Svenska dödsfall i Thailand

Jag vill gärna haka på Phontas inlägg om överdrivet krökande i Thailand, ni får väl se det som "en skön själs bekännelse" om ni så vill. Det är så att jag alltid tränat rätt mycket och varit extremt noga med kosten (och jag är ganska kunnig) men därtill också rätt supig. Ett glas vin var ju aldrig fel efter arbetsdagen, inte tre heller. Gott och avkopplande vid TV:n, men inte mer än så för det var ju alltid tidig revelj dan efter. Det har aldrig vållat mig några problem, jag mådde bara bra av det.

Innan jag flyttade gick jag igenom en hälsotest för att kolla att jag var i form för det här äventyret. Det verkade ju inte så käckt att flytta till Thailand om man nu visade sig vara döende i nåt man inte visste om.. Men jag var i fin form, lever och njurar var av livsmedelskvalite, blodtryck och allt helt ok. Läkaren frågade om rökning och alkohol men konstaterade att jag uppenbarligen inte drack mer än vad jag tålde och snusen bara fnös han åt. Jag var i fin form!

Efter två år i Thailand har jag diagnostiserats med hjärtförstoring och onormalt låg vilopuls, mycket högt blodtryck och svår kärlförträngning! Från spänstfenomen till vårdfall på två år! Hjärtförstoringen och pulsen tror jag man kan bortse ifrån, det är något jag alltid haft och beror sannolikt på stenhård träning före puberteten, men kärlförträngningarna och blodtrycket var ju rena chocken. Det borde vara omöjligt!

Jag hade sökt mig till RAM hospital i Chayaphum, för yrsel och omåttlig trötthet, konstant huvudvärk också, i flera veckor. Behandlingen och provsvaren jag fått på hästkliniken i Waeng Noi var inte till mycket nytta och jag förstod att jag behövde sakkunnigare hjälp. Där var dom bra och mycket proffsiga.Och dyra. Legolas var med och ägnade sig åt att kollra bort sköterskorna. Jag fick kolesterolsänkande och en tid på kardiologen om tre veckor och stränga order om att försöka hitta det som gav mig inflammationer i blodkärlen och tvingade min kropp att producera så mycket kolesterol (för det är ju där felet ligger). Det var ju uppenbart att jag påverkades av något i min miljö här i Thailand!

För att göra en lång historia kortare: Polyprofener (om det nu heter så, jag kommer aldrig i håg). Det röda färgämnet i blå druvor. I Sverige drack jag rödvin och fick i mig stora mängder antiinflammatoriska ämnen, i Thailand drack jag grogg och hade inte en tanke på att alkohol i sig är starkt inflammatoriskt och på att jag nog inte åt särskilt mycket antiinflammatoriskt. Och på bara två år hade jag förstört fysiken helt Eller förstört, processen är inte oreversibel men jag har ju att stå i ett tag. Mycket motion, men träna tungt får jag inte. Och antiinflammatoriskt ingefärsthe, melon, fet makrill,avokado och sånt till vartenda mål. Lite kolhydrater och inget socker, aldrig något av thailands livsfarliga matoljor och kolla blodtrycket morgon och kväll. Och alkoholen får ju utgå helt, en Hongthong kan jag väl ta på lördagskvällen men där får det stanna.

Behandlingen ger resultat, blodtrycket sjunker, yrseln börjar försvinna, huvudvärken också och jag är piggare redan efter en vecka. Men detta kan kanske vara ett råd till andra: alkohol är inflammationsdrivande, var noga med att äta sånt som stoppar den processen om ni vill dricka. Och skit i ölen om ni inte vill bli tanter, öl är ohyggligt östrogenrikt och östrogen är väl det siste vi män behöver. Detta var ett litet råd till er andra, ni behöver ju inte göra om mina misstag...

Jag vill gärna haka på Phontas inlägg om överdrivet krökande i Thailand, ni får väl se det som "en skön själs bekännelse" om ni så vill. Det är så att jag alltid tränat rätt mycket och varit extremt noga med kosten (och jag är ganska kunnig) men därtill också rätt supig. Ett glas vin var ju aldrig fel efter arbetsdagen, inte tre heller. Gott och avkopplande vid TV:n, men inte mer än så för det var ju alltid tidig revelj dan efter. Det har aldrig vållat mig några problem, jag mådde bara bra av det.

Innan jag flyttade gick jag igenom en hälsotest för att kolla att jag var i form för det här äventyret. Det verkade ju inte så käckt att flytta till Thailand om man nu visade sig vara döende i nåt man inte visste om.. Men jag var i fin form, lever och njurar var av livsmedelskvalite, blodtryck och allt helt ok. Läkaren frågade om rökning och alkohol men konstaterade att jag uppenbarligen inte drack mer än vad jag tålde och snusen bara fnös han åt. Jag var i fin form!

Efter två år i Thailand har jag diagnostiserats med hjärtförstoring och onormalt låg vilopuls, mycket högt blodtryck och svår kärlförträngning! Från spänstfenomen till vårdfall på två år! Hjärtförstoringen och pulsen tror jag man kan bortse ifrån, det är något jag alltid haft och beror sannolikt på stenhård träning före puberteten, men kärlförträngningarna och blodtrycket var ju rena chocken. Det borde vara omöjligt!

Jag hade sökt mig till RAM hospital i Chayaphum, för yrsel och omåttlig trötthet, konstant huvudvärk också, i flera veckor. Behandlingen och provsvaren jag fått på hästkliniken i Waeng Noi var inte till mycket nytta och jag förstod att jag behövde sakkunnigare hjälp. Där var dom bra och mycket proffsiga.Och dyra. Legolas var med och ägnade sig åt att kollra bort sköterskorna. Jag fick kolesterolsänkande och en tid på kardiologen om tre veckor och stränga order om att försöka hitta det som gav mig inflammationer i blodkärlen och tvingade min kropp att producera så mycket kolesterol (för det är ju där felet ligger). Det var ju uppenbart att jag påverkades av något i min miljö här i Thailand!

För att göra en lång historia kortare: Polyprofener (om det nu heter så, jag kommer aldrig i håg). Det röda färgämnet i blå druvor. I Sverige drack jag rödvin och fick i mig stora mängder antiinflammatoriska ämnen, i Thailand drack jag grogg och hade inte en tanke på att alkohol i sig är starkt inflammatoriskt och på att jag nog inte åt särskilt mycket antiinflammatoriskt. Och på bara två år hade jag förstört fysiken helt Eller förstört, processen är inte oreversibel men jag har ju att stå i ett tag. Mycket motion, men träna tungt får jag inte. Och antiinflammatoriskt ingefärsthe, melon, fet makrill,avokado och sånt till vartenda mål. Lite kolhydrater och inget socker, aldrig något av thailands livsfarliga matoljor och kolla blodtrycket morgon och kväll. Och alkoholen får ju utgå helt, en Hongthong kan jag väl ta på lördagskvällen men där får det stanna.

Behandlingen ger resultat, blodtrycket sjunker, yrseln börjar försvinna, huvudvärken också och jag är piggare redan efter en vecka. Men detta kan kanske vara ett råd till andra: alkohol är inflammationsdrivande, var noga med att äta sånt som stoppar den processen om ni vill dricka. Och skit i ölen om ni inte vill bli tanter, öl är ohyggligt östrogenrikt och östrogen är väl det siste vi män behöver. Detta var ett litet råd till er andra, ni behöver ju inte göra om mina misstag...
Jag är glad att det går åt rätt håll med dig. Hoppas du fixar detta, vet att du gör vad du kan.
Läste häromdagen om en 105 åring som sa att hennes tema var att festa.
Såklart det funkar inte för alla för vi har vårt genetiska arv som styr rätt mycket hur vi reagerar i olika saker.
Det är självklart att dricka sig full ofta är inte rätt.
Mat då som är min gebit egentligen. Vill säga att ät så mycket olika saker du kan för ju fler frukt, grönsaker, köttbit (lagom) du än stoppar i dig hjälper din kropp att fixa problem.
Går du med någon ensidig diet ok men inte länge för du behöver hela batteriet av ämnen som du får i dig bara genom att välja mångsidigt.
Träna helst inte varje dag men minst fyra dagar i veckan. Träning är inte samma som promenad utan lite mera och sedan säger jag bara lycka till.

Jättebra Phonta att du skrev detta inlägg, du som alltid är samvetet själv, paragrafryttare av rang, stor politiker, rättfärdighetens man, och gillar att visa biceps.

Tycker mig ha sett just det du beskriver . Själv kanske många tycker jag överdriver då jag inte ens tar en öl när jag skall köra MC , kan ta en öl samt sen köra vägen över risfälts-åkern hem från min svåger . däri ligger mina egna gränser

Precis egna gränser, nä Phonta, sen länge har jag inget förtroende för dig. Det du har skrivit i detta forum baseras just på de gränser du själv sätter upp och det du själv är nöjd med.

Underbart Phonta, har just väntat på ditt snedsteg!!!!!

Hej

Nu var ju inte inlägget riktat till mig, men jag kunde inte låta bli att svara ändå.

Det är väl precis lika naturligt att människor drar egna gränser som att folk har olika moral, intressen och värderingar m.m, det finns ju oftast naturliga förklaringar till att folk med olika bakgrund, uppväxt o.s,v påverkas av detta liksom miljö, traditioner, kultur, omgivningen och deras beteenden.

Skulle alla människor vara helt lika varandra, tycka lika, uppföra sig lika och gå runt med en regelbok som alla följde slaviskt skulle nog livet bli väldigt tråkigt och förutsägbart, att människor agerar olika, resonerar olika och gör annorlunda val än man själv väljer att göra är fullständigt normalt.

Mvh isan lover

Vill ge alla kräftodlare en varning, då kräftkungen anländer thailändsk mark snart :) skaffa dygnet runt bevakning, annars är risken stor att det blir en hej dundrande kräftskiva i Buriram:D;)

Skit att vi inte kom iväg nu som tänkt, hade varit kul att träffa dig :) kommer säkert fler tillfällen, vi är nere okt-nov;)
55555 Du e för go:D;):D:wai:. Visst hade det varit kul att träffa dig, men som sagt det går ju fler tåg:)

Det som gäller som orsak är

Trafikolyckor
Drunkning
Hjärtinfarkt
Diskutera gärna om detta så kanske man kan bilda sig en uppfattning om olika anledningar , till köra MC utan att ha vana , Köra på fyllan , Dricka kopiösa mängder alkohol i värmen under några veckors semester .
Drick sig berusad samt tro att man fortfarande är lika simkunnig när man badar och kan utsättas för farliga undervattensströmmar som är livsfarliga även utan alkohol

Döm mig gärna som den skittråkiga Phonta utan humor när jag skyller större delen av dödsfall på överkonsumering av alkohol i kombination av MC körning , bad etc . Samt allmänt dålig fysik efter många år i Thailand med en daglig överkonsumtion av alkohol, Gubbar med enorm ölmage som går runt med närmast kolsvarta ben pga. alkoholmissbruk över tid Många här på forumet blir ju skitförbannade bara man nämner ordet alkohol , det börjas direkt minsann talas om att jag dricker bara bla .osv , Det funkar helt enkelt inte ha party varje dag om man bor i LOS , det är för billigt och lättillgängligt med sprit i olika former
Sen körs det på detta ,, Vet faktiskt inte en enda av mina trafikskadade bekanta som varit nykter ,, visst är alla inte fulla eller ens påverkade , men alltför vanligt är det .
Vore kul om denna dystra siffra kunde tas på fullt allvar

Kan väl också bero på att det är extremt mycket svenskar i både Spanien och Sverige och att de flesta av dessa är pensionärer. Det framgår ju inte hur många som dör av ålderdom, och även om olyckor utgör en stor del bland turisterna så tror iaf jag att merparten är bofasta som dör av ålderdom. Och då är siffrorna inte särskilt höga med tanke på antalet svenska pensionärer i Thailand.

Absolut är det så , vore ju konstigt om inte just detta med åldern är avgörande , Det Birger skriver on
antiinflammatoriska medel stämmer nog bra , Ingefära nämner Birger , Man har kommit fram till många fördelar med just ingefära , det har vi ju tidigare diskuterat , blodtrycket går definitivt ner av att förtära tillex kapslar med Ingefära extrakt .. likaså blodsockernivåer samt inflammatoriska åkommor påverkas mycket positiv, jag har läst mig till att man värden över anser att Ingefära är ett av de bästa blodtryckspreparaten som finns , i många fall bättre än de läkarna skriver ut
Har sedan jag kom hem i februari tagit en av dessa varje dag .. Mår utmärkt av detta samt att den lindrar träningsvärk , sänker blodtryck , sist hade jag 135/70 vilket borde vara utmärkt för en 67 åring ,iofs så tror jag en daglig rask promenad på en timme även den främjar hälsan , idag riktigt fint väder tillsammans med mina två livkamrater , man för hoppas på en bestående hälsa , var och en gör så gott den kan hoppas jag ... Gnälla på dyra sjukförsäkringar för oss som bor i Thailand och samtidigt ge fn i att sköta sin kropp är ju rent ut sagt korkat ...

IMG_20180622_101046904[1].jpg

IMG_20180622_093057061[1].jpg

IMG_20180612_184647365[1].jpg

Absolut är det så , vore ju konstigt om inte just detta med åldern är avgörande , Det Birger skriver on
antiinflammatoriska medel stämmer nog bra , Ingefära nämner Birger , Man har kommit fram till många fördelar med just ingefära , det har vi ju tidigare diskuterat , blodtrycket går definitivt ner av att förtära tillex kapslar med Ingefära extrakt .. likaså blodsockernivåer samt inflammatoriska åkommor påverkas mycket positiv, jag har läst mig till att man värden över anser att Ingefära är ett av de bästa blodtryckspreparaten som finns , i många fall bättre än de läkarna skriver ut
Har sedan jag kom hem i februari tagit en av dessa varje dag .. Mår utmärkt av detta samt att den lindrar träningsvärk , sänker blodtryck , sist hade jag 135/70 vilket borde vara utmärkt för en 67 åring ,iofs så tror jag en daglig rask promenad på en timme även den främjar hälsan , idag riktigt fint väder tillsammans med mina två livkamrater , man för hoppas på en bestående hälsa , var och en gör så gott den kan hoppas jag ... Gnälla på dyra sjukförsäkringar för oss som bor i Thailand och samtidigt ge fn i att sköta sin kropp är ju rent ut sagt korkat ...

IMG_20180622_101046904[1].jpg

IMG_20180622_093057061[1].jpg

IMG_20180612_184647365[1].jpg
Varf¨r köpa kapslar.

Köp ingefära samt vitlök kör i mixter, koka, sila. drick 10cl varje morgon, mycket billigare en kapselBilligt bör man tänka på som pensionär, eller Ponta, ge f*n i att stödja stor före tagen när du kan göra bättre själv o billigare.

Du är smart @Phonta . Tråkigt för mig att jag har så förbaskat svårt för ingefära, kan inte förlika mig med smaken. Det smakar hemskt tycker jag. Framträder ingefärasmaken i kapslarna eller skulle jag överleva utan att se ut som din spygubbe?

Varf¨r köpa kapslar.

Köp ingefära samt vitlök kör i mixter, koka, sila. drick 10cl varje morgon, mycket billigare en kapselBilligt bör man tänka på som pensionär, eller Ponta, ge f*n i att stödja stor före tagen när du kan göra bättre själv o billigare.
Ligger mycket i det du skriver , kanske för att det är lättare att ta det i en kapsel ,, Sen är det panang Ginseng i ,, det tror jag är ganska vettigt för äldre ,, Hur mycket motsvarar ett par tre klyftor , svårt att veta man få allt , sen vet man naturligtvis inte hur mycket bluff det är i kapslarna , men mig funkar de på 300 thbt på två månader , tror jag har råd med det , men naturligt färskt är absolut bäst JA!:)

Du är smart @Phonta . Tråkigt för mig att jag har så förbaskat svårt för ingefära, kan inte förlika mig med smaken. Det smakar hemskt tycker jag. Framträder ingefärasmaken i kapslarna eller skulle jag överleva utan att se ut som din spygubbe?
Du känner inte av den , finns även på Svenska Apotek , men då den vanliga Ginger , Den svarta märker jag inte mycket av , och smakar "tycker jag " inte samma som den vanliga :)

Då gillar du inte såsen till Kao man Gai , älskar soppan från den kokta kycklingen med grönsaker , jag har ju aldrig haft gikt , har man det skall man undvika soppa på kyckling /kycklingben ,sägs det av vissa kunniga i alla fall ... men som sagt fågelfett lär även vara nyttigt det liksom fiskfett :thumbsup:

Ligger mycket i det du skriver , kanske för att det är lättare att ta det i en kapsel ,, Sen är det panang Ginseng i ,, det tror jag är ganska vettigt för äldre ,, Hur mycket motsvarar ett par tre klyftor , svårt att veta man få allt , sen vet man naturligtvis inte hur mycket bluff det är i kapslarna , men mig funkar de på 300 thbt på två månader , tror jag har råd med det , men naturligt färskt är absolut bäst JA!:)
Finns inget godare än ingefäran i mat, äter det stort sett varje dag;)

Gör även en kanna som alltid står i kylen med ingefärashots, som består av vatten ingefära, lime och lite apelsin för att få lite sötma. Detta skall kokas ner tills smakerna kommer fram:)

Finns inget godare än ingefäran i mat, äter det stort sett varje dag;)

Gör även en kanna som alltid står i kylen med ingefärashots, som består av vatten ingefära, lime och lite apelsin för att få lite sötma. Detta skall kokas ner tills smakerna kommer fram:)
Och det bästa med Ingefäran är att det trots kokning behåller sina fördelar vilket de flesta andra medicinalväxter ej gör

Då gillar du inte såsen till Kao man Gai , älskar soppan från den kokta kycklingen med grönsaker , jag har ju aldrig haft gikt , har man det skall man undvika soppa på kyckling /kycklingben ,sägs det av vissa kunniga i alla fall ... men som sagt fågelfett lär även vara nyttigt det liksom fiskfett :thumbsup:
Nej, den såsen undviker jag om ingefäran framträder, då blir det hellre torrt med chilli. Men så länge ingefäran inte blir alltför påträngande så överlever jag, men alltid avsmakning först.

Och skit i ölen om ni inte vill bli tanter, öl är ohyggligt östrogenrikt och östrogen är väl det siste vi män behöver. Detta var ett litet råd till er andra, ni behöver ju inte göra om mina misstag...

hehe...tvärtom i detta testosteronfyllda forumet av gamla gubbar kanske lite östrogen skulle göra susen!:D;):)

Varf¨r köpa kapslar.

precis så gör vi varje morgon en stor sån kopp och man mår bra hela dan.sen dricker vi ett glas lemon som är uppvärmt och fått stå en stund de sista före vi lägger oss. mår som en prins

Fotboll. Men man bör vara där 2 tim innan match, det händer mycket kul utanför arenan:).
Har även varit i kontakt med en ansvarig angående racingbanan,bla. jag,Micke och Jonas tjötade för ett tag sedan om och köra ett race där, men det kan vi glömma om vi inte har egna bilar, han hänvisade till en gocartbana 500m därifrån.:D:D:D.
Till @Birger . Tack för att du delar:wai: Hoppas du får många goda, friska år där du är. Och lycka till med dina kräftor:)
Tack för dom vänliga orden! Jag skall nog tusan göra mitt bästa.

Jag river ingefära, torkar och mal och använder det både till the och som snuskrydda. Jag har tur med det att jag gillar ingefära, när jag vaknar på morgonen vill jag inte ha kaffe längre, jag vill ha starkt ingefärsthe med lite honung och chili... Numera är jag så pass pigg att jag börjar cirkla längtanfullt runt sandsäcken och pressbänken men doktorn har varnat mig; inga excesser innan kardiologen sagt sitt. Nästa steg kan vara stroken eller hjärtinfarkten!

Jag river ingefära, torkar och mal och använder det både till the och som snuskrydda. Jag har tur med det att jag gillar ingefära, när jag vaknar på morgonen vill jag inte ha kaffe längre, jag vill ha starkt ingefärsthe med lite honung och chili... Numera är jag så pass pigg att jag börjar cirkla längtanfullt runt sandsäcken och pressbänken men doktorn har varnat mig; inga excesser innan kardiologen sagt sitt. Nästa steg kan vara stroken eller hjärtinfarkten!
Ja ta det lugnt men det är bra att det går åt rätt håll. Jag är lite avundsjuk på er som klarar av ingefära, tyvärr får jag spykänslor direkt om jag får framträdande smak i munnen. Men vitlök går bra så jag får hålla mig till den. Jag har bett kocken ombord att varna mig om han har ingefära i maten och det gör han.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp