Vanligt ris innehåller höga halter av arsenik, ger cancer påverkar immunförsvaret mm

Äter du ofta ris

• Nu ska jag nog ta mig en funderare på detta. Tack Grannen för tipset!

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    16

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Störst risk för förgiftning har den som äter mycket ris, frukostflingor och produkter som riskakor skriver Aftonhoran idag.

– Det är cancerframkallade, och tyvärr väldigt cancerframkallande och verkar i ganska låga doser, säger Marie Vahter, professor på institutet för miljömedicin på Karolinska institutet, till Aftonbladet.

img_89491_webb_red.jpg

Barn under 23 kilo kan få i sig för mycket arsenik genom att bara äta ris tre gånger i veckan enligt Marie Vahter.

(Jag lägger detta inlägg i thaiforumet för att ris är basmaten i Thailand, fråga din Teerak, hen vet)

Jaha, bara för att ni ska slippa skriva det själva så kommer det här:

Matlarm kommer med jämna mellanrum, är det inte det ena så är det det andra. Kvällstidningarna älskar att slå upp stora rubriker för dom tjänar pengar på att skrämma folk. Halva jordens befolkning äter ris varje dag.

Ta matlarm med en nypa salt. Vi ska ju alla ändå dö av något. Ger du dina barn stora mängder ris varje dag så kanske du ska ta en funderare.

För att du ska slippa svara på detta inlägg om att det finns exempelvis livsfarligt Akrylamid i vanlig mat så kommer länken här : (Ogiltig länk har tagits bort)

Senast redigerad av en moderator:
Äter ris 2ggr/dag men bara brunt ris fast det kanske är lika illa, en av baksidorna med att bo i thailand är ju tyvärr maten.
Vi äter bara på restaurang typ 1 gång/vecka och är sen så noga det bara går med maten hemma.
Ex kyckling doppas i kokande vatten 20 sek innan den steks för att driva ut konserveringsmedel som det annars finns i precis allt här nere, även i sk färsk över disk mat som kött å grönsaker.

Läste artikeln och fullkorn verkar ju vara värre så man kanske ska börja med det vita igen som man blir fet av istället..

Jag läste expressen o där pratade dom om en 6 olika uncelbens nån sort, riskakskor nån sort olite annat

Ja som sagt är de inte det ena så är det de andra.
Vem orkar bry sig?? :)

Vem man än lyssnar på säger alla olika.

Pratar ofta kost och liknande med mina vänner hemma som här kost och träning som största hobby.
Jag äter de jag tycker om och som jag märker att min kropp fungerar bra på :)

PB: Om man köper grönsaker på marknader i Thailand borde de väl inte vara några direkt konserveringsmedel i? :)
I varuhusen kan ja tänka mig de är de men e väl samma skit hemma i Sverige.

Som jag ser det, Du har en poäng i vad Du skriver, fångarna i Gulag överlevde på äcklig mat, en viss tid..

Tycker att man skall kola upp fakta fullt ut om man skall dra slutsatser av denna rapport.
Fakta : Arseniken ifråga tas upp av riset från jorden , det kan bero på tillex arsenikförekomst i grundvatten , allt ris är EJ arsenikkontaminerat .
Därför helt fel att fälla hela Asiens risskörd , ta reda på i vilket område riset odlas ,samt med vilket vatten det vattnas , oftast är det vatten som kommer från andra långväga ställen genom konstbevattningskanaler ... Någon sade , om man handlar grönsaker på marknad så bör det vara fritt från kemikalier , det anser nog inte jag vara självskrivet , bättre då att plocka rätt ur skogen , kommersiellt odlade är nog de som innehåller mest med tanke på intresset för snabb tillväxt samt bra utseende och i och med det god förstjänst vid en bra försäljning.
Således ,Ris i sig innehåller EJ arsenik utan det beror på jordmån samt bevattning om detta gift tas upp i giftet ....

Läste artikeln och fullkorn verkar ju vara värre så man kanske ska börja med det vita igen som man blir fet av istället..

Du blir fet av ALL mat ,,även potatis i för stora portioner , att råriset innehåller mer Arsenik ter sig sannolikt och självklart , det är i risskalet den största mängden Arsenik finns ...

Ps , du blir inte fet speciellt av ris,, Kolhydrater omvandlas till socker om du inte förbränner , gäller ALL föda i stort .

Vitt ris innehåller betydligt mer socker än brunt ris och gör en därmed fetare.
Så är det med alla fullkorn/icke fullkorns produkter. Jag tränar och äter därav rätt mycket och måste hålla koll på vad jag äter annars lägger jag på mig fett och det vill jag inte. Men äta en massa arsenik e ju ingen höjdare. Att kolla upp omständigheterna var riset man äter odlats är ju omöjligt. Ja det är väl i Thailand nånstans.. Men potatis växer ju också i jorden, är det inte arsenik i den också då kan man undra?

En del säger att all mat e farlig så skit samma, e ju just därför det inte är skit samma....

Tyvärr har jag lite kunskaper om detta, så jag måste fråga dig pb Varför har vitt ris betydligt mer socker än brunt ris?

När det gäller arsenik och andra gifter i grönsaker och frukt har jag dragit slutsatsen att det finns mest gifter i skalen.
Någon som vet mer om detta?

Man blir inte fet av ris om man äter i rimmliga mängder..
Ät lite och ofta.

När mina kompisar går på diet lever dom på ris/potatis kött/fågel/fisk
Men dom äter minst 5ggr om dagen. Var 3e timme ungefär för att konstant hålla igång ämnes omsättningen.

Man kan ge fn i å äta alls så blir man inte fet...
Vitt ris innehåller massor av socker och därmed snabba kolhydrater. Den vill veta mer googlar.

Tack för ditt svar pb.

Kollade just i en kaloritabell

Kokt vitt ris 130 kalorier per 100 gram
Kokt Råris 132
Vitt socker 405

Brunt ris, som du påstår innehålla betydligt mindre socker fanns tyvärr inte med.

Skickade just en förfrågan till Livsmedelsverket, Thailand som är en av värdens största risproducent har stora problem med att lagra riset innan export samt även under transport under långa resor , skadedjur som råttor och möss angriper riset som blir delvis förstört , likaså har de stora problem med fukt och mögel , ett bra sätt torde vara att spruta lager med Arsenik för att förhindra åverkan av denna typ.. Thailand är ett Uland , speciellt ifråga om kunskap samt viljan om attlära sig om miljö samt hälsa, dvs vad som skadar natur samt människor och djur ... Tänk nu lite själva , och ät ris från den egna produktionen uppe hos Thaifamiljen i Isaan , Arsenikfritt ris ;)

Detta kommer att drabba Thailands ris-export hårt och därmed Thailands ekonomi , hela Europa tar del av detta forskar-rön från karolinska Universitetet:(

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp