Alkoholbestämmelser i Thailand

Trots att jag saknar ett fint dokument sombevisar att jag har deltagit i en läkarutbildning, så vill jag påstå att ditt "dubbelseende" inte hade någonting med din rökning att göra (oavsett vad du rökte). :)
Ganska vanligt att man kan få "hallisar" och andra otrevligheter , och ja vet du inte det så kan du knappast ha något fint papper som visar på utbildning ,, folk reagerar annorlunda , ingen är den andra lik under avgiftning , och det handlar just om avgiftning

Åldersgränsen 20 år har vi alltid varit stenhårda på, den förra ägaren en thai brydde sig inte om det, så föräldrar skickade barnen att köpa alkohol. Men det satte vi stopp för.
Men det märkliga är att polisen aldrig nämnt detta när de kommer och kontrollerar datumstämplar, kylar och allmän hygien en gång om året. De köper ofta själva lite alkohol under fel tid när de ändå är här :)
Vill väl kolla om du följer reglerna

idag och igår hade jag gäster som vi gick på restaurang med. Medel restaurang 300-400 bath ...ni vet.....per person. Gissa om jag blev besviken. Vi fick inte beställa öl och snaps förrän efter 17.00.
Är det någon lagändring. Ifjol vet jag med bestämdhet att vi beställde snaps och öl till Sushin.

Förbudet är gammalt, men 2012 utökades det med att butiker nära skolor, vid bensinstationer förbjöds sälja helt.
Samtidigt infördes förbud att dricka alkohol i bussar, tåg, färjor taxi och även som passagerare i en privat bil.
På det finns det en massa ”helgdagar” under året då det är helt förbjudet att sälja eller servera.

Syftet med dessa förbudstider är/var nog att få bort en del fyllkörningar runt barnens skoltider.
På morgonen och när dom slutar.

Sen är ju landet väldigt flexibelt i tolkningar av regler.

Jo, jag vet reglerna. Men tidigare gick vi på restaurang och det var aldrig några problem med en öl och en snapps mellan 14.00-17.00. Att de stora kedjorna följde förbudet var solklart också -inga undantag. I småbutikerna kunde man handla.
Denna vecka blev vi nekad på alla restauranger i de stora köpcentrat, i separata restauranger utanför.........eller vi frågade före----om vi fick beställa en öl till maten...och svaret var NEJ....och tidigare år har det inte varit så. Slutsats. Regeln tillämpas numera hårdare.

Jo, jag vet reglerna. Men tidigare gick vi på restaurang och det var aldrig några problem med en öl och en snapps mellan 14.00-17.00. Att de stora kedjorna följde förbudet var solklart också -inga undantag. I småbutikerna kunde man handla.
Denna vecka blev vi nekad på alla restauranger i de stora köpcentrat, i separata restauranger utanför.........eller vi frågade före----om vi fick beställa en öl till maten...och svaret var NEJ....och tidigare år har det inte varit så. Slutsats. Regeln tillämpas numera hårdare.
Sån är utvecklingen här

Hej

Hoppas dom inte börjar med sånt trams i norra Isaan, där har det bara varit dom stora varuhusen och typ 7-eleven som har brytt sig om dessa tider, likadant med alla alkoholfria dagar som bestäms i Bangkok t.ex kungens födelsedag eller någon begravning eller liknande, då rullar allt på som vanligt där uppe.

Mvh isan lover

Hej

Hoppas dom inte börjar med sånt trams i norra Isaan, där har det bara varit dom stora varuhusen och typ 7-eleven som har brytt sig om dessa tider, likadant med alla alkoholfria dagar som bestäms i Bangkok t.ex kungens födelsedag eller någon begravning eller liknande, då rullar allt på som vanligt där uppe.

Mvh isan lover
Du vill med andra ord att massakern på Isaans vägar ska fortsätta som vanligt?

Du vill med andra ord att massakern på Isaans vägar ska fortsätta som vanligt?

Hej

Det sa jag inte men jag vill själv bestämma om jag vill ha en öl eller ej utan inblandning av klockan.

Sen tycker jag att det är rätt meningslöst även ur trafiksäkerhetssynpunkt att förbjuda alkoholförsäljning i en butik mellan 14-17 medans butiken bredvid fortsätter sälja som vanligt hela tiden, kan inte heller avläsa någon minskning av antalet olyckor i statistiken p.g.a av denna regel.

Mvh isan lover

Tycker inte att det är något problem att köpa på de lagliga tiderna och dricka när man själv vill.
Lite planering bara från min sida bara.

Tycker inte att det är något problem att köpa på de lagliga tiderna och dricka när man själv vill.
Lite planering bara från min sida bara.

Hej

Själv gillar jag inte alls att myndigheter lägger sig i sånt här, föredrar att var och en får bestämma själv när dom vill göra sina inköp och även förtära det som inhandlas, tycker att man i Isaan gör helt rätt som nonchalerar denna lag samt i Bangkok bestämda alkoholfria dagar.

Mvh isan lover

Hej

Själv gillar jag inte alls att myndigheter lägger sig i sånt här, föredrar att var och en får bestämma själv när dom vill göra sina inköp och även förtära det som inhandlas, tycker att man i Isaan gör helt rätt som nonchalerar denna lag samt i Bangkok bestämda alkoholfria dagar.

Mvh isan lover
Då kan man ju också släppa all narkotika fritt, bara en fjantig lag från Bangkok.

Då kan man ju också släppa all narkotika fritt, bara en fjantig lag från Bangkok.

Hej

Öl, vin och sprit är ju lagliga produkter att sälja, att då förorda ett förbud mellan 14-17 som bara efterlevs av större varuhus och internationella kedjor som 7-eleven känns rätt så meningslöst, uppskattningsvis 70-80% av dom som säljer bryr sig inte alls om denna lag.

När man kan handla det som ska vara förbjudet i butiken bredvid är ju den lagen helt misslyckad, narkotika är ju ännu så länge olagligt alla tider på dygnet och hårda straff väntar dom som bryter mot den lagen, så jämförelsen haltar lite tycker jag.

Mvh isan lover

Hej

Öl, vin och sprit är ju lagliga produkter att sälja, att då förorda ett förbud mellan 14-17 som bara efterlevs av större varuhus och internationella kedjor som 7-eleven känns rätt så meningslöst, uppskattningsvis 70-80% av dom som säljer bryr sig inte alls om denna lag.

När man kan handla det som ska vara förbjudet i butiken bredvid är ju den lagen helt misslyckad, narkotika är ju ännu så länge olagligt alla tider på dygnet och hårda straff väntar dom som bryter mot den lagen, så jämförelsen haltar lite tycker jag.

Mvh isan lover
Du som är gammal sosse ska tycka det är bra att staten bestämmer vad alla ska göra.

Och att inte bry sig lagen bara för att du inte tycker om den är dåligt föredöme. Alla har många lagar de inte tycker om och om alla gjorde som du förespråkar blir det anarki.

Ett sådant samhälle kommer aldrig att fungera.

Du som är gammal sosse ska tycka det är bra att staten bestämmer vad alla ska göra.

Och att inte bry sig lagen bara för att du inte tycker om den är dåligt föredöme. Alla har många lagar de inte tycker om och om alla gjorde som du förespråkar blir det anarki.

Ett sådant samhälle kommer aldrig att fungera.
Det är ju redan anarki, om 80% av försäljnings ställena inte bryr sig.

Sedan har du väl i vanlig ordning förvrängt fakta ang att sossarna tycker att staten skall bestämma alt vad alla skall göra.
Men vad gör man inte för att misskreditera.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp