Äldreomsorg (anhörigvård) i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
I Sverige har vi inte plats för de äldre. Ättestupan är avskaffad, nu har vi "äldreomsorgen" som tar hand om problemet åt oss. Där hamnar vi alla förr eller senare om vi inte kan ta hand om oss själva på grund av sjukdom, funktionsnedsättningar eller ren ålderssvaghet.

För de som har turen att ha friska anhöriga finns även något som kallas för "anhörigvården" och det är vård som utförs helt ideellt av anhöriga. Det är nog inget man kan räkna med och kanske man inte vill ligga anhöriga till last.

I Thailand i likhet med många andra asiatiska länder verkar det som om anhörigvård är betydligt vanligare. Min känsla är att man har bättre respekt för de som är äldre och man känner någon form av skyldighet eller tacksamhet.

Vet du hur det fungerar i Thailand och hur Thailändare ser på anhörigvård och generationsboende?

Skulle du som är svensk kunna tänka dig att ta hand om dina åldrade föräldrar i ditt hem? Varför/varför inte?

Hur ser du själv helst att du tas om hand den dag du inte klarar dig själv? Tror du att dina barn ställer upp för dig?

elder.jpg

Intressant frågeställning där, Olsson. För egen del beror det nog helt på var vi bor när det är så dags. I Sverige blir det nog "hemmet" men i blir det kanske mer traditionellt, familjen tar hand om mig.

Annars kan man ju alltid göra som Hasse o Tage skrev i låten "Stetsonhatt" - Hänga sig i slipsen eller förorena närmsta vattendrag.

Jag skulle kunna ta hand om mina föräldrar i mitt hem men tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag slutar jobba för att stanna hemma och ta hand om dom.

Det är nog en stor skillnad hur man ser på dom som är äldre här och i Thailand.
Min fru blev väldigt nedstämd efter sitt första möte med den svenska äldreomsorgen .
Men nu efter fem års arbete trivs hon ganska bra med jobbet men kommer ofta hem och är beklämd över hur någon av oss infödingar behandlar någon gamling

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp