Alkoholbestämmelser i Thailand

Sen har det blivit svårare, när vi köpte huset fanns det +10 ställen i området man kunde handla på, vissa 24/7.
Sista så såg man poliser som åkte till butikerna på högtidsdagar med förbud och varnade dom med konsekvenser.
Dom flesta runt där vi bodde vågade inte sälja längre under förbudsdagar.
Var 1 kvar utanför villagen som gjorde.
Okej där jag mestadels håller hus i Thailand märker man inte mycket skillnad. Finns banne mig alkohol överallt. Tom det familjeägda byggföretaget mitt över gatan från vårt moo ban har ett kylskåp med dricka i entrén och nog fan står det öl till försäljning där med.

Okej där jag mestadels håller hus i Thailand märker man inte mycket skillnad. Finns banne mig alkohol överallt. Tom det familjeägda byggföretaget mitt över gatan från vårt moo ban har ett kylskåp med dricka i entrén och nog fan står det öl till försäljning där med.
Japp så är det nog på många ställen men i vårat område började det bli glest och svårt om man inte vart ute i tid och efter midnatt nästan omöjligt.
Vilket det inte var för par år sen.
Allt sker inte på en gång i ett land som thailand utan successivt.

Helt klart inte ok i trafiken , Jagat mycket i Jämtland Lappland o sett mycket o många som kört med några öl under västen, liknar det nästan som Thailand där ute i obygden , Nu menar jag inte att man ska köra berusad varken i Sverige eller i Thailand . Men en två öl var det jag skrev o vad ger det när man blåser i Thailand ,
Hej

Ja det är stor skillnad på landsbygd och stan även i Sverige och inte bara i dom norra delarna av landet.

Mvh isan lover

Hej

Det vsr inte det jag avsåg utan att man då kan handla även om grossisten bara säljer till butiksägare.

MVh isan lover
Nu skrev jag inte om butiksägares kort utan om korten som du antog var poängjakt och Makropersonalens personliga.
Det är kort som ligger i butiken för att ikke medlemmar skall kunna handla dagligvaror till hushållet, inga personliga personalkort för poängjakt.

Nu skrev jag inte om butiksägares kort utan om korten som du antog var poängjakt och Makropersonalens personliga.
Det är kort som ligger i butiken för att ikke medlemmar skall kunna handla dagligvaror till hushållet, inga personliga personalkort för poängjakt.
I Kata Beach kan vem som helst handla Behövs inget kort och inte ofta dom kollar kvittot heller när du går ut

I Kata Beach kan vem som helst handla Behövs inget kort och inte ofta dom kollar kvittot heller när du går ut
Ok.
Ja alla kan väl inte vara samma, jag har bara vart på 4 stycken, 3 av dom har kort behövts.
Den inne på Pattaya Nua såg jag aldrig att dom använde kort men fick ändås inte handla alkohol off hours som privatperson.
Jag kan dock inte svära på att inget kort användes kollade inte vad hon gjorde bakom kassan.
Kan tänka mig lättare regler på turistorter då det är väl inga turister som kan få Makro kort?

Ok.
Ja alla kan väl inte vara samma, jag har bara vart på 4 stycken, 3 av dom har kort behövts.
Den inne på Pattaya Nua såg jag aldrig att dom använde kort men fick ändås inte handla alkohol off hours som privatperson.
Jag kan dock inte svära på att inget kort användes kollade inte vad hon gjorde bakom kassan.
Kan tänka mig lättare regler på turistorter då det är väl inga turister som kan få Makro kort?
Är ju det stället med som har mest utbud av varor och till rätt pris så är mycket folk där hela dagarna

Men det var ju längesen och fanns både familymart och 7/11 man kunde handla på vid vissa gator under förbudstid.
Men idag kan dom inte scanna in dom varorna under förbudstiderna, registreringssystemet blockerar det i butiken så kassören kan inte kringå.
Men som andra skriver även i stan finns det butiker utanför systemet.
Gissar det inte var mer än 3 år sedan man kunde handla på Familymarten i korningen Soi Buakao/Soi Diana så inte als länge sedan för just den butiken.

Gissar det inte var mer än 3 år sedan man kunde handla på Familymarten i korningen Soi Buakao/Soi Diana så inte als länge sedan för just den butiken.
Då har vi olika tidsuppfattning bara, jag tycker 3 år sen var längesen, kan vart 3 år sen dom stängde ner familymart där vi har hus och har inte vart i en sen dess.

Men att några som är vana vid systembolagets tider är så känsliga över det här?
Dom flesta thai kanske handlar efter arbetstid, en anledning till förbudet är ju att man vill minska drickandet under.
Att sen några obetydliga pensioneraderade västerlänningar blir drabbade och lipar över att det inte passar med deras mat och sov klocka tror jag myndigheterna skiter i.
Fast systembolaget har ju inte stänkt mitt på dagen. Det är många som storhandlar under dessa tider på Makro så det är förmodligen sämst för Makro själva. Nu har vi konstaterat att man hur som helst kan få tag i alkohol i alla fall så jag har väldigt svårt att se nyttan med regeln. Nu diskuterar väl myndigheterna om att ta bort regeln så det är väl kanske inte bara västerländska pensionärer som ogillar regeln.

Då har vi olika tidsuppfattning bara, jag tycker 3 år sen var längesen, kan vart 3 år sen dom stängde ner familymart där vi har hus och har inte vart i en sen dess.
Ja fast generellt har väl 7-eleven har väl varit stenhårda på detta betydligt längre är 3 år. Jag vet bara att man kunde går till den Familymarten då man inte ficka köpa på 7-eleven. Nu har det blivit Tops och jag kan inte komma ihåg om jag provet sedan de bytte namn.

Fast systembolaget har ju inte stänkt mitt på dagen. Det är många som storhandlar under dessa tider på Makro så det är förmodligen sämst för Makro själva. Nu har vi konstaterat att man hur som helst kan få tag i alkohol i alla fall så jag har väldigt svårt att se nyttan med regeln. Nu diskuterar väl myndigheterna om att ta bort regeln så det är väl kanske inte bara västerländska pensionärer som ogillar regeln.
På systemet tycker jag det är mest folk efter arbetstid?
En gång i tiden var det bara öppet till 15:00 förutom på Torsd.
Folk fick stressa dit på rasten.
Anledningen i Thailand har väl vart att försöka minska drickandet under arbetstid så inte thaiarna skall kunna sticka in och köpa en lao khao under dem tiderna.
Dock har det ju inte lyckats pga hemmabutikerna.
Allt handlar inte om turister.
Det är även förbud att sälja alkohol i butiker anslutna till bensinstationer och som ligger jämter skolor, gällande skolor följs det av vissa men inte alla, butik ansluten till bensinmack har jag aldrig kunnat handla på men gick kanske före min tid.
7/11 närmast barnens skola var alkohol och tobaksfri medans den som låg 500m bort sålde.

På systemet tycker jag det är mest folk efter arbetstid?
En gång i tiden var det bara öppet till 15:00 förutom på Torsd.
Folk fick stressa dit på rasten.
Anledningen i Thailand har väl vart att försöka minska drickandet under arbetstid så inte thaiarna skall kunna sticka in och köpa en lao khao under dem tiderna.
Dock har det ju inte lyckats pga hemmabutikerna.
Allt handlar inte om turister.
Det är även förbud att sälja alkohol i butiker anslutna till bensinstationer och som ligger jämter skolor, gällande skolor följs det av vissa men inte alla, butik ansluten till bensinmack har jag aldrig kunnat handla på men gick kanske före min tid.
7/11 närmast barnens skola var alkohol och tobaksfri medans den som låg 500m bort sålde.
Men vem har sagt att allt handlar om turister? När vi besöker Makro i Chiang mai eller Lampang så är det väl till 99% thailändare som handlar. Vi har anpassat oss genom att helt enkelt inte handlar alkohol på Makro. Det hade dock varit smidigt om det hade varit möjligt. Ett vettigare alternativ till att förbjuda butiker nära skolor att sälja alkohol vore väl att helt enkelt inte sälja till barn kan jag tycka.

Men vem har sagt att allt handlar om turister? När vi besöker Makro i Chiang mai eller Lampang så är det väl till 99% thailändare som handlar. Vi har anpassat oss genom att helt enkelt inte handlar alkohol på Makro. Det hade dock varit smidigt om det hade varit möjligt. Ett vettigare alternativ till att förbjuda butiker nära skolor att sälja alkohol vore väl att helt enkelt inte sälja till barn kan jag tycka.
Det är åldersgräns i Thailand på alkohol och tobak med.
Fast där är det som med tiderna, följs inte av hemmabutikerna.
Och Makro har aldrig varit nåt ställe jag åker och handlar alkohol på, i Pattaya har dom ju långt ifrån bäst utbud.
Och sen infördes väl inte alkoholförbudet vid butiker runt skolor pga barn köpte utan för att stoppa lärares drickande på lunchrasterna, var väl nåt som infördes av juntan och finns tråd om det på forumet.

Jag har blivit stoppad vid två tillfällen när det varit alkoholkontroll, då har de frågat om jag druckit alkohol och när jag svarat nej och då har jag inte behövt blåsa :)
För många år sedan satt jag och festade på Day and Night i Udon Thani och när jag skulle hem till hotellet på natten erbjöd sig en av damerna att köra mig dit.
På vägen blev vi stoppade av polisen och jag hörde att de nämnde whisky under samtalet.
När vi kom fram till hotellet frågade jag vad polisen ville…för hon behövde inte blåsa.
Hon sa då att de hade frågat om hon hade druckit whisky och att hon hade svarat att hon bara druckit öl.
Och då var det lugnt att köra vidare.:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp