Att äta rå fisk och rått kött är ju populärt i Thailand men det har ju sina risker

 
Hej

Ja allt går inte ner, efterbörd ifrån kor och bufflar är ju en delikatess i Isaan som frugan kan åka miltals för att få tag i, men inte heller det faller mig i smaken, men som sagt så sitter nog det mesta i huvudet, man har blivit itutad i unga år vad man inte bör äta och det har väl omedvetet satt sina spår.

Mvh isan lover

Man kan ju undra vem som kom på iden att äta koskit?

/ SatanG
 
Parasiter i levern känner jag till ett barn som hade problem med från isan pga maten och behandlades med bla cortison här hemma. Andra parasiter har man läst om.
Hej

Störst risk att drabbas av parasiter löper man tydligen om man äter rå sötvattensfisk vilket också är vanligt i Isaan.

Mvh isan lover
 
Hej

Att äta rått nötkött innebär ju ingen större risk, men många i Thailand äter ju även griskött och sötvattensfisk rå och där är risken för parasiter mycket stor, det finns ju tabletter att köpa i Thailand och det tar många som äter rått kött och rå fisk några gånger om året, dessa tabletter dödar parasiter och gör att maskar kommer ut med avföringen.

Mvh isan lover
Har aldrig sett frugan äta något rått kött, mer än den inlagda makrillen jag gör. Att thailändare gladerligen stoppar i sig medicin än lagar till mat riktigt förvånar mig inte ett dugg, medicinerna kan ju även skada lever och njurar vilket de inte har någon vetskap om.
 
Jag fick en grillad kycklingbit som troligen inte var helt genomgrillad i Thailand. Slutade med 2 månaders sjukskrivning och 7 kilo lättare.

Campylobacter är väldigt vanligt i Kyckling utomlands så därför extremt viktigt med genomstekt/grillat/kokt kyckling samt inte använda skärbräda/kniv som använts vid hantering av rå kyckling till annat innan noggrann rengöring
Köper aldrig grillad kyckling på marknader eller utmed vägarna. De där skitiga skärbrädorna har man ju sett en och annan gång och ofta torkar de av skärbrädan med en ännu mer skitig trasa.
 
Parasiter i levern känner jag till ett barn som hade problem med från isan pga maten och behandlades med bla cortison här hemma. Andra parasiter har man läst om.
Är oftast från rötslammet pla raa som består av allsköns småfisk från vägdiken risåkrar odyl fisken är ofta infekterad med parasiter som överlever fermenteringen tar sej med blodomloppet till levern som skadas och ofta förorsakar dödsfall. Tyvärr så vägrar läkarna att nämna den rätta dödsorsaken, istället skriver de levercancer i dödsatesten
 
Har aldrig sett frugan äta något rått kött, mer än den inlagda makrillen jag gör. Att thailändare gladerligen stoppar i sig medicin än lagar till mat riktigt förvånar mig inte ett dugg, medicinerna kan ju även skada lever och njurar vilket de inte har någon vetskap om.
Hej

Hemma hos oss äter mer eller mindre alla vuxna både rått kött och rå fisk, just Larb med rått kött är den överlägset populäraste rätten när det är bröllop, begravningar eller så fort någon slaktar en buffel eller ko.

Tyvärr har många även börjat äta rått griskött på senare år eftersom nötköttet har blivit så dyrt, det ökar ju riskerna för parasiter och maskar ännu mer, dom här avmaskningspillren säljs både i bybutikerna och på apoteken.

Mvh isan lover
 
Köper aldrig grillad kyckling på marknader eller utmed vägarna. De där skitiga skärbrädorna har man ju sett en och annan gång och ofta torkar de av skärbrädan med en ännu mer skitig trasa.
Hej

Själv äter jag kyckling längs vägarna och på marknader minst ett par gånger i veckan när vi är i Thailand, jag är bara noga med att den är väl genomstekt och då fungerar det bra för mig.

Mvh isan lover
 
Är oftast från rötslammet pla raa som består av allsköns småfisk från vägdiken risåkrar odyl fisken är ofta infekterad med parasiter som överlever fermenteringen tar sej med blodomloppet till levern som skadas och ofta förorsakar dödsfall. Tyvärr så vägrar läkarna att nämna den rätta dödsorsaken, istället skriver de levercancer i dödsatesten
Hej

Tar dom inte färsk sötvattensfisk och hackar till Larb hos er?

Det är väldigt vanligt hos oss så fort någon har varit och fiskat i en å eller damm.

Mvh isan lover
 
Hej

Hemma hos oss äter mer eller mindre alla vuxna både rått kött och rå fisk, just Larb med rått kött är den överlägset populäraste rätten när det är bröllop, begravningar eller så fort någon slaktar en buffel eller ko.

Tyvärr har många även börjat äta rått griskött på senare år eftersom nötköttet har blivit så dyrt, det ökar ju riskerna för parasiter och maskar ännu mer, dom här avmaskningspillren säljs både i bybutikerna och på apoteken.

Mvh isan lover
Ja larb nua är populärt hos oss också. Men jag äter inte sådant där nere men gärna här hemma. Kan man äta råbiff kan man äta larb också, smaskens.
 
Ja larb nua är populärt hos oss också. Men jag äter inte sådant där nere men gärna här hemma. Kan man äta råbiff kan man äta larb också, smaskens.
Hej

Jag käkar helst inte heller den råa varianten i Thailand, men det händer om det inte finns ett alternativ, det alla kanske inte vet är att man ofta tillsätter blod och gallvätska ifrån det slaktade djuret i traditionell Larb, när man köper kött på marknaden eller på en slaktplats frågar dom oftast om man vill ha detta också, man får då det i två små påsar. Jag brukar ta dessa påsar också eftersom många gillar att ha detta i sin Larb.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag käkar helst inte heller den råa varianten i Thailand, men det händer om det inte finns ett alternativ, det alla kanske inte vet är att man ofta tillsätter blod och gallvätska ifrån det slaktade djuret i traditionell Larb, när man köper kött på marknaden eller på en slaktplats frågar dom oftast om man vill ha detta också, man får då det i två små påsar. Jag brukar ta dessa påsar också eftersom många gillar att ha detta i sin Larb.

Mvh isan lover
Jag vägrar helt att äta rått, det är inte värt risken. Jag vill inte ha en lång nudel i tarmarna om jag kan undvika det. Och det finns mycket farligare parasiter än binnikemask, trikiner t ex.
 
Jag vägrar helt att äta rått, det är inte värt risken. Jag vill inte ha en lång nudel i tarmarna om jag kan undvika det. Och det finns mycket farligare parasiter än binnikemask, trikiner t ex.
Hej

Ja det är inte fel att vara försiktig, äter bara rått nötkött i Thailand men då om alternativ saknas, i just nötkött är det väl ovanligt med parasiter och mask.

Mvh isan lover
 
Hej

Hemma hos oss äter mer eller mindre alla vuxna både rått kött och rå fisk, just Larb med rått kött är den överlägset populäraste rätten när det är bröllop, begravningar eller så fort någon slaktar en buffel eller ko.

Tyvärr har många även börjat äta rått griskött på senare år eftersom nötköttet har blivit så dyrt, det ökar ju riskerna för parasiter och maskar ännu mer, dom här avmaskningspillren säljs både i bybutikerna och på apoteken.

Mvh isan lover

Har ju varit kampanjer i säkert 10 år för att det ska kokas först. Tror många förstått poängen numera även om vissa hardcore vägrar fatta.

/ SatanG
 
Hej

Själv äter jag kyckling längs vägarna och på marknader minst ett par gånger i veckan när vi är i Thailand, jag är bara noga med att den är väl genomstekt och då fungerar det bra för mig.

Mvh isan lover
Kanske dum fråga, men hur vet du att den är genomstekt?
Tar du en tugga innan du betalar?
Betalar du och åker hem och ska äta med familjen och ev då upptäcker att den inte är väl genomstekt?’
Vad gör man då?
 
Kanske dum fråga, men hur vet du att den är genomstekt?
Tar du en tugga innan du betalar?
Betalar du och åker hem och ska äta med familjen och ev då upptäcker att den inte är väl genomstekt?’
Vad gör man då?
Då tar man telefon, öppnar appen och startar grillen, lägger på kycklingen, grillar lite till och säger till AI att meddela när dom är genomstekta ;)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
801
S
R
Svar
22
Visningar
6 K
L
B
Svar
23
Visningar
5 K
zetterberg_88
Z
 
Tillbaka
Topp