Vad kan man odla i Isaan förutom ris?

 
Vi har fortfarande dessa (kan inte namnet) frukter på trädet. I våras när jag åkte till Sverige så hann jag äta ett par som mognat. Men nu typ 7 månader senare fortfarande dinglar i trädet:confused:
Saftiga och goda men brukar spotta ut "köttet" när jag sugit i mig safterna.

IMG_0988.JPG

Är det den dom kallar för "chompo"?
 
Syns kanske inte så bra i motljus med här i Kalasinprovinsen växer det på bra trots att det fortfarande är ett "ungträd".

Sedan finns det säkert en anledning till att dessa odlas i Tratonrådet. Jordmånen och klimatet sätter säkert en annan smak i frukterna (och doft) eller helt enkelt som det brukar vara. En startar en odling i grannarna ser att det går att göra pengar utan att anstränga sig så mycket o bara kopierar rakt av:) och vipps så är ett helt område fullt med durian och blir känt för det efter ett par år

IMG_0979.JPG
Inte riktigt säker men jag tror inte det är
Durian utan mycket snarlika kanun eller kanon.
 
Förmodligen Jackfrukt, blir en fantastiskt god gryta av det och när de är stora nog är de gula delarna i mitten smaskens råa. Veg pullet pork kallas det också.
 
Hej

Själva odlar vi förutom ris även eucalyptus, oljepalmer, gummiträd, bananer, lite teakträd och annat har också planterats, liksom bambu och fruktträd på frugans farmer, sen har vi vildsvin, höns, kalkoner och lite ankor.

Som vinterboende tycker jag att man bör satsa lite extra på dom fruktträd och växter som ger frukt när man själv är där, så i vår trädgård har vi bananer, kokospalmer, passionsfrukt, jack fruit, tamarind, carambol och någon slags japanska körsbär (OBS ej lika våra Svenska).

Mvh isan lover
 
Ska den ner tre meter så är det ju dyrare. Sen är den ju målad. Allt extra kostar ju.
Jag har sett hur dom bygger mur på sina tomter här i Isaan och efter några år är dom snea som fn och många har stöd så dom ramlar inte helt därför kostar dom inte så mycket, men bygger man den ordentligt stiger ju priset. Men 1mille?
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har sett hur dom bygger mur på sina tomter här i Isaan och efter några år är dom snea som fn och många har stöd så dom ramlar inte helt därför kostar dom inte så mycket, men bygger man den ordentligt stiger ju priset. Men 1mille?

Ganska kul att vi diskuterar murar om man ser på trådtiteln. Odlar man murar i Isaan.

Så klart med så mycket regn krävs det bra grund.
 
Hej

Här är några bilder på sånt vi odlar.

IMG_1054.JPG

Detta är eucalyptus som vi odlar, dessa är planterade i omgångar och i lite varierande storlek, kanske kommer vi att ta ned en del av den i år.

IMG_1365.JPG

Här är ett eucalyptus träd som är ca 12 år, vi sparade ett 50 tal på denna platsen, bra att ha till framtida byggen.

IMG_1075.JPG

Sen har vi lite oljepalmer.

IMG_1042.JPG

Massor av bananer förstås både vid huset och på farmen.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

B
Svar
9
Visningar
4 K
Surinräven
S
A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp