Hej
Det stämmer att en dagslön låg under minimilönen när denna infördes, men det tog inte lång tid innan lönerna nådde denna nivå hos oss också, nu är även högre löner inte ovanliga.
Själv anställer jag dock ingen, när svärfar levde var det han som skötte att folk anställdes till risskörd och liknande större jobb, efter hans frånfälle är det frugan som sköter om detta, det finns flera anledningar till detta, dels är det ju frugan som äger markbitarna i Thailand, sen är det ju många band mellan släktingarna och olika familjer i byn, skulle jag gå in och välja folk att anställa skulle det nog lätt kunna bli fel, kanske är vår släkt ovän med någon annan familj det någon nära släkting som har dåligt ställt, kanske har någon släkting bett vår släkt om jobb som jag inte känner till o.s.v.
Sen sparar vår anställde alla större jobb tills jag kommer, då är vi minst två och i bästa fall tre om hans son är hemma och jobbar, så är det något som ska byggas, diken grävas eller träd som ska avverkas så gör vi det tillsammans när jag är där.
Mvh isan lover