Allsvenskan i fotboll 2025 och 2026

Bottenstriden i allsvenskan är intressantare just nu än den toppstrid som inte längre finns.

Nu har IFK Norrköping oxå blandats in i att undvika kvalspel eller degradering. Så nu är Brommapojkarna, Norrköping, Degerfors och Öster i fara att åka ur.

BP kan faktiskt åka ur direkt om man förlorar kvällens match mot Gais vilket inte är helt omöjligt.

BP har Degerfors hemma i sista matchen och då kan det avgörsa vem som får kvala sig kvar.

Öster åker troligen ut direkt eftersom dom har Gais borta och Djurgården hemma och där tror jag inte på poäng för smålänningarna.

BTT

Nytt allsvenskt poängrekord blev det också:clap_tranparent:

1761569643636.webp

Minns att vi kallade dom pilemasare och minkfarmare.

Blekingska är väl dialekten.

BTT
Pillemasare kallades varvsarbetarna i Karlskrona och har inget med karlshamnare att göra.
Sen har vi ju olika dialekter i Blekinge (likt som det finns olika dialekter inom skånskan exempelvis) och listerlädskan är en säregen dialekt och skiljer sig rejält från resten av Blekinge.
Även jag som bara bor 20 km från Hällevik har svårt att förstå den äldre generationen listerlänningar.
Så jag förstår att @stef@n hade svårt att förstå.

Pillemasare kallades varvsarbetarna i Karlskrona och har inget med karlshamnare att göra.
Sen har vi ju olika dialekter i Blekinge (likt som det finns olika dialekter inom skånskan exempelvis) och listerlädskan är en säregen dialekt och skiljer sig rejält från resten av Blekinge.
Även jag som bara bor 20 km från Hällevik har svårt att förstå den äldre generationen listerlänningar.
Så jag förstår att @stef@n hade svårt att förstå.

Minkfarmare var väl området runt Hällevik? Minns att det spelade ett antal Andersson i Mjällby på 80 talet som jobbade just som minkfarmare. Sen hade dom en pilsnabb dansk blond kille i anfallet som jag glömt namnet på. Tror han hette Fleming i förnamn.
BTT

• Like
Reactions: Nox
Minkfarmare var väl området runt Hällevik? Minns att det spelade ett antal Andersson i Mjällby på 80 talet som jobbade just som minkfarmare. Sen hade dom en pilsnabb dansk blond kille i anfallet som jag glömt namnet på. Tror han hette Fleming i förnamn.
BTT
Persson hette han väl och icke att för glömma engelska landslagmannen Frank Worthington.

Jag var på Standvallen och såg Mjällbys första allsvenska match mot Kalmar FF.

Hej

Själv minns jag dom här som jag såg spela.

En i varje lagdel – den unika brödratrion Andersson​

11 mars 2019 11:00

Den ene tog hand om defensiven, den andre gjorde målen och den tredje styrde och ställde på mitten.
Den unika brödratrion Rolf-Inge, Bo och Sven-Bertil Andersson satte under många år sin prägel på Mjällby AIF.

1761572745495.webp

Rolf-Inge, Bo och Sven-Bertil Andersson, en brödratrio som under så många säsonger var viktiga pusselbitar i Mjällby AIF:s vandring från division 4 1975 till allsvenskan 1980 och även under de allsvenska säsongerna på 1980-talet.
Bild: LENA EHRING

Mvh isan lover

Ska man summera allsvenskan 2026 så här långt efter snart 6 omgångar så är ju Sirius en oerhörd överraskning. Inte trodde man att dom skulle vara obesegrade efter 6 matcher. Mjällby startade knackigt men nu har det lossnat och en imponerande seger över MFF på Eleda stadion. Dom tippade topplagen ligger där uppe och trion Halmstad, Kalmar och örgryte som väntat i botten..
Stockholmslagen har väl gått som förväntat. IFK Göteborg får nog en tuff säsong med kamp för att slippa dom tre sista platserna. Degerfors och Västerås hamnar nog i mitten på tabellen. MFF kan nog vara med och utmana om guldet lite bättre än förra året. Dom ser starka ut även om man snöpligt tappade alla poängen mot Mjällby.
Ikväll väntar ett klassikermöte mellan IFK Göteborg och Djurgården på tele2 arena. Ska bli intressant att se om änglarna trots allt är bättre än vad tabellplaceringen visar.

BTT

Ska man summera allsvenskan 2026 så här långt efter snart 6 omgångar så är ju Sirius en oerhörd överraskning. Inte trodde man att dom skulle vara obesegrade efter 6 matcher. Mjällby startade knackigt men nu har det lossnat och en imponerande seger över MFF på Eleda stadion. Dom tippade topplagen ligger där uppe och trion Halmstad, Kalmar och örgryte som väntat i botten..
Stockholmslagen har väl gått som förväntat. IFK Göteborg får nog en tuff säsong med kamp för att slippa dom tre sista platserna. Degerfors och Västerås hamnar nog i mitten på tabellen. MFF kan nog vara med och utmana om guldet lite bättre än förra året. Dom ser starka ut även om man snöpligt tappade alla poängen mot Mjällby.
Ikväll väntar ett klassikermöte mellan IFK Göteborg och Djurgården på tele2 arena. Ska bli intressant att se om änglarna trots allt är bättre än vad tabellplaceringen visar.

BTT
Hej

Delar i stort sett din analys så här långt, men jag både tror och hoppas att IFK Göteborg i slutändan tillhör den övre halvan.
Roligt att Mjällby återigen börjar visa det som gjorde dom till mästare förra säsongen.

Mvh isan lover

Hej

Delar i stort sett din analys så här långt, men jag både tror och hoppas att IFK Göteborg i slutändan tillhör den övre halvan.
Roligt att Mjällby återigen börjar visa det som gjorde dom till mästare förra säsongen.

Mvh isan lover

Gårdagens match på tele2 arena stärkte inte direkt änglarnas konto. Anfallsspelet var ju helt bortblåst. Nu måste man nog ta några poäng snart om inte säsongen ska bli en mardröm.
Måste kännas tufft att vara nummer fyra i Göteborg just nu.

BTT

Gårdagens match på tele2 arena stärkte inte direkt änglarnas konto. Anfallsspelet var ju helt bortblåst. Nu måste man nog ta några poäng snart om inte säsongen ska bli en mardröm.
Måste kännas tufft att vara nummer fyra i Göteborg just nu.

BTT
Hej

Ja jag såg matchen på TV och det var absolut inte bra, håller med om att det behöver vända snart annars blir det lätt deppigt och negativt i ett lag som inte tar poäng och dessutom spelar dåligt.

Mvh isan lover

Ska bli intressant att se hur länge Sirius håller. Just nu rider man på en framgångsvåg men några förluster så kan allt vända.

Återstår trots allt 24 matcher.

BTT

Gamla anrika Norrköping, peking går inte jättebra hitills i superettan. Förlust igår mot ett i och för sig starkt Falkenberg. Så nu ligger man på 11 plats, två poäng från kval till ettan.

Det andra nedflyttade laget från allsvenskan Värnamo går bättre. Just nu femma.

Mitt lag i superettan Helsingborg ligger på 4 plats trots två tunga bortaförluster mot två nykomlingar.

BTT

Säger bara Djurgården. Sveriges svar på Barcelona. Blir grymma i år.
Inte omöjligt men det är svårt att säga redan nu. Trots att MFF vann mot DIF så tror jag inte på dom i år heller men det är svårt att tippa en segrare redan nu. Men jag hoppas på en jämn tabell så länge som möjligt, det blir mer spännande då.

I Superettan, HIF nej tack! Då håller jag mycket hellre på Landskrona BOIS!

Inte omöjligt men det är svårt att säga redan nu. Trots att MFF vann mot DIF så tror jag inte på dom i år heller men det är svårt att tippa en segrare redan nu. Men jag hoppas på en jämn tabell så länge som möjligt, det blir mer spännande då.

I Superettan, HIF nej tack! Då håller jag mycket hellre på Landskrona BOIS!

Både Bois och HIF ser ganska bra ut i år. Märkligt det där vilka lag man håller på.

När jag bodde i Ekeby på 70 talet så var jag på Landskrona IP nästan varje match när Bois spelade i allsvenskan men jag höll aldrig på dom trots att nästan alla mina klasskamrater i byn höll på Bois. Jag tyckte ofta att publiken på Landskrona IP var stöddig och ohyfsad och sen hatade jag Sonny Sune Johansson vars bollteknik var ungefär noll. Det enda han kunde var att nicka och skyffla bollen i mål med sin storlek. Sen fanns där även benknäckaren Claes Cronkvist och ett antal andra råskinn. Jag gick även på HIFs matcher på Olympia utan att vara ett HIF fan. På vår gata var det så att ena halvan av gatan var HIF fans och andra halvan var Bois fans. Jag var den enda som hejade på Råå IF I södertvåan. Minns den ena grannen Åke från Landskrona. Så fort han såg att jag och pappa skulle åka till Landskrona IP så kom han springande och frågade om han fick åka med. Han betalade aldrig för resan och körde aldrig dit själv. Han var inbiten Boisare.
Tvärs över gatan från Åkes hus bodde Bosse, en inbiten HIFare. Åke brukade fråga honom om han skulle med och se BOIS och då brukade Bosse svara att han hellre åt gift än att sätta sin fot på Landskrona IP.
Sån var stämningen på min barndoms gata.
Pappa och Bosse gick bra ihop eftersom pappa var uppväxt bakom HIFs mål som barn när Kalle Svensson och Inge Danielsson spelade där på 50 talet. Det var inte så många på gatan som gillade Åke. Han gick under smeknamnet Åke Tråk och dessutom var han extremt snål.

BTT

Liknande trådar

C
Svar
0
Visningar
1 K
C
L
Svar
0
Visningar