Ärver man sin fru i Thailand.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Det är ju därför jag skriver i mitt tidigare inlägg att jag inte kan lita på frugans systrar som alla är äldre än henne...
Dom säger allihopa att dom "älskar" mig som en i familjen och allt det där...

Men det som sägs idag gäller inte när/om dagen kommer då det finns ett hus och mark för några miljoner bath..
Då är man körd som Lego säger.....

Har ju också en "dotter" som älskar mig över allt annat... Men vet inte heller om hon skulle våga gå emot mostrarna den dagen... ?

Näää... Det får bli ett testamente den dagen vi bygger nytt hus... Så får det bli helt enkelt !!

Ja du kan ju starta här då ;D

http://www.chaninatandleeds.com/guide/lastwill.html

Mvh Peter :wai:

Jag har själv yrat mycket kring dessa frågor och detta var vad jag såg då dimmorna lättat:
Arvsföljden regleras med testamente. Välj en bra testamentsexecutor, som klarar att reagera direkt vid dödsfallet. Krav måste resas inom rimlig tid, men man kan ju hålla testamentet hemligt tills dess. Reglera förfoganderätten till hus och mark under livstiden med ett sk "usufructavtal". En Usufruct är att likna vid ett servitut och ärvs med fastigheten. Till skillnad mot ett arrende är det bundet till usufructinnehavaren, inte till objektet, och kan inte sägas upp utan löper på innehavarens livstid. Om man alltså misslyckas med att hävda testamente (det kan ju bestridas och f-n vet hur det går i en thailändsk rätt) så ärver arvingarna en kåk o tomt som är belastad med servitut innebärande att dom inte kan göra ett smack innan jag också har kvällat.
Det kanske blir mindre lockande att försöka bestrida testamente på så sätt. Nu har jag i och försig en dotter, som går in som del i arvingaskocken, men det ändrar ju inget i princip. Nu är ju det här kunskaper jag hittat på nätet och jag vet inte ett smack om thailändsk rättstillämpning -så jag skall gå igenom saken jäkligt noga med thailändsk advokat innan vi gör upp avtalen. Och innan detta är klart kommer jag inte att investera en spänn, jag vill veta att jag inte blir utsparkad som gammal, om frugan går före mig. Släkten är trevlig, men litar på dom gör jag inte.

Är det nägon som känner någo falang vars fru dött och vad som hände med huset?Är det verkligen någon som fått bo kvar?

Så här uppfattar jag det hela allt som är inköpt efter äkten skapet Ärver du., naturligt vis kan du inte ärva mark.

Om man vill skriva ett testamente som är giltigt så skall detta registreras vid Ampur i samband med giftermål. Man kan inte skriva testamente i efterhand, som är juridiskt riktigt.

Legolas har du ett registrerat dokument vid Ampur vid giftemålet, som säger att du skall bo kvar tills du dör, så uppstår inga problem. Du sitter i orubbat bo, precis som hemma. Du slipper juridiska problem. Ingen i släkten kan göra något.
Men tyvärr är det ett fåtal som registrar testamente vid giftermål.

Klart att ditt fall blir lite knepigare. Nu känner jag ingen som köpt sitt hus på detta vis, så kan ej juridiken. Runt omkring här är det väl 80% som byggt o betalt sina hus kostnader mellan 800tusen bht o tre miljoner. Så för delas del är ju det en del att förlora om
juridiken ej är rätt utformad. Resterade 20% bor i hus som frugan har , Man kanske investerat några hundra tusen bht, så då kan man ju skita i vad som händer.

Golden du skriver att man inte kan registrera testamenten efter att man gift sig. Skall man då lämpligen skilja sig och gifta om sig för att få ett lämpligt testament och registrerat äktenskap.
Enligt frugan är det som du säger att ett testament skall skrivas för att marken och huset skall gå en en viss väg. Hon har aldrig hört att man kan registrera testamenten på ampuren. Om man inte skriver något testament går i normalfallet huset till maken Thailändare. Men då en utlänning är inblandad finns ett undantag i lagen som säger att allt går till släkten och som jag förstog det gäller detta även bilar och pengar på banken allt som står i hennes namn.

Därför skall ett testament skrivas där hon önskar att ett undantag skall göras och att huset och andra ägodelar skall tillfalla den utlänska maken. Vad det gäller huset skall det anntingen säljas och pengarna skall till maken utlänningen eller så kan hon skriva att han skall få ärva en rai och huset resten av marken skall säljas det uppstår ju lite problem med just mark. Att ett testament skrivs samtidigt med att äktenskapet registreras på ampuren känner inte min fru till och har heller inte läst något om detta.

Det är detta som diskuteras i länkarna som jag skickade med i mitt första inlägg i denna tråden. Jag tror att många fruar inte upplyser eller känner till detta att deras utländska män inte ärver dem. Det krävs ju en del av tjejen att skriva ett sådant testament att aktivt önska något emot lagen och även släkten.

Själv skulle jag nog inte bosätta mig i närheten av släktingar som är sura och vill åt "mitt" hus. Hade jag ärvt hus och mark (nåja, en nyttjanderätt) så hade jag inte stannat en sekund. Jag hade mest troligt rivit kåken så att dessa illvilliga människor inte skule få nytta av den.
Sedan hade jag tagit pick och pack och dragit till närmaste turistort och bett den kära familjen dra långt åt helvete!

Mer än så hade dom inte gjort sig förtjänt av om dom hade blivit giriga.

"andrejsdenruskige " sa:
Själv skulle jag nog inte bosätta mig i närheten av släktingar som är sura och vill åt "mitt" hus. Hade jag ärvt hus och mark (nåja, en nyttjanderätt) så hade jag inte stannat en sekund. Jag hade mest troligt rivit kåken så att dessa illvilliga människor inte skule få nytta av den.
Sedan hade jag tagit pick och pack och dragit till närmaste turistort och bett den kära familjen dra långt åt [¤#@@¤%]!

Mer än så hade dom inte gjort sig förtjänt av om dom hade blivit giriga.

Låter som en bra ide, för har familjen mått bra av att du har försörjt dom i en massa år och dom inte ens kan bete sig normalt i din sorg, då kan dom gott försörja sig själva och se vad dom tjänade på att vara giriga.

"legolas " sa:
Kycklingen med all respekt. men jag tyckte att både Golden och Khuntan gav svar på tal på ett bra informativt sätt här tidigare i tråden, och det du säger om att uppträda "normalt" i Anderjs sorg. Det är precis vad dom gör när dom tar huset ifrån honom. Det är lagligt och det är normalt i Thailand.

Falangnamnlös och falangstatslös varför låta honom ärva, när det finns thaisläkt som kan göra det??? jag är rädd för att det är så det går till härnere, våra normer är våra normer, och deras normer gäller innanför Thailands gränser...

Om du skulle ärva rätten att bo där och du har "släktingar" som inte gillar det p.g.a att dom vill ha huset. Skulle du vela bo kvar där?
Du är fanimej en icke önskvärd person som ockuperar deras saker helt plötsligt, i deras ögon.
Huset är ditt marken är deras. Varför ge huset till gamarna. BRÄNN SKITEN.

Om man skulle riva huset eller bränna ner det blir det väl att sitta ett antal år i thailändskt fängelse.Det är inget vidare pensionärsliv.

Det är väl inte alltid som huset ligger i byn där frugan kommer i från i mitt fall kommer hela släkten från Bkk och vi bygger vårt hus långt norr över på landet. Utan några släktingar i närheten.

Man behöver inte elda upp huset bättre är att köra in ett fat dieselolja i huset och sedan ta fram yxan. Sätta sig i bilen köra till flygplatsen och lämna landet.

"Khuntan " sa:
Det är väl inte alltid som huset ligger i byn där frugan kommer i från i mitt fall kommer hela släkten från Bkk och vi bygger vårt hus långt norr över på landet. Utan några släktingar i närheten.

Man behöver inte elda upp huset bättre är att köra in ett fat dieselolja i huset och sedan ta fram yxan. Sätta sig i bilen köra till flygplatsen och lämna landet.

Bra taktik om man vill lämna landet. :nod:

Hmm!

Frågan är: Ärver man sin fru i Thailand.
Det gör man inte, för thaisläkten är inne i huset och röjer undan alla godbitar när/om frugan har lagt näsan i vädret, har sett allt för sådana förehavande när någon när och kär har gott bort, samma betende finns i våra trakter också...

Jag gjorde misstaget och köpte huset konant man borde hyrt det istäälet.Jag tänker inte köpa bilen kontant utan på avbetalning.Det är lätt att vara efterklok.

"gunnarg " sa:
Jag gjorde misstaget och köpte huset konant man borde hyrt det istäälet.Jag tänker inte köpa bilen kontant utan på avbetalning.Det är lätt att vara efterklok.

Jag tycker det känns tryggt att ditt hus är färdigbetalt, med tanke på att jag ska besöka dig senare ;)

Ps. Kul att se dig i skrivatagen Gurra :thumbsup:

Det värsta som kan hända är inte att släkten tar huset utan det är att min fru dör före mig eller att någon av oss drabbas av en alvarlig sjukdom.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp