Svenska dödsfall i Thailand

Ja ta det lugnt men det är bra att det går åt rätt håll. Jag är lite avundsjuk på er som klarar av ingefära, tyvärr får jag spykänslor direkt om jag får framträdande smak i munnen. Men vitlök går bra så jag får hålla mig till den. Jag har bett kocken ombord att varna mig om han har ingefära i maten och det gör han.
Men vitlök går bra
Håller med dig vitlök är mumma för kroppen

Birgers inlägg var mycket tänkvärt och informativt. Kan av egen erfarenhet lägga till några punkter, som jag har lärt mig den hårda vägen. För att förebygga hjärtinfarkt och hjärnblödning kan man äta Trombyl eller annan medicin i liten mängd som innehåller acetylsalicylsyra t ex del av albyl eller magnecyl. Detta ger en blodförtunnande effekt. Det ska vara liten liten mängd daglig dos. Tar man för mycket kan det ge problem med magen. Drabbas man av stora blödningar när man äter acetylsalicylsyra ska man berätta detta för läkaren. Han kan då motverka detta med K-vitamin.

Har man fyllt 55 kan det vara skäl att besöka en ögonläkare för att kolla trycket i ögonen och därmed undvika olika former av starr.

Ett tillägg kan också göras till Birgers inlägg om olika nyttiga matvaror och det är blåbär.

Ja ta det lugnt men det är bra att det går åt rätt håll. Jag är lite avundsjuk på er som klarar av ingefära, tyvärr får jag spykänslor direkt om jag får framträdande smak i munnen. Men vitlök går bra så jag får hålla mig till den. Jag har bett kocken ombord att varna mig om han har ingefära i maten och det gör han.

Vitlök är också inflammationshämmande, mycket vitlök är bra! Men helst rå, hacka fint och lägg i maten det allra sista.
Du kanske giller avocado? Toppen. Över huvud taget finns det mycket käk som är rena medicinen, finns säkert något som passar dig också.

Birgers inlägg var mycket tänkvärt och informativt. Kan av egen erfarenhet lägga till några punkter, som jag har lärt mig den hårda vägen. För att förebygga hjärtinfarkt och hjärnblödning kan man äta Trombyl eller annan medicin i liten mängd som innehåller acetylsalicylsyra t ex del av albyl eller magnecyl. Detta ger en blodförtunnande effekt. Det ska vara liten liten mängd daglig dos. Tar man för mycket kan det ge problem med magen. Drabbas man av stora blödningar när man äter acetylsalicylsyra ska man berätta detta för läkaren. Han kan då motverka detta med K-vitamin.

Har man fyllt 55 kan det vara skäl att besöka en ögonläkare för att kolla trycket i ögonen och därmed undvika olika former av starr.

Ett tillägg kan också göras till Birgers inlägg om olika nyttiga matvaror och det är blåbär.

Helt rätt, bra tillägg. En Treo innehåller ca 50 milligram acetylsalisylsyra (om jag nu minns rätt), Aspirin i Thailand runt 80. Verksam dos som blodförtunning är 7, så man kan ta bara lite, lite grann, det räcker. Blåbär är rena hälsokosten, men det kan vara bra att veta att grönsaken pak boung har liknande egenskaper. Klent med blåbär i Thailand.

Helt rätt, bra tillägg. En Treo innehåller ca 50 milligram acetylsalisylsyra (om jag nu minns rätt), Aspirin i Thailand runt 80. Verksam dos som blodförtunning är 7, så man kan ta bara lite, lite grann, det räcker. Blåbär är rena hälsokosten, men det kan vara bra att veta att grönsaken pak boung har liknande egenskaper. Klent med blåbär i Thailand.

Är det inte enklare att kasta i en valfri smärtstillande tablett innehållande Diklofenak, typ Voltaren, i groggen i stället för en massa naturligt gegg? Det skall ju vara inflamations hämmande!
Ger ju dessutom lite visuell effekt med bubblor och grejer.

Möjligen föll det bort en nolla eller något annat i Birgers inlägg. Rekommenderad daglig dos av acetylsalicylsyra är 75 mg. I övrigt håller jag med Birger.

Nej, det ska vara något med acetylsalicylsyra har jag fått lära mig. Voltaren har min hjärtläkare avrått mig från att använda eftersom det kan vara farligt för hjärtat.

Sen är det ju inte alltid bra med blåbär , finns ju risk för att bli smittad med dvärgbandmask ,, nej jag håller mig till Ingefära framför vitlök , IOFS så gillar jag och äter ofta vitlök ,men vet inte om den har alla de gynnsamma effekter som Ginger skall ha,kan inte finna det, finns kanske olika positiva saker med dem båda , Blåbär är gott det med , alla bär är väl i stort nyttiga , utom de giftiga ;)Ingefära har ju liknande effekter som blodförtunnande mediciner , Läkarna går ju ut med samt Fass att man inte skall ta Ingefärapreparat ihop med dem , undrar varför , kanske bättre med bara Ingefära då:rolleyes:

Blåbär lär ju vara bra för synen också!Undvik att mata era fruar och flickvänner med detta!

Själv har det blivit nycktrare och nycktrare för varje år här.
Man har hört alla historier redan och är inget direkt kul att gå ut längre.
Skall jag gå ut får det vankas någon fin middag eller om man har vänner på besök så får man offra sig.
Ser det mest som slöseri med tid för man mår kasst dagen efter och saknar energi, har ingen lust att slösa bort dagarna.
Men i början festades det friskt helst när jag hade condo mellan sai 2 och soi beukaw på soi 15.
Nu har jag inte vart på en bar på över ett år, vart några restaurang besök men inga partyn.
Så jag har gått lite motvals och blivit alkoholfriare för var år som gått här nere.
Drack par öl igår men det är för jag tycker det är så trist här i tassemarkena.
Annars inget förutom på flyget sen April, och i April 3 gånger.
Kollar man på alkoholkonsumtionen i början är det en stor förändring.

Du är smart @Phonta . Tråkigt för mig att jag har så förbaskat svårt för ingefära, kan inte förlika mig med smaken. Det smakar hemskt tycker jag. Framträder ingefärasmaken i kapslarna eller skulle jag överleva utan att se ut som din spygubbe?
Intressant, visar också att vi är olika, det finns nog mycket annat än ingefära som är bra.
Har faktiskt hört många kommentarer om Koriander som är lika din men aldrig om ingefära. Man skall förstås inte trycka i sig något som får en att spy , finns annat som Durian t ex :rolleyes: :p

Kan vara så! Du har rätt.
Svårt att hitta här i Norr vanlig Aapirin finns inte, fanns men jag har köpt upp dom :rolleyes:
Tur att skall till Sverige i höst :cool:
Annars har jag en teori om dessa antiinflammatoriska medlen att rätt använt kan det vara bra.
De många inflammationer under ens livstil är ofta orsak till problem när mn blir äldre.
Fast detta är bara teori inget vetenskap. Fast det startar ju med en teori.

Apropå alkoholism så har det gjorts en hel del studier att det skulle vara även genetiskt betingat.
Finns säkert andra orsaker också.
Jag kommer ihåg mamma som svarade alltid när jag sa att jag kan köpa två vinflaskor till dig när jag nu ändå går till systemet.
Nej sa hon, jag/vi menade hon har en gen som gör att vi har lätt att bli alkoholister.
Hon sa att hon kommer att dricka upp de två flaskor med en gång.
Det har jag fortfarande svårt att tro på för har aldrig sett henne berusad, nu är hon ju död för länge sedan av en annan orsak.
Detta har etsat in i min skalle, en av hennes bröder söp ihjäl sig men hon visste nog mera.
Vad som gäller mig så måste jag efter detta ta vita perioder några månader och testa om hennes ord gäller fortfarande.
Tror hon hade rätt. :wai:
Rekommenderar.

Blåbär lär ju vara bra för synen också!Undvik att mata era fruar och flickvänner med detta!
Hehe, så kan man ju också se det hela. Men när det gäller synen kan man undvika blåbär och käka morötter, det gör jag i massor. Dessa skall dock vara råa, kocken här dukar fram sådana stavar dagligen.

Jag vill gärna haka på Phontas inlägg om överdrivet krökande i Thailand, ni får väl se det som "en skön själs bekännelse" om ni så vill. Det är så att jag alltid tränat rätt mycket och varit extremt noga med kosten (och jag är ganska kunnig) men därtill också rätt supig. Ett glas vin var ju aldrig fel efter arbetsdagen, inte tre heller. Gott och avkopplande vid TV:n, men inte mer än så för det var ju alltid tidig revelj dan efter. Det har aldrig vållat mig några problem, jag mådde bara bra av det.

Innan jag flyttade gick jag igenom en hälsotest för att kolla att jag var i form för det här äventyret. Det verkade ju inte så käckt att flytta till Thailand om man nu visade sig vara döende i nåt man inte visste om.. Men jag var i fin form, lever och njurar var av livsmedelskvalite, blodtryck och allt helt ok. Läkaren frågade om rökning och alkohol men konstaterade att jag uppenbarligen inte drack mer än vad jag tålde och snusen bara fnös han åt. Jag var i fin form!

Efter två år i Thailand har jag diagnostiserats med hjärtförstoring och onormalt låg vilopuls, mycket högt blodtryck och svår kärlförträngning! Från spänstfenomen till vårdfall på två år! Hjärtförstoringen och pulsen tror jag man kan bortse ifrån, det är något jag alltid haft och beror sannolikt på stenhård träning före puberteten, men kärlförträngningarna och blodtrycket var ju rena chocken. Det borde vara omöjligt!

Jag hade sökt mig till RAM hospital i Chayaphum, för yrsel och omåttlig trötthet, konstant huvudvärk också, i flera veckor. Behandlingen och provsvaren jag fått på hästkliniken i Waeng Noi var inte till mycket nytta och jag förstod att jag behövde sakkunnigare hjälp. Där var dom bra och mycket proffsiga.Och dyra. Legolas var med och ägnade sig åt att kollra bort sköterskorna. Jag fick kolesterolsänkande och en tid på kardiologen om tre veckor och stränga order om att försöka hitta det som gav mig inflammationer i blodkärlen och tvingade min kropp att producera så mycket kolesterol (för det är ju där felet ligger). Det var ju uppenbart att jag påverkades av något i min miljö här i Thailand!

För att göra en lång historia kortare: Polyprofener (om det nu heter så, jag kommer aldrig i håg). Det röda färgämnet i blå druvor. I Sverige drack jag rödvin och fick i mig stora mängder antiinflammatoriska ämnen, i Thailand drack jag grogg och hade inte en tanke på att alkohol i sig är starkt inflammatoriskt och på att jag nog inte åt särskilt mycket antiinflammatoriskt. Och på bara två år hade jag förstört fysiken helt Eller förstört, processen är inte oreversibel men jag har ju att stå i ett tag. Mycket motion, men träna tungt får jag inte. Och antiinflammatoriskt ingefärsthe, melon, fet makrill,avokado och sånt till vartenda mål. Lite kolhydrater och inget socker, aldrig något av thailands livsfarliga matoljor och kolla blodtrycket morgon och kväll. Och alkoholen får ju utgå helt, en Hongthong kan jag väl ta på lördagskvällen men där får det stanna.

Behandlingen ger resultat, blodtrycket sjunker, yrseln börjar försvinna, huvudvärken också och jag är piggare redan efter en vecka. Men detta kan kanske vara ett råd till andra: alkohol är inflammationsdrivande, var noga med att äta sånt som stoppar den processen om ni vill dricka. Och skit i ölen om ni inte vill bli tanter, öl är ohyggligt östrogenrikt och östrogen är väl det siste vi män behöver. Detta var ett litet råd till er andra, ni behöver ju inte göra om mina misstag...
Så läkarna gav dig endast råd att dricka ingefära Te , inga blodtryckssänkande mediciner alls , de tycks ha en stor tro till Ingefära ...

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp