Vad är mest hälsosamma att äta Thai mat Svensk mat.

frukt är socker! Diabetes 2 beror på för hög konsumtion av socker i form av fruktsocker, stärkelse, kolhydrater, raffinerat socker.

Äter man thaimat, som redan innehåller en massa socker (frukt, ris), och därtill dricker läsk och äter annan stärkelserik mat från västvärlden ja då kan det bara gå på ett sätt.
Helt Rätt. Alla dessa Kfc, Mc, mm,mm, gör absolut inte saken bättre.
Jag såg knappt en enda överviktig Thai för 20,30 år sedan, men nu ,, ja , aj,aj..
Sen kan man ju givetvis få diabetes även om man är "renlevnadsmänniska"

Internationella diabetes federation;
There were over 4 million cases of diabetes in Thailand in 2015. IDF membership
Det blir sådär 5.9 % av befolkningen

Sverige;
Osäkra siffror
Vi på Diabetesförbundet brukar säga att cirka 450 000 människor har diabetes i Sverige.

Den siffran baserar vi dels på NDR, Nationella Diabetesregistret, som har 384 379 registrerade personer med diabetes de senaste 12 månaderna, men inte en fullständig täckningsgrad. (Den ofullständiga täckningsgraden beror på att det är ett frivilligt register och alla personer med diabetes tyvärr inte heller går på kontroll för sin diabetes varje år.)

Diabetesförbundets siffra baseras även delvis på IDF's (International Diabetes Federation) atlas från 2015 där det uppskattas att 446 900 personer i åldrarna 20-79 har diabetes i Sverige, med ett "osäkerhetsförhållande" på 368 000 – 676 000.
Så ta genomsnittet så blir det ungefär wn procents skillnad

Brukar inte nu eller förr bara hitta på om du nu menade det.

Nä då samtidigt hur ser man på någon att han är en tjuv, jag kan ju inte via ett nick eller annat veta vem som är trovärdig eller inte, det är alltid trevligt att få något att utgå ifrån men som du säkert vet har många människor på nätet olika anledningar till att säga saker och ting och därför tycker jag att det är bra om man ger något underlag.

Sen siffrorna (osäkra i Sverige), ja hur osäkra är då inte de i Thailand, jag antar att det är registrerade och inte uppskattade fall och mörkertalet är nog ganska stort skulle jag kunna tro och som Kycklingen sa många har det nog utan att veta om det, så också i Sverige antagligen.

Helt Rätt. Alla dessa Kfc, Mc, mm,mm, gör absolut inte saken bättre.
Jag såg knappt en enda överviktig Thai för 20,30 år sedan, men nu ,, ja , aj,aj..
Sen kan man ju givetvis få diabetes även om man är "renlevnadsmänniska"

Håller helt med dig. Diabetes i världen minskar inte direkt trots att det forskas en hel del. Det är en kommersiell fråga. Skräpmat är billig att framställa och medicin bolagen blir överlyckliga över all medicin dom får sälja.

Helt riktigt kan man kan få diabetes ändå, diabetes 1 är ett exempel på det, men antalet diabetessjuka skulle minska drastiskt om det förbenade sockret försvann.

Jag tror inte så mycket utan tar siffror från samma internationella diabetes federation och tänker att siffrorna kan vara jämförbara.
Osäkerheten är stor i Thailand och lika stor i Sverige.
Men ett är säkert, kost med flera glas dryck som innehåller sådär 20 bitar socker glaset är inte bra. Det kvittar nästan vad man har ätit det blir för mycket. Sedan sitter man resten av dagen som man gjorde på morgonen.
Ändras inte detta så kommer inte medellivslängden att öka varken Sverige eller Thailand

Det står osäkra siffror i Sverige. Hur säkra är siffrorna om Thailand tror du?

Alla får tro vad dom vill men jag är övertygad om att sockret är vår värsta fiende. Vill man blunda för det så är det upp till var och en.

Ja förmodligen är det många fler och IDF verkar det som att man uppskattar för på denna sida sägs det att hälften av de 153 miljonerna West Pacific inte ännu har blivit diagnostiserade http://www.idf.org/regions/wp/regional-data.

Ja illa är det oavsett men samtidigt kan man inte förenkla allt med att det beror på än det ena än det andra utan som vanligt är det många olika faktorer som spelar in och detta med hälsa är mycket mer komplext än så än att bara förklara det med fett eller socker eller för lite motion osv, utan jag är ju övertygad om att det till stor del är genetiskt följt av olika levnadssätt som triggar igång.

Alla delar av världen har sin genetiska bakgrund och sina problem. Munkar som bara sitter och mediterar och tar inte ett steg för långt blir 100 år, en del kan dricka grädde var dag och är trådsmala, en del röker och dricker och blir 100 år osv, jag tror bara att om vi fick en genetisk hälsokarta när föddes kunde vi ju då se vad vi borde undvika för att inte det redan oundvikliga genetiska arvet skall bli ännu värre än den redan är.:D

Jag tror inte så mycket utan tar siffror från samma internationella diabetes federation och tänker att siffrorna kan vara jämförbara.
Osäkerheten är stor i Thailand och lika stor i Sverige.
Men ett är säkert, kost med flera glas dryck som innehåller sådär 20 bitar socker glaset är inte bra. Det kvittar nästan vad man har ätit det blir för mycket. Sedan sitter man resten av dagen som man gjorde på morgonen.
Ändras inte detta så kommer inte medellivslängden att öka varken Sverige eller Thailand

Tvärtom det är ju just det som är problemet, vi blir bara äldre och äldre, varför tror du att de ändrade pensionsreglerna, jo för att vi blir fler och fler som uppnår pensionsålder? Detta beror dock inte på att vi blivit friskare och hälsosammare, utan att vi har blivit duktigare på att hålla folk vid liv längre.

Håller helt med dig. Diabetes i världen minskar inte direkt trots att det forskas en hel del. Det är en kommersiell fråga. Skräpmat är billig att framställa och medicin bolagen blir överlyckliga över all medicin dom får sälja.

Helt riktigt kan man kan få diabetes ändå, diabetes 1 är ett exempel på det, men antalet diabetessjuka skulle minska drastiskt om det förbenade sockret försvann.

Ja det är ganska obehagligt egentligen, vem är köpt av vem. Ta t ex politiska ekonomer en vänster en höger kan om exakt samma sak komma fram till helt olika resultat och detta är läskigt vilket institut är oberoende och vem är inte vad är sant vad är falskt och detta med socker och fett är ju otroligt laddat samt finns där också otroligt stora ekonomiska vinningar.

Verkligheten blir ju heller inte bättre av att ena året är det livsfarligt att äta fett sen nästa är det en myt och ena året är det socker, verkar som att socker och fett har 2 olika läger, 2 olika ekonomiska stormakter som tävlar mot varandra och mellan dem står människan som blir offret om hon inte tar ansvar för sig själv.

Ja det är ganska obehagligt egentligen, vem är köpt av vem. Ta t ex politiska ekonomer en vänster en höger kan om exakt samma sak komma fram till helt olika resultat och detta är läskigt vilket institut är oberoende och vem är inte vad är sant vad är falskt och detta med socker och fett är ju otroligt laddat samt finns där också otroligt stora ekonomiska vinningar.

Verkligheten blir ju heller inte bättre av att ena året är det livsfarligt att äta fett sen nästa är det en myt och ena året är det socker, verkar som att socker och fett har 2 olika läger, 2 olika ekonomiska stormakter som tävlar mot varandra och mellan dem står människan som blir offret om hon inte tar ansvar för sig själv.

Ja problemet med att forska på detta ämne är inte helt enkelt. Studien måste ske över kanske 20-30 år eller kanske längre. Sedan, precis som du skriver, så påverkar så mycket annat på vad utgången av studien blir. Vem betalade för studien, människorna som ingick i studien, hur många som ingick, var i världen o.s.v. Alldeles för många parametrar.

Var och en får göra det som passar en bäst själv. Överkonsumtion av socker vet snart alla att det är förenat med sjukdom och lidande. Vad överkonsumtion är, är en helt annan fråga och högst individuellt. Jag har lärt mig hur min kropp reagerar på ett för högt intag av socker. När jag skriver socker menar jag all föda som höjer blodsockret och triggar insulin utsöndring.

Insulin är ett hormon och det är väldigt intressant vad som händer när insulinet kommer ut i kroppen. Insulinet är kroppens mekanism att få bort sockret ur blodet. Ett för högt blodsocker skadar vår kropp. Diabetiker har ofta problem med fötter, sår som inte läker, inflammationer, dålig syn, njurar o.s.v.

Tvärtom det är ju just det som är problemet, vi blir bara äldre och äldre, varför tror du att de ändrade pensionsreglerna, jo för att vi blir fler och fler som uppnår pensionsålder? Detta beror dock inte på att vi blivit friskare och hälsosammare, utan att vi har blivit duktigare på att hålla folk vid liv längre.
Jag menade generationen som nu är i tonåren och yngre som växer upp med skräpmaten och mobilen/datorn.
När jag bodde i Sverige roade jag mig ibland på att titta på folks varukärror när jag stog vid kassan.
Man får nästan rysningar för säker 90 procent (osäker siffra) i vagnen var hel eller halvfabrikat.
Även om Mamma Scan låter mysigt så är det lååångt från bra mat.
Sen intaget måste matcha uttaget, det räcker inte att en timme om dagen bära en hantel i gymet.

Måste även säga att munkar i Thailand har sina dagliga vandringar om de lever efter tron men även många av dessa har låtit airbagen lösa ut.

När jag var yngre så tävlade jag på elitnivå och då var man tvungen att äta ibland rätt osunt för vissa dagar och veckor var man tvungen att trycka i sig sådär 8000 kalorier för att klara jobbet, dagen efter samma rätt ofta.
Poängen var man brände bort ibland kanske ännu mer. Så äta kan man men se till att göra upprepade uttag under dagen

När jag var yngre så tävlade jag på elitnivå och då var man tvungen att äta ibland rätt osunt för vissa dagar och veckor var man tvungen att trycka i sig sådär 8000 kalorier för att klara jobbet, dagen efter samma rätt ofta.
Poängen var man brände bort ibland kanske ännu mer. Så äta kan man men se till att göra upprepade uttag under dagen
Det finns ju ett talesätt--- ät som en myra, skit som en elefant;)

Kommer ihåg en rolig tv reportage, fast det var allvarligt menat dokumentär.
De intervjuare gamlingar i någon begsby i Italien.
Reportern frågar lite ledande; hur kommer sig att ni lever så länge här i byn, äter ni mycket grönsaker?
Gubben tittar reportern med stora ögon och säger, nej vi äter lamm, men de äter grönsaker.

Fast skulle man titta närmare på deras kost så trycker de nog i sig en hel buske basilika eller någon annan ört vid varje måltid. Jag vet i o för sig inte bara spekulerar. Men uttaget av kalorier var bra på gubbar o gummor, det såg man på deras kroppar.

Jag menade generationen som nu är i tonåren och yngre som växer upp med skräpmaten och mobilen/datorn.
När jag bodde i Sverige roade jag mig ibland på att titta på folks varukärror när jag stog vid kassan.
Man får nästan rysningar för säker 90 procent (osäker siffra) i vagnen var hel eller halvfabrikat.
Även om Mamma Scan låter mysigt så är det lååångt från bra mat.
Sen intaget måste matcha uttaget, det räcker inte att en timme om dagen bära en hantel i gymet.

Måste även säga att munkar i Thailand har sina dagliga vandringar om de lever efter tron men även många av dessa har låtit airbagen lösa ut.

Ja det kan jag hålla med om, får nästan kväljningar genom att bara titta i folks varuvagnar, så mycket skräp och skit rent utav sagt. Alla dessa matlagningsprogram och andra mediala instanser om mat har tydligen inte gett någon effekt alls, folk bara gillar att titta och läsa om matlagning, inte laga själv.:)

Hahaha,det vet valla som inte ar PK varfor pensionaldern andras , med over en miljon manniskorsom skall leva pa bidrag sa racker inte slantarna ,mao, alla dumma Svennar skall jobba tills de dor for attforsorja de som vagrar av olika skal ...

T
Hahaha,det vet valla som inte ar PK varfor pensionaldern andras , med over en miljon manniskorsom skall leva pa bidrag sa racker inte slantarna ,mao, alla dumma Svennar skall jobba tills de dor for attforsorja de som vagrar av olika skal ...
Tur att vi han ta ut våran pension i tid då kanske. Eller också tömmer de fomderna. Fast Rainfeldt sa att det är en investreing på framtiden, kan delvis hålla med.
Fast att återgå till ämnet så lite magrare pension kanske skulle gynna oss med lite extra hull under huden. Gäller inte mig förstås.

T

Tur att vi han ta ut våran pension i tid då kanske. Eller också tömmer de fomderna. Fast Rainfeldt sa att det är en investreing på framtiden, kan delvis hålla med.
Fast att återgå till ämnet så lite magrare pension kanske skulle gynna oss med lite extra hull under huden. Gäller inte mig förstås.
Inte mig heller , kanske 2 kilo av mina 101 kilo ar fett nu efter allaympass under7 manader

T

Kronans värde sjunker snabbt och därmed pensionen för dom som inte vill leva i PK Sverige.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp