Varför betalar falanger extra?

Möjligt men har inte hört någon som blivit åtalad, fast turisterna vet väl inte om det.
Förklaringen är att ett åsatt pris eller en prislista i lagens ögon är en bindande offert. Köper man enligt den så har parterna ingått ett avtal och försöker ena parten (säljaren, då) frångå avtalet kan det bli fråga om försök till bedrägeri.

Det finns säkert någon hyrd flickvän som tänker så men knappast någon fru eller mer bestående flickvän.
Min fru kan tycka att det är pinsamt att pruta ibland. Hon är inte van vid att få ett så högt utgångspris som jag får. Jag har inga skrupler dock utan prutar på tills jag får ett reko pris.

Min fru kan tycka att det är pinsamt att pruta ibland. Hon är inte van vid att få ett så högt utgångspris som jag får. Jag har inga skrupler dock utan prutar på tills jag får ett reko pris.

Måste erkänna att jag numera väldigt sällan hamnar i situationer där jag kan/borde pruta. Jag vet inte hur många år sedan jag senast var på en "turistmarknad" och när jag turistar gör jag det ytterst sällan i Thailand.

Senast redigerad av en moderator:
Dom gånger jag får ett oförskämt högt utgångspris så går jag bara vidare. Ger hellre dricks till nån som är vänlig än prutar hos en skojare.

Senast redigerad av en moderator:
Måste erkänna att jag numera väldigt sällan hamnar i situationer där jag kan/borde pruta. Jag vet inte hur många år sedan jag senast var på en "turistmarknad" och när jag turistar gör jag det ytterst sällan i Thailand.
Vi turistar ju så vi går till marknader och köer kläder och leksaker etc ... dock inga direkta "turistmarknader" men man måste pruta ändå!

Dom gånger jag får ett oförskämt högt utgångspris så går jag bara vidare. Ger hellre dricks till nån som är vänlig än prutar hos en skojare.
Jag skrattar bara och säger last price och det jag vet den ska kosta, antingen accepterar han eller går jag!

Jag gör likadant. Det har hänt att dom har ropat tillbaka mig och vill börja förhandla men skadan är redan gjord. Jag kan troligtvis köpa samma vara någon annan stans.

Prissättningen är fri och det finns inget köptvång heller :)

Pruta är ju bland det roligaste som finns. Dom skall helst näst intill gråta innan affären är i hamn. Men kommer man undrar halva utgångspriset är jag hyfsat nöjd.

Frugan kan också vara besvärad av att pruta men jag tvingar henne. Annars stannar jag diskret i bakgrunden.

Jag sitter och letar info på nätet. Jag är usel på engelska men visst betalar falanger mer på nationalparker och så? Accepterar ni det eller går någon annanstans?

Jag tycker man ska ha rabatter för studenter och pensionärer och sådant men det här verkar ju knäppt eller?
Vad det gäller nationalparker, så håller jag till 100% med Jonas i detta. Vi kommer som turister, vi betalar fan ingen skatt till Thailand, så varför skall vi ha samma förmåner som skatte-betalande thai har.. Finner det vara helt naturligt att vi skall betala extra.

men sedan det som Jonas säger om privatägda attraktioner, tar dom extra för mig som falang, så kan dom stoppa upp det där solen inte skiner, aldrig att jag skulle betala extra bara för att jag är falang..

Varför i herrans namn skall vi ha det? Vi är utlänningar ju,
och detta är inte vårt land överhuvudtaget..

Vill man ha mera turister till sevärdheter mm, så anser jag att ta tiodubbla priset för en utlänning är fel väg.
De flesta jag känner bojkottar sådant och dom har då förlorat intäkter, inte bara entre´n utan även försäljning inne på området.

Att du accepterar detta, försvarar detta och utan knussel betalar det högre inträdet för att du inte medborgare får stå för dig.

Jag bojkottar både statliga och privata ställen där det skiljer väldigt mycket i pris i inträde.

Mer av en princip, för jag är säker på att det inte skulle accepteras på hemmaplan att icke medborgare får betala mer fast dom bor i landet.

Vad det gäller nationalparker, så håller jag till 100% med Jonas i detta. Vi kommer som turister, vi betalar fan ingen skatt till Thailand, så varför skall vi ha samma förmåner som skatte-betalande thai har.. Finner det vara helt naturligt att vi skall betala extra.

men sedan det som Jonas säger om privatägda attraktioner, tar dom extra för mig som falang, så kan dom stoppa upp det där solen inte skiner, aldrig att jag skulle betala extra bara för att jag är falang..
Pratade med turisterna som jag åker runt med nu och turistar med lite grann, helt förståerligt och borde ha likadant system i Sverige där skattebetalarna har gratis tillträde till allt historiskt och turister skall betala för slitage, underhåll av våra historiska sevärdheter.
Svenskar betalar redan för det, nu skrev jag fel för jag skall pecis som utlandssvensk betala en turistsumma som en turist betala för det i Sverige.
Ser det som en självklarhet, helst när jag ser hur turisterna beter sig i nationalparkerna, sålänge det går till underhåll skall utländska turister betala, inhemska turister skall uppmuntas att besöka för att ta del av sitt lands historia och det skall inte kosta.

Vill man ha mera turister till sevärdheter mm, så anser jag att ta tiodubbla priset för en utlänning är fel väg.
De flesta jag känner bojkottar sådant och dom har då förlorat intäkter, inte bara entre´n utan även försäljning inne på området.

Att du accepterar detta, försvarar detta och utan knussel betalar det högre inträdet för att du inte medborgare får stå för dig.

Jag bojkottar både statliga och privata ställen där det skiljer väldigt mycket i pris i inträde.

Mer av en princip, för jag är säker på att det inte skulle accepteras på hemmaplan att icke medborgare får betala mer fast dom bor i landet.
Om du ser på det krasst ekonomiskt så är detta subventionerade verksamheter som skattebetalarna står för i Thailand. Hur mycket skatt betalar du? Jag tycker inte det är konstigt att de vill ha kostnadstäckning.

Om du ser på det krasst ekonomiskt så är detta subventionerade verksamheter som skattebetalarna står för i Thailand. Hur mycket skatt betalar du? Jag tycker inte det är konstigt att de vill ha kostnadstäckning.
Men å andra sidan betalar vi väl skatt när vi handlar och åker på turer exempelvis. Jag reagerar också starkt på överpriser för farang och stannar utanför. Ibland har frugan lyckats prata bort extrapriset, ibland inte. Och då stannar jag utanför och tar något kallt att dricka och bidrar på det sättet istället.

Ja thai 40 baht och falang 200 baht i Tad Ton national park med badanläggning och anställda där... Vi snackar om SEK; 50-60:- totalt.. Jag ger väl fan i vad thai betalar i det fallet..

Vi kommer hit som turister/utlänningar, och skall gneta till oss samma priser som thai,,,,, Ni skämtar tussilago tycker jag mig märka, eller så kommer vi nog inte från samma planet..

Får man bättre kostnadstäckning för att man har ett högt pris, lite thailogik säger det, men knappast verkligheten.
Tappar man massor av besökare så är det en dålig lösning, men i vanlig thaistil höjer man till en ännu högre summa som lösning.
Det ska vara en balans mellanpris och efterfrågan för att det ska ge något tillbaka.
Något som näringsidkare snabbt får kläm på. Fel vara/tjänst till fel pris i fel område ger ingen ekonomi till underhåll eller mat på bortet.
Själv betalar jag bara den skatt som tas ut i VAT, alkoholskatter, bränsleskatter och övriga skatter på tjänster i Thailand och det är mer än många thai.

Hur är det själv med skatterna?

Ja thai 40 baht och falang 200 baht i Tad Ton national park med badanläggning och anställda där... Vi snackar om SEK; 50-60:- totalt.. Jag ger väl fan i vad thai betalar i det fallet..

Vi kommer hit som turister/utlänningar, och skall gneta till oss samma priser som thai,,,,, Ni skämtar tussilago tycker jag mig märka, eller så kommer vi nog inte från samma planet..
Finns ställen som är dyrare än ditt exempel, 400b om du besöker fler ställen, 300b är nog vanligast i parker liknande Tad Ton waterfall som det nog är mer än 7 år sen jag besökte och då har jag inget minne av av en badanläggning där.

Inte alla som har spenderbyxor och god ekonomi som Mr Newdan.
Nu är det sällan jag besöker sådana parker för jag är inte intresserad av sånt alls.

Tillbaka
Topp