Ändrad ålder vid dödsfall

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Finns det någon som vet om det finns några regler om hur mycket äldre man blir när man avlider?

Thai blir äldre i samband med dödsfall. Ex. när min kompis på 46 år avled, skrev dom att han var 50 år på skylten i templet. Även andra vars begravningar jag besökt har helt plötsligt blivit äldre.

Angående detta: när man talar om mycket gamla och högt respekterade munkar - är det då deras rätta ålder som citeras eller har dom fått många extraår eftersom de var så kloka?
 
Hej!

Jag hade aldrig hört talas om detta tidigare, men jag frågade min fru om det idag.
Tydligen är det så att man av tradition lägger till mins ett år.
Är den som avlider relativt ung så lägger man tydligen till fler år.
Min fru visste inte om det finns ett system bakom detta, eller ens om det är en buddistisk sed, ett utslag av den så vanliga andetron, eller bara någon helt vanlig gammal sed.
Lustigt faktiskt vad mycket seder och bruk de har i Thailand som är väldigt olika våra, och som de själva tar för givna, men inte kan förklara ursprunget till.
Antar att det är som med hur dagen för äktenskap och andra viktiga dagar i thailändares liv bestäms. Blanda lite buddism med lite andetro och kanske en spågummas spådom och en komplicerad algoritm, och ut kommer i det fallet ett antal dagar som är helt självklara för de initierade, men som alla övriga inte har en chans att förstå hur de valdes.
Skulle inte förvåna mig, eftersom min fru inte visste systemet bakom antalet år som läggs till den avlidnes ålder, om inte även detta styrs av en munk som enligt något hemligt system genererar dessa "lucky numbers".
Enligt min fru så har antalet år som läggs till en persons verkliga ålder inget med respekt att göra. Inte på så sätt i alla fall att en högt respekterad munk får fler år adderat till sin verkliga ålder än en "vanlig" medborgare.
Det är sådana här små kulturskillnader som i alla fall jag tycker gör thai-farang förhållanden så roliga.
Missförstå mig inte Malee, självklart är jag ledsen att din så unga kompis avlidit.

/MacArthur
 
MacArthur, självklart missförstår jag dig inte. Använde min kompis som exempel, för det är lite svårt att förklara detta om ändrad ålder.

Jag verkar gå bet på detta, ingen verkar ha riktigt klart för exakt hur det kommer sig. Tacka din fru M-A, hon har iaf rett ut min undran om munkar och vanligt folk. och jag håller med, utan olikheterna vore Thailand i mina ögon mindre spännande.

Förresten, vi har en massa saker för oss också som vi ofta inte kan förklara för det är så självklart...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp