A
anonymous
Gäst
Folk skriver om risken med militärstyre sen kommer Hong Kong som lyder under kommunist diktatur och Singapore som har en envåldshärskare öppna val med ett tillåtet partiJag tycker man ska spara så mycket man kan så länge det inte påverkar ens livskvalitet för mycket; om du får ut 60,000 SEK i månaden tycker jag 30,000 SEK i besparing låter ganska vettigt. Det är mycket möjligt att du vill fortsätta jobba tills du är 65 år och då känns ju 30,000 SEK/månad lite mycket men du kan ju också tröttna, ha svårt att hitta ett jobb eller råka ut för något så att nå en punkt där du känner att du och familjen klarar er på avkastningen så snart som möjligt kan aldrig vara fel.
Av alla de utlänningar jag känner som bott i Thailand en längre tid och fortfarande jobbar så känner jag dock ingen som har någon större del av sin besparing i Thailand. Thailand känns osäkert då det inte riktigt är en rättsstat samt att valutan är opålitlig. Dessutom är investeringsalternativen så få i Thailand och det är dessutom väldigt svårt att få ut pengarna om du senare vill flytta någon annanstans. Om du har möjligheten skulle jag rekommendera att du ber att få din lön utbetald i Hong Kong eller Singapore istället (alternativet flyttar dem dit från Norge/Sverige), det verkar det vanligaste bland utlänningar här.
Som vi räknat på det så lever vi väl på 1 miljon Baht/år (i dagens penningvärde) den dagen dottern pluggat klart, förutsatt att vi bor kvar i Thailand. En långsiktig placering bör ge minst 6% i avkastning i snitt och med 3% i inflation så ska man alltså kunna leva på en realavkastning på 3%. Om du behöver 1 miljon Baht om året för att leva väl behöver du alltså en besparing på runt 35 miljoner Baht. Då har du ändå 35 miljoner Baht i dagens penningvärde kvar den dagen du lämnar in och det kan ju din son leva rätt gott på. Du som dessutom får lite pension behöver givetvis en mindre besparing än så.
Om man öppnar ögonen så är Thailand fortsatt det mest demokratiska landet jämfört med grannländerna.