Vad kan man odla i Isaan förutom ris?

 
Jag ska till Trat om tvo veckor och kolla på mark till salu. Der är det absolut bästa regionen att odla durien och regnar upp till 5000 mm per år. Vi får se.
 
Du som bor i Isaan och har trägård , dela med dig av bilder och historie . Eller har du kansje lite
tips till andre om trädgård .
 
Du som bor i Isaan och har trägård , dela med dig av bilder och historie . Eller har du kansje lite
tips till andre om trädgård .
Det är inte jag som har gröna fingrar, det är frugan. Vår trädgår är bara ett år gammal. Så allt är nytt här men växer så fort i detta klimat, så det for mig är det härligt att titta ut varje dag och se hur det har vuxit.
 
Det är inte jag som har gröna fingrar, det är frugan. Vår trädgår är bara ett år gammal. Så allt är nytt här men växer så fort i detta klimat, så det for mig är det härligt att titta ut varje dag och se hur det har vuxit.
Men då kanske du kan dela med dig av bilder från frugans trädgård och dela med hennes tips till andra här på forumet.
 
vi har ett durian träd som ger frukt, inte mycket men några. vi bor ju utanför Loei

Syns kanske inte så bra i motljus med här i Kalasinprovinsen växer det på bra trots att det fortfarande är ett "ungträd".

Sedan finns det säkert en anledning till att dessa odlas i Tratonrådet. Jordmånen och klimatet sätter säkert en annan smak i frukterna (och doft) eller helt enkelt som det brukar vara. En startar en odling i grannarna ser att det går att göra pengar utan att anstränga sig så mycket o bara kopierar rakt av:) och vipps så är ett helt område fullt med durian och blir känt för det efter ett par år

IMG_0979.JPG
 
Tur att det tydligen inte är säsong för tillfället, frugan och dottern älskar eländet. Jackfruit är bättre, vi har ett sådant träd men jag tror inte att det har burit frukt ännu.
 
Vi har fortfarande dessa (kan inte namnet) frukter på trädet. I våras när jag åkte till Sverige så hann jag äta ett par som mognat. Men nu typ 7 månader senare fortfarande dinglar i trädet:confused:
Saftiga och goda men brukar spotta ut "köttet" när jag sugit i mig safterna.

IMG_0988.JPG
 
 

Liknande trådar

B
Svar
9
Visningar
4 K
Surinräven
S
A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp