om världssamfundet skulle införa sanktioner mot Thailand skulle det på sikt hjälpa,enligt mig. Sen skulle nog Thailand behöva ha hjälp av internationella rådgivare, eller styras ett tag av en internationell konstellation som bygger upp ett icke korrupt samhälle, rensar upp bland de som skott sig och bygger upp en ny militär. Visst är det drastiska åtgärder men att ha en militär som åter och åter igen går in och tar makten och skor sig själva så fort de andra partierna har skott sig, leder bara till sämre utveckling för befolkningen och enbart hjälper de redan välställda.

Jag stötar inte en diktatur, oavsett om den är bättre än politikernas tama försök.

Vet att det finns många som tycker om dagens lösning, tyvärr är jag inte en av dem.

Hej

Håller med om det mesta du tar upp, själv skulle jag också gärna se att Thailand fick och tog emot hjälp utifrån för att lösa olika problem och komma på rätt demokratisk väg, men tyvärr är det i princip omöjligt eftersom Thsiländare anser sig kunna och klara allt själv och aldrig tar emot hjälp.

Glad att du precis som jag inte är en av dom som inte stöder militärdiktatur och förtryck oavsett resultatet, hade militärdiktatur varit bra hade folk jorden runt knappast kämpat så hårt för att bli av med den och t.o.m varit beredda att dö för att avskaffa den.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Det som står i lagen stöder inte ditt resonemang, det står i lag 2014:105, står inget om att det är förbjudet!

För anonyma bidrag ska uppgift om vilket bidrag som har lämnats och bidragets storlek anges särskilt i intäktsredovisningen. Dessutom ska uppgift om det totala antalet sådana bidrag anges.
Nu ska jag inte ge mig in i detaljer, men det finns säkert ett syfte i att ha en lag.
Ett kan vara att inte utländska intressen som stora multinationella företag eller länder ska finansiera svensk partipolitik.
I stort samma med spårbarhet att skicka pengar som stöder terrorverksamhet.
Nu redovisar alla partier utom ett partibidragen så det är ingen större fråga mellan blocken.

Senast redigerad av en moderator:
Nu ska jag inte ge mig in i detaljer, men det finns säkert ett syfte i att ha en lag.
Ett kan vara att inte utländska intressen som stora multinationella företag eller länder ska finansiera svensk partipolitik.
I stort samma med spårbarhet att skicka pengar som stöder terrorverksamhet.
Nu redovisar alla partier utom ett partibidragen så det är ingen större fråga mellan blocken.

Hej

Både ja och nej skulle jag vilja säga, M får påtryckningar varje år att redovisa sina finansiärer men vägrar av förståeliga skäl, skulle dom redovisa detta så är ju snacket om att vara både folkligt och ett ”arbetarparti” stendött.
Dom tror tydligen att dom lyckas lura en del väljare genom stt mörka det här.

Mvh isan lover

Hej

Håller med om det mesta du tar upp, själv skulle jag också gärna se att Thailand fick och tog emot hjälp utifrån för att lösa olika problem och komma på rätt demokratisk väg, men tyvärr är det i princip omöjligt eftersom Thsiländare anser sig kunna och klara allt själv och aldrig tar emot hjälp.

Glad att du precis som jag inte är en av dom som inte stöder militärdiktatur och förtryck oavsett resultatet, hade militärdiktatur varit bra hade folk jorden runt knappast kämpat så hårt för att bli av med den och t.o.m varit beredda att dö för att avskaffa den.

Mvh isan lover
Jo, det är väl så i de flesta stater/folkslag att man tycker att man kan bäst och inte vill ha hjälp utifrån. Dock är det ju än mer tydligt i Thailand och ex.vis Kina. Men just därför måste världssamfundet stå på sig!

Hej

Både ja och nej skulle jag vilja säga, M får påtryckningar varje år att redovisa sina finansiärer men vägrar av förståeliga skäl, skulle dom redovisa detta så är ju snacket om att vara både folkligt och ett ”arbetarparti” stendött.
Dom tror tydligen att dom lyckas lura en del väljare genom stt mörka det här.

Mvh isan lover
Jag tror att M redovisat detta de sista åren. Detta är tagit från AB år 2014.

Socialdemokraterna är det parti som sedan 2010 fått mest bidrag från privatpersoner: 14,5 miljoner kronor.
Minst har Centerpartiet fått: 10 000 kronor.
I dag är Sverigedemokraterna det enda parti som inte vill visa öppet vilka som donerar till partiet.

Från den 1 april kan partierna enligt lag inte ta emot anonyma bidrag, utan att riskera att förlora sitt statliga stöd..

Nu har ju AB haft fel förr

Jag tror att M redovisat detta de sista åren. Detta är tagit från AB år 2014.

Socialdemokraterna är det parti som sedan 2010 fått mest bidrag från privatpersoner: 14,5 miljoner kronor.
Minst har Centerpartiet fått: 10 000 kronor.
I dag är Sverigedemokraterna det enda parti som inte vill visa öppet vilka som donerar till partiet.

Från den 1 april kan partierna enligt lag inte ta emot anonyma bidrag, utan att riskera att förlora sitt statliga stöd..

Nu har ju AB haft fel förr
Vilken lynchstämmning det blivit om de redovisat 5555.

Självklart att partier bildas, det är många som vill vara vid köttgrytorna. Folk betalar.

Hej

Så långt är ju allt bra, ett stort antal partier har ju registrerats.

Men det ser ju tyvärr ut som om valet kan komma att flyttas fram igen om man ska tro på media.

Mvh isan lover

Hej

Det finns många frågor innan dess, kommer det att bli ett demokratiskt och fritt val överhuvudtaget eller ett riggat?

Kommer alla partier att få ställa upp, t.ex landets största och populäraste parti Pheua Thai?

Kommer juntan att upplösa och förbjuda dom partier som dom inte vill se i regeringsställning?

Kommer inte juntan att behålla makten bakom kulisserna ändå oavsett vilka som får bilda regering?

Hur ska en kommande regering kunna leda landet i den riktning dom vill när juntans 20 års plan måste följas?

Själv väntar jag mig inte ett av omvärlden godkänt val som anses ha varit fritt och demokratiskt, snarare någon slags jippo där slutet redan är fastställt.

Mvh isan lover

En mycket intressant frågeställning nu när det förhoppningsvis börjar dra sej mot val.
Jag hoppas faktiskt att alla demokratiska partier får verka och delta i det kommande valet och att de Odemokratiska partierna förbjuds för all framtid.

En mycket intressant frågeställning nu när det förhoppningsvis börjar dra sej mot val.
Jag hoppas faktiskt att alla demokratiska partier får verka och delta i det kommande valet och att de Odemokratiska partierna förbjuds för all framtid.

Hej

Delar din uppfattning men inte mycket tyder på att det kommer att bli så, allt tyder väl i princip på att det kommer att handla om ett i stort sett riggat val, juntaledaren själv kan ju t.o.m sluta som PM, han har ju kampanjat för sig själv som PM med statens pengar i över ett par år nu, detta samtidigt som övriga partier och politiker forfarande är förbjudna att kampanja, det tyder ju inte direkt på att det är aktuellt med något neutralt och rättvist val.

Mvh isan lover

Hej

Delar din uppfattning men inte mycket tyder på att det kommer att bli så, allt tyder väl i princip på att det kommer att handla om ett i stort sett riggat val, juntaledaren själv kan ju t.o.m sluta som PM, han har ju kampanjat för sig själv som PM med statens pengar i över ett par år nu, detta samtidigt som övriga partier och politiker forfarande är förbjudna att kampanja, det tyder ju inte direkt på att det är aktuellt med något neutralt och rättvist val.

Mvh isan lover

Skönt att du delar min uppfattning, jag hade felaktigt fått för mej att du tyckte att privatägda partier var ett bra system.:thumbsup:

Skönt att du delar min uppfattning, jag hade felaktigt fått för mej att du tyckte att privatägda partier var ett bra system.:thumbsup:

Hej

Vad det gäller partier så finns det ju regler för hur dessa ska bildas och fungera i alla länder som har partier och val av något slag, i Thailand är det ju ok för privatpersoner att starta partier, om jag inte minns fel är alla partier i Thailand utom ett privata, om det kan vi ju som Svenskar ha åsikter men så länge detta är lagligt lär dom väl finnas kvar.

Sen undrar jag om det är förbjudet att starta ett parti som en privat individ i Sverige heller, om jag inte minns fel var det väl så med Ny Demokrati att det partiet startades av Ian och Bert och drevs i privat regi tills dom blev tillräckligt stora för att få partistöd.

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller partier så finns det ju regler för hur dessa ska bildas och fungera i alla länder som har partier och val av något slag, i Thailand är det ju ok för privatpersoner att starta partier, om jag inte minns fel är alla partier i Thailand utom ett privata, om det kan vi ju som Svenskar ha åsikter men så länge detta är lagligt lär dom väl finnas kvar.

Sen undrar jag om det är förbjudet att starta ett parti som en privat individ i Sverige heller, om jag inte minns fel var det väl så med Ny Demokrati att det partiet startades av Ian och Bert och drevs i privat regi tills dom blev tillräckligt stora för att få partistöd.

Mvh isan lover
Man får starta partier, men ej delta i val. En stor skillnad.

Alla partier har i början startat som en idé från några privatpersoner.

Det vet du väl, privata partier har du hyllat som riktig demokrati i Thailand men du vet att dom inte får delta i Svenska val.

Hej

Snarare är det väl så att olika länder har valt att ha skilda regler när det gäller att bilda partier och ställa upp i val o.s.v, därför är det enligt mig svårt att jämföra detta rakt av länder emellan, det som man kan kräva är väl att partier och partibildning sker på ett sätt som uppfyller just det landets lagar och regler runt detta.

Sen är det ju helt klart så att dom Skandinaviska länderna är bäst i klassen när det handlar om demokrati, men att just vårat sätt att organisera vår demokrati, bilda partier och lagstifta runt detta skulle genomföras jorden runt är nog en utopi tyvärr.

Vi får nog även i framtiden lära oss leva med att länder har lite olika syn på detta, för en del länders befolkningar är det ju fortfarande en utmaning att ens kunna få deltaga i ett val, utse en regering och på så sätt få vara med och påverka sin framtid.

Mvh isan lover

Hej

Snarare är det väl så att olika länder har valt att ha skilda regler när det gäller att bilda partier och ställa upp i val o.s.v, därför är det enligt mig svårt att jämföra detta rakt av länder emellan, det som man kan kräva är väl att partier och partibildning sker på ett sätt som uppfyller just det landets lagar och regler runt detta.

Sen är det ju helt klart så att dom Skandinaviska länderna är bäst i klassen när det handlar om demokrati, men att just vårat sätt att organisera vår demokrati, bilda partier och lagstifta runt detta skulle genomföras jorden runt är nog en utopi tyvärr.

Vi får nog även i framtiden lära oss leva med att länder har lite olika syn på detta, för en del länders befolkningar är det ju fortfarande en utmaning att ens kunna få deltaga i ett val, utse en regering och på så sätt få vara med och påverka sin framtid.

Mvh isan lover
Då kan ju juntan få fortsätta för det finns ingen tradition och kultur med fungerande demokrati i dessa länder.
Inte ens vid förra valet fick folket utse sin regering, det gjorde den enväldige regeringsägaren så ingen visste vad man röstade på ändå.

Lite av dubbel standard att ha olika krav på demokrati.......... Thaksin kommer inte tillbaka i alla fall......

Liknande trådar

Tillbaka
Topp